Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 júl. 16 08:21 #53065

Hallgatva Nagy Papa tanácsaira négy éve szereltem fel 2x100 Wattos elemeket
MPPT vezérlővel és rákötöttem a fedélzeti akkukra. Olyan garázsom van, aminek a teteje áttetsző műanyag hullámpala. Van kapcsoló beépítve a betáp részbe, de soha nem kapcsolom ki. Ha otthon vagyunk, lekapcsolom a fedélzeti főkapcsolót, de a napelemet nem. Elég sűrűn be be nézek a lakóba télen és a vezérlő teszi a dolgát rendesen, szinten tartja a fedélzeti akkukat. Amióta a rendszer működik, nem kellett a 220 voltos fedélzeti töltőt használni. Ha rácsatlakozok a 220 Voltra, akkor minden marad eredetibe, van a dug aljakba feszültség és a 12 V-os hűtő adaptere átvált 220-ra.
Ha jó vezérlőt választasz, az tudja a dolgát és teszi is


Szeret
Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 15 17:18 #53061

szipka írta:

Sziasztok!:)

A lakómra egy 150 w polykristályos panel van felszerelve sima pwm vezérlővel.
8 hónapja jól teljesít, folyamatosan használom eddig még konnektort sem látott.
Jövő hónapban berakom a kocsit egy őrzött parkolóba spanyolországban és hazamegyek kb 1-2 hónapra magyarországra.
A kérdés az lenne hogy ha nem használom mit tegyek a rendszerrel?
Elég e neki ha csak megszakítom a szolár panelről jövő pozitív ágat hogy ne töltse mindig. Ilyen esteben takarjam e le a panelt valamivel a tetőn?

Köszi

Üdv Néked!
Itt a fórumon soha senki nem azt írta le, hogy egy egyszerűbb, butább töltésvezérlő nem műkszik!
Az, hogy milyen hatásfokkal, milyen intelligenciával, tudással teszi a dolgát, no ott van a különbség!
Vagyunk páran akik szakképesítéseik, vagy csak utána olvasás, megtanulása okán-jogán, kicsit többet tudunk, értünk az elektronikához, mint a nem ezt tanult lakóautós társaink, ezért legjobb tudásunk, jó szándékunk által vezérelve teszünk javaslatokat társainknak.
Nekem 8 éve van fent 2 x 100 Wattos panelem, -természetesen MPPT töltésvezérlővel-, amely még soha nem rottyantotta fel az akkuimat, pedig soha az életben nem takartam le a paneleket, vagy szakítottam meg a töltővezetéket, mert nem is kell vele ezt tenni, mert intelligens a töltésvezérlőm!!
:sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 15 17:06 #53060

mikrobi írta:

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?

Ismét írom!
Azért, hogy bemész egy kempingbe és rácsatlakozol a 230 voltra semminemű kapcsoló sem kell, azt, mármint az automatikus érzékelést, hogy van 230 Volt elvégzik a kütyük, automatikusan "átkapcsolnak" és nem fogják egymást zavarni!
Van biztosíték a töltésvezérlőkben, én nem tennék semminemű további kapcsolót sehova, csak növeli a hibák lehetőségének számát. A nagyon hozzáértők persze tehetnek mindent bele, mert Ők tudják miért tették bele és az később mi mire lesz, lehet jó!
:sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 15 14:34 #53059

Sziasztok!:)

A lakómra egy 150 w polykristályos panel van felszerelve sima pwm vezérlővel.
8 hónapja jól teljesít, folyamatosan használom eddig még konnektort sem látott.
Jövő hónapban berakom a kocsit egy őrzött parkolóba spanyolországban és hazamegyek kb 1-2 hónapra magyarországra.
A kérdés az lenne hogy ha nem használom mit tegyek a rendszerrel?
Elég e neki ha csak megszakítom a szolár panelről jövő pozitív ágat hogy ne töltse mindig. Ilyen esteben takarjam e le a panelt valamivel a tetőn?

Köszi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 12 08:35 #53039

mikrobi írta:

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?
Ahogy a Papa is írta kell kapcsoló. Javításnál, akkumulátor cserénél stb. Én a tetőn raktam egy spéci víz és polaritás felcserélődés ellen védett dugaljat, ha valamiért le kell szerelnem a panelt. Valamint a töltésvezérlő, és az akku közé javítás, akku csere stb miatti általános áramtalanítás miatt. Olvadó biztosíték pedig alap. Figyelj a vezetékre is , mert itt minden méter számít a keresztmetszetek megállapításánál.
Üdv Nyomi:smt039


Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 12 05:49 #53036

mikrobi írta:

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?

Üdv Néked MIKROBI!

Igen kell! Mármint az a valami amit úgy találsz meg, szolár töltésvezérlő!
Ez lehetőség szerint, -pénztárcát is befolyásolóan ugyan- legyen MPPT típus!
Azt sem árt tudni, hogy a panel(ek) összfeszültsége ne legyen magasabb, mint a töltésvezérlő megengedett legnagyobb bemeneti feszültsége, azaz illeszteni kell őket egymáshoz. A töltésvezérlő kimenetét már rá lehet kötni az akku(pakk)-ra, s ha 230 Volton lógsz akkor sem történik semmi gond, nem zavarják majd egymást...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 11 20:52 #53035

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 10 06:00 #53031

NagyPapa írta:

mikrobi írta:
Köszönöm ,akkor csak egyszerűen csavarozok.....

Inkább ragasszál!!
:meghajol

Ragassz és csavarozz! Az a biztos.
:smt204

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 10 05:02 #53030

mikrobi írta:

Köszönöm ,akkor csak egyszerűen csavarozok.....

Inkább ragasszál!!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 21:34 #53028

Köszönöm ,akkor csak egyszerűen csavarozok.....


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 20:15 #53027

mikrobi írta:

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.
a napelem típustól és évszaktól, valamint a vízszinteshez mért szögtől függ a teljesítmény. Ha figyelembe veszed és mindig tájolsz, döntesz 10-30% lehet a nyereség. Ahogy a Nagypapa írta sem súlyban sem állandó állítgatás nyűgje miatt teljesen felesleges.;)


Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 08:08 #53023

A vontatmány tetejére elsősorban azért nem célszerű nehéz dolgokat tenni, mert romlik a szerelvény stabilitása. Természetesen óvatos vezetéssel ez kezelhető.


A legjobb lakóautó az enyém!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 05:04 #53022

mikrobi írta:

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.

Ne bonyolítsd túl a dolgot, inkább tegyél fel többet, csak magadnak csinálsz vele gondot, macerát.

:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 21:16 #53019

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 16:15 #53015

Értem, köszönöm a választ!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 16:07 #53013

toroktibi írta:

Köszönöm Nagypapa a választ, érthető volt eddig. Van benne moover és 100 Ah munka akkumulátor. Tehát pl. fűtéshez is elégséges lenne a 300 w napelem? Nézegettem a lakókocsi gyártás folyamatát youtube-an ahol az emberek a tetjén szaladgáltak készítés közben. Feltételezem olyan 70-80 kg súllyal akkor terhelhető lenne. Pl. a lakókocsikban a melegvíz is felfűthető lenne egy ilyen rendszerrel?

Vizet melegíteni akkumulátorokkal semmiképpen nem lehet nem egyetlen darabbal, még sokkal többel sem.
A 300 wattos napcella maximum 200 wattot tud csak termelni ennyivel sem lehet vizet melegíteni, max néhány decilitert, langyítani talán egy-két litert. Ez az út nem járható, itt nagyságrendnyi eltérések vannak...
Ha lehet terhelni a lakókocsikat akkor azt is csak óvatosan! Hatalmas a különbség egy új járgány és egy ki tudja milyen állapotú favázas öreg járgány között.
A 100 Ah-s akku elméleti -csak elméleti- teljesítménye 1,2 kwh, ami nagyon szerény, ha vizet szeretnénk vele melegíteni. A fűtés ventilátorára gondoltam az előbbi válaszomban, ami max 20-30 Watt....


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 13:22 #53011

Köszönöm Nagypapa a választ, érthető volt eddig. Van benne moover és 100 Ah munka akkumulátor. Tehát pl. fűtéshez is elégséges lenne a 300 w napelem? Nézegettem a lakókocsi gyártás folyamatát youtube-an ahol az emberek a tetjén szaladgáltak készítés közben. Feltételezem olyan 70-80 kg súllyal akkor terhelhető lenne. Pl. a lakókocsikban a melegvíz is felfűthető lenne egy ilyen rendszerrel?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 13:00 #53010

toroktibi írta:

Üdv!

Új vagyok minden téren itt, épp a jövő héten vesszük első lakókocsinkat de már érdekel ez a solar téma. Ahogy visszaolvastam, ha jól értelmeztem olyan 300w-os napelem már elégséges lehetne egy lakókocsiba. Engem az érdekelne első körben hogy ha mi elmegyünk egy olyan helyre ahol nincs hálózati áram akkor egy ilyen teljesítményű napelem mire elég 1 nap ha mondjuk egy átlagos nyári napot veszünk alapul ahol süt is a nap majdnem egész nappal. Gondolom ebben a helyzetben az akkumulátor töltésére kell összpontosítani. A másik kérdésem lehet hülye kérdés de a lakókocsikba a 230v dolgokat is tudom alapból használni így hogy csak akksi van, hálózati áram nincs, vagy ehhez be kell szerezzek egy invertert is? Vagy van ezekben? Egy 2000-es évjáratú Abbey Royale 470/2 a kiszemelt lakókocsi, minden tartozékával jó állapotban.

Üdv Néked itt a "Magyar Lakóautó Klub" hivatalos web oldalán...
:sorry :meghajol

Igen Mi elsősorban LAKÓAUTÓSOK vagyunk, nem lakókocsisok.
De! Nekünk az a mottónk, hogy a lakókocsisokból előbb-utóbb lakóautós lesz így nem gond, hogy itt kérdezel.
Valószinűsíthetően egy lakókocsis oldalon több, vagy jobb válaszokat kaphatnál, én azért megpróbálok neked válaszolni, mert nekem is volt Abbey lakókocsim...

A lakókocsikba nem nagyon szokás akkupakkot beletenni, maximum csak akkor, ha van rajta Mouver azaz önjáró motoros mozgató...

Nagyon nehéz válaszolni a "mire elég" kérdésre, mert nem ismerjük az igényeidet.
A 300 wattos napcella rendszer napi 5-6 óra alatt képes feltölteni akár egy 2 x 100 Ah teljesítményű akkupakkot is, amivel egész nap és este nézheted a tv-t, laptopot működtetsz, mehet a vízszivattyú, világítás, téen a fűtés körbefujó ventillátora egész éjjel, ennyi. Ha 230 Volt kell, ahhoz bizony szükséges egy inverter, de ne remélj sokat ettől, mert az akkupakk kapacitása véges... Kávéföző, klíma stb esélytelen...
Az sem mindegy milyen típusú a napcella, mert a tetőre lakókocsinál súlyos paneleket nem lehet, nem szabad feltenni! Ide a semiflexibilis 3-4 kg súlyú darabonként 100 wattos paneleket javasolnám ( www.ev-power.eu ) Ezeken monokristályos cellák vannak, amelyek legnagyobb hátránya az, hogy teljesen egyenletes napsütés kell neki, azaz fa alá ne állj vele mert nem szereti az árnyékos cellatakarást. Kell még hozzá lehetőleg MPPT típusú szolár töltésvezérlő is.
Az árnyékos helyekhez kifogástalanok a CIGS technológiás monocellák, amely 100 wattonkén csak kb 20.- eFt körül van, hátránya, hogy kb 13-14kg/db valamint kell hozzá egy olyan szolár töltésvezérlő amely 100 Voltos bemenettel rendelkezik...
Befejezem, mert ez egy akkora téma, hogy könyvet lehetne belőle írni.
Ha a fentiek alapján konkrét kérdésed van akkor szívesen válaszolok...
:meghajol :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 09:01 #53009

Üdv!

Új vagyok minden téren itt, épp a jövő héten vesszük első lakókocsinkat de már érdekel ez a solar téma. Ahogy visszaolvastam, ha jól értelmeztem olyan 300w-os napelem már elégséges lehetne egy lakókocsiba. Engem az érdekelne első körben hogy ha mi elmegyünk egy olyan helyre ahol nincs hálózati áram akkor egy ilyen teljesítményű napelem mire elég 1 nap ha mondjuk egy átlagos nyári napot veszünk alapul ahol süt is a nap majdnem egész nappal. Gondolom ebben a helyzetben az akkumulátor töltésére kell összpontosítani. A másik kérdésem lehet hülye kérdés de a lakókocsikba a 230v dolgokat is tudom alapból használni így hogy csak akksi van, hálózati áram nincs, vagy ehhez be kell szerezzek egy invertert is? Vagy van ezekben? Egy 2000-es évjáratú Abbey Royale 470/2 a kiszemelt lakókocsi, minden tartozékával jó állapotban.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 06 19:03 #52873

nemo25 írta:

A pazarlásnak, esztelen költekezésnek nagyon nem vagyok a híve, de bizonyos esetekben, a spórolás nagyon sokba kerülhet. Ilyen a vezetékek méretezése is. Gondolkodás nélkül a vastagabb cuccot kell beépíteni. 2 méteres távon, filléres különbségről beszélünk, a lakó értékéhez képest, ami végett nem látom ésszerűnek a fizika megerőszakolását.

Nos... az én lakómba 2/4 KW-os szinuszos invertert szereltem. Csúcsban 4 KW, normálban 2 KW-os.
Az inverter dobozába bele volt téve 2db 50-es keresztmetszetű 2m hosszú kábel, amit az akkura kellett kötni...
Ezt használtam. Szerintem a németek nem tévednek...
Én nem is számoltam keresztmetszetet, mert ránézésre is jónak tűnt.
De így átgondolva... szerintem kell az 50-es kábel.
Arról nem is beszélve, hogy tényleg filléres különbségről vitáztok.

Megköszönte: Tiborc

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.