Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2019 dec. 05 10:57 #55680

apóka írta:

Csak menj fel valamelyik sípályán a felhők fölé mert akku nélkül ott süt a nap.

ezen a rajzon be van kötve az akku...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 05 10:52 #55679

Lovi írta:

Így kellene?

Csak akkor kösd így, ha a töltésvezérlőd elbírja a tápot, és nincs szabályzó benne. A gyári lakóban elvileg szabályzott a 12V.
De ezt meg is mérheted egyszerűen.
Beindítod az autót és rámérsz az egyik 12V-os kimenetre. Ha 12Vot mérsz akkor nem kell rákötni, de ha 14V körül mérsz akkor kell így bekötnöd, mert akkor nincs az autóban stabil 12V-os szabályzó. (amit kétlek a Te autódat nézve.)

Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 05 10:41 #55678

Csak menj fel valamelyik sípályán a felhők fölé mert akku nélkül ott süt a nap.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 05 10:38 #55677

Így kellene?

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 19:12 #55675

Tehat leszurve az infot, gyari lakoautomban az akksit kiveve stabil 12V van, ergo ha most ledszallaggal akarom tuningolni a vilagitast, nem kell extra tapegyseg, siman radugom.
Megsporoltam egy tapot, vehetek mast helyette

Koszonom a sok infot

Megköszönte: apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 17:04 #55671

Srychy írta:

Kedves Zsozsy!
Nem gúnyolódásnak szántam amit írtam.
Ha úgy érzed akkor elnézésed kérem.
Semmi baj! Felejtős.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 16:09 #55667

Kedves Zsozsy!
Nem gúnyolódásnak szántam amit írtam.
Ha úgy érzed akkor elnézésed kérem.

Az én autómban is van áramtalanító.
Azért írtam, hogy szakszerűen kell szerelni, hogy ne lehessen gond belőle. Nekem az inverterem egy méterre van az aksitól és minden vezeték, vezetékcsatornában van. Nem sérülhet meg. Nem lóg, nem lifeg, még ki sem dörzsölheti egymást. 350A-os biztit biztosan nem teszek bele.

Viszont a tapasztalat az, hogy még a ledvilágításnak sem jó, ha nem stabil 12V-ot kap.

Nagypapa!
:meghajol
Abban igazad van, hogy a gyári lakóknak a vezérlő egységében stabil 12V van.
De a régebbieket nem tudom. Itt a 30+ osokra gondolok...

Én azoknak írtam le így ezt, akik barkácsolnak. Ismerjék meg, hogy mire való az a csatlakozási lehetőség. Sok házilag faragott lakó van, amiben direkt vannak bekötve a 12V-os fogyasztók az aksira. Azoknak ajánlatos kihasználni a töltésvezérlő adta előnyöket.

Én még nem szereltem fel a napelemeket, de most is van feszültség stabilizátor az autómban.

Megköszönte: f3r1

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 14:17 #55666

Srychy írta:

zsozsy írta:
Srychy írta:
Sziasztok!
Megpróbálom érthetően leírni.........

Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
Bocsánat ,hogy beleszólok az istentiszteletbe. Miért is nem kell bizti???Az inverterig menő kábelt semmilyen mechanikai sérülés nem érheti ugye? Dehogy is nem! Na ezért ajánlott kapásból az akksi után biztosítani!!!

És mekkora biztit teszel bele?
Az én inverterem 2/4 KW-os, ami 17,5A csúcsban a szekunder oldalon! Ami kb 350A felvétele a 12V-os oldalon.

Azért kell az invertert minél közelebb tenni az aksihoz és megfelelő vezeték keresztmetszettel szakszerűen szerelni.

A Te logikád szerint akkor az önöndító motornak is kell bizti. A Te autódban hol van helyileg beszerelve?

Csak, mert én még nem láttam olyan autót.
Nem kell gúnyolódni. Mindenki úgy csinálja ahogy akarja. Sajnos én már láttam elektromos hibából adódóan lángoló autót. Sőt! Kiscsikó koromban részese voltam majdnem. Az akkori autómon meghibásodott az önindító és gyönyörű szép fehér füstöt eregetve olvadozott az akksi kivezetés. 10-es villás a közelemben volt szerencsére és nagy kínlódás árán össze-vissza égetve a kezemet lebányásztam a sarut. Azóta az összes autómon van áramtalanító kapcsoló IS! Sőt a lakómban még a komfort akksimon is van áramtalanító kapcsoló.Tudod aki egyszer megégette magát.......Ne legyen benne részetek.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 13:15 #55665

Srychy írta:

Sziasztok!
Megpróbálom érthetően leírni, hogy miért kell bekötni a napelem töltésvezérlőjét.

1. Bekötjük az akkumulátort a a helyére, mert onnan megy a szabályzott töltő feszültség. És ezen keresztül figyeli a vezérlő az aksi állapotát, töltöttségét. Polaritásra figyelni!

2. bekötjük a napelemet a megfelelő helyre. Polaritásra figyelni!

3. A töltésvezérlő fogyasztói kimenetre kell kötni azokat a fogyasztókat ami érzékeny a feszültségre.
Ezen a kimeneten stabil 12V van! Ez a lényeg! Nem a töltési feszültség, ami ennél nagyobb.


Erre kell kötni a ledes világítást, a rádiót, a 12Vos TV-t A dízel fűtést, motoros fellépő, vízszivattyúk stb... minden olyan készüléket, amit nem akarunk kitenni a folyamatos 14,4V töltőfeszültségnek.
:sorry :sorry :sorry
Sajnos nem egészen így van a dolog!
Nagyon sok -az esetek döntő többségében- nincs a lakóautókba beépített un. fedélzeti 230 / 12 V tápegységeknek kettős kimenete! Csak egyetlen egy kimenete van, ez pedig az akku töltési karakterisztikájának megfelelően lehet akár 14,4 Volt feszültség is! A gyárilag épített járgányok zömében, egy elektronikus blokkal vannak felszerelve -a tápegységgel sorba kötve-, amelyek ebből a szuflából csinálnak 12 Volt stabil feszt, valóban, a "fedélzet" számára!
Ha ezt az elektronikát szeretnéd kikerülni, csak akkor kellhet az MPPT izzó jelzését felhasználni! Egyéb esetekben az akkupakk és a fedélzeti táp így is úgy is össze van kötve!
Ha általad, azaz maszek alapon épített a járgány villamos rendszere és nem építettél be külön a fedélzet számára stabil tápellátó blokkot, no akkor tökéletesen igaz amit írtál!
:meghajol

A többi fogyasztót (pl 12V-os bojler az abszorpciós hűtő 12V-os bemenetét, 12Vos padlófűtés stb...) ami nem érzékeny a nagyobb feszültségre az köthető az aksira közvetlenül. (természetesen biztosítékkal.)
Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
:sorry
De bizony kell oda is, vezetékzárlat védelmére, ha kisebb a teljesítménye az inverternek és kicsit hosszabb a vezeték!
Valóban egy 2/3 KW teljesítményű inverternél max 1-1,5 méter kábelhossz lehet ahova nem nyerő biztit tenni, bár én oda is tettem, mindkét akkusarunál egy-egy 200 Amperest!!
Mi van ugyanis akkor, ha az egyik akkudnál, pontosan a nagy terhelések miatt cellazárlat lesz??
:meghajol

A bekötésnél egy kicsit matekozni kell, mert nem szerencsés túlterhelni a töltésvezérlő kimenetét.

Meglévő 12V-os központot is ráköthetünk direktbe, de előtte nézzük meg, hogy mekkora teljesítményű a gyári központ. Ha pl 100W-os akkor akkora, vagy nagyobb töltésvezérlőt kell venni.


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: apóka, f3r1, Sala

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 13:02 #55664

zsozsy írta:

Srychy írta:
Sziasztok!
Megpróbálom érthetően leírni.........

Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
Bocsánat ,hogy beleszólok az istentiszteletbe. Miért is nem kell bizti???Az inverterig menő kábelt semmilyen mechanikai sérülés nem érheti ugye? Dehogy is nem! Na ezért ajánlott kapásból az akksi után biztosítani!!!

És mekkora biztit teszel bele?
Az én inverterem 2/4 KW-os, ami 17,5A csúcsban a szekunder oldalon! Ami kb 350A felvétele a 12V-os oldalon.

Azért kell az invertert minél közelebb tenni az aksihoz és megfelelő vezeték keresztmetszettel szakszerűen szerelni.

A Te logikád szerint akkor az önöndító motornak is kell bizti. A Te autódban hol van helyileg beszerelve?

Csak, mert én még nem láttam olyan autót.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 11:41 #55662

Srychy írta:

Sziasztok!
Megpróbálom érthetően leírni.........

Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
Bocsánat ,hogy beleszólok az istentiszteletbe. Miért is nem kell bizti???Az inverterig menő kábelt semmilyen mechanikai sérülés nem érheti ugye? Dehogy is nem! Na ezért ajánlott kapásból az akksi után biztosítani!!!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 10:39 #55661

Sziasztok!
Megpróbálom érthetően leírni, hogy miért kell bekötni a napelem töltésvezérlőjét.

1. Bekötjük az akkumulátort a a helyére, mert onnan megy a szabályzott töltő feszültség. És ezen keresztül figyeli a vezérlő az aksi állapotát, töltöttségét. Polaritásra figyelni!

2. bekötjük a napelemet a megfelelő helyre. Polaritásra figyelni!

3. A töltésvezérlő fogyasztói kimenetre kell kötni azokat a fogyasztókat ami érzékeny a feszültségre.
Ezen a kimeneten stabil 12V van! Ez a lényeg! Nem a töltési feszültség, ami ennél nagyobb.


Erre kell kötni a ledes világítást, a rádiót, a 12Vos TV-t A dízel fűtést, motoros fellépő, vízszivattyúk stb... minden olyan készüléket, amit nem akarunk kitenni a folyamatos 14,4V töltőfeszültségnek.

A többi fogyasztót (pl 12V-os bojler az abszorpciós hűtő 12V-os bemenetét, 12Vos padlófűtés stb...) ami nem érzékeny a nagyobb feszültségre az köthető az aksira közvetlenül. (természetesen biztosítékkal.)
Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.

A bekötésnél egy kicsit matekozni kell, mert nem szerencsés túlterhelni a töltésvezérlő kimenetét.

Meglévő 12V-os központot is ráköthetünk direktbe, de előtte nézzük meg, hogy mekkora teljesítményű a gyári központ. Ha pl 100W-os akkor akkora, vagy nagyobb töltésvezérlőt kell venni.

Megköszönte: jocibacsi, apóka, Sala

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 08:08 #55660

Sziasztok!

Nekem épített lakóautóm van. Zéró komfort elektronikai áramkörrel vásároltam. Magam terveztem ,építettem ki.
Mivel egy VW T3-ról van szó ,túl sok igény nem igazán merült fel. Legyen: fűtés ,világítás ,zene meg hűtött sör. Szóval ennek fejében raktam fel egy (igen tudom kevés meg.....) 100W-s solar panelt ami bőven szinten tartja a komfort akksimat. Meg hát menet közben a generátorom is tölti a komfort akksit. Ez így nekem pont elég ,hogy a gázolaj üzemű állófűtésemet (ami üzem közben 800-1200mA-t vesz fel ,induláskor 10A!) és a LEDes világításomat ,egyéb apróságokat kiszolgálja. A hűtő egyébként abszorpciós ami menet közben 12V-ról üzemel ,kempingben 230v-ról egyébként meg gázról.De visszatérve a solar vezérlőhöz: én a lámpával jelzett piktogramhoz nem kötöttem semmit! A vezérlőm csak a komfort akksi töltésére figyel. A komfort akksi felügyeletét saját magam építettem ki egy feszültség monitoring egységgel. Szóval nagy vonalakban ennyi. Köszi hogy elolvastad!
Üdvw Zsolt

Megköszönte: apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 07:40 #55659

:meghajol
Akkor, amikor nagyon precízen szeretnénk valamit kōzōlni, na akkor születnek az ilyen mondatok!
Az ominózus mondat más képpen a fedélzeti 12 Voltot adó tápegység kimenetét jelenti!
Így vajh most érthetőbb?
Erre azért lenne szükség, hogy ha nem hálózaton, köldökzsínóron vagyunk, azaz nincs 230 Volt tápunk, akkor a napcella képes legyen -napsütésnél persze- utánozni, pótolni a fedélzeti 12 Voltos tápegységet!
A gyártóknak ezzel az lehetett a céljuk szerintem, hogy a fedélzet tápellátása felügyelet alatt maradjon ezen kialakítással!
Ha ez egyáltalán nincs bekötve akkor is lesz táp, a fedélzeten, az akku pontjairól direktben!
Az inverterek bekötése minden esetben közvetlenül az akkupakk saruira kell, hogy menjen, azok teljesítményétől függetlenül!
A szolár töltésvezérlők nem képesek egy nagyobb invertert ellátni, kisebbeket sem célszerü innen megtáplálni!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 04 07:22 #55658

Sala írta:

Koszonjuk a valaszt, en is ugy gondolom, hogy ez a pici gyász nem kepes a teljes buszt ellatni.

A töltő kimenetére annyi fgyasztót lehet kötni ahány amperos. Tehát a 40A-os MPPT kimenetére 40A-t lehet kötni.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 03 23:14 #55654

Koszonjuk a valaszt, en is ugy gondolom, hogy ez a pici gyász nem kepes a teljes buszt ellatni.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 03 23:10 #55653

Ezen a mondaton én is elakadtam. Jelenleg az én rendszerem 40 A MPPT izzó piktogramos kimenetére semmi nincs rákötve. Azért mert valahol olvastam/hallottam hogy az csak minimális teljesítmény leadására pl: laptop ,telefon töltő ,1-200 watt terhelésre alkalmas. Tehát a régi meglévő fedélzeti akkuumlátorok kaptak a generátor vagy hálózatról származó töltés lehetőség mellé egy harmadik s.panelről származó töltési alternatívát. Amatőr értelmezésem szerint az energia-raktárt három
féle módon táplálhatom víssza .Kivenni a gyári kiépített 12 voltos rendszeren keresztül vagy az 1500w tiszta sinus inverteren lehet.. .apóka

Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 03 22:42 #55651

Ez nekem sem volt teljesen vilagos
A., siman rakotod a napelem betapot az akksira a meglevo kabelek melle
B. Lekotsz mindent az akksirol, betapot rakotod az akksira, minden fogyaszto amk az akksin volt , atkerul az mppt fogyasztoi kimenetere

Nekem alakul a project, hetfon elhoztam a felretett Amelisolar 280w modult, megrendeltem egy Epever MPPT XTRA 3210N 12V/24V 30A 100V toltesvezerlot meg vettem 2x4meter 4mm2 kabelpart.
Mar csak a tetoatvezeto hibadzik, meg a 14oras hazaut az unnepekkor.

Udv
Sala

Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 03 21:17 #55650

Üdv NagyPapa!
Olvasom én is a szoláros instrukciódat, mivel én is belekezdtem a telepítésbe, bár igen lassan halad. Most télen sehogy.
Ennél a mondatodnál megakadtam:
"A többnyire izzólámpa szimbólumhoz pedig a fedélzeti tápellátó egység kimeneti pontjaira párhuzamosan kell kötni!"

A fedélzeti tápellátó egység az elektronika halmaz, ami - nekem - az anyós ülés alatt a fedélzeti akkumulátor mellett található, és vannak rajta biztosítékok "hűtő, meg "lámpák" (meg most nem tudom mik még) megjelöléssel?
És ezek lennének a kimenetek? Ezekre mindre rá kell kötni az MPPT "izzólámpa" kimenetét?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 03 21:09 #55649

Üdv NagyPapa!
Olvasom én is a szoláros instrukciódat, mivel én is belekezdtem a telepítésbe, bár igen lassan halad. Most télen sehogy.
Ennél a mondatodnál megakadtam:
"A többnyire izzólámpa szimbólumhoz pedig a fedélzeti tápellátó egység kimeneti pontjaira párhuzamosan kell kötni!"

A fedélzeti tápellátó egység az elektronika halmaz, ami - nekem - az anyós ülés alatt a fedélzeti akkumulátor mellett található, és vannak rajta biztosítékok "hűtő, meg "lámpák" (meg most nem tudom mik még) megjelöléssel?
És ezek lennének a kimenetek? Ezekre mindre rá kell kötni az MPPT "izzólámpa" kimenetét?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.