Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2016 febr. 04 07:44 #47371

rellg írta:

...es terveink között szerepel hogy full time -ozzunk, lehetőleg nem campsitokon...

Ha full time-ozol, akkor leszel igazán off the grid, ha campsite-on kívül még offroad-ozol egy energy-saving mountain-bike-al... és felejts el minden média lejátszót, mert az elég sticky B) ... nyugodtan írhatsz ám itt magyarul... elég sokan megértik :rohog


EDit & GÁbo®
Megköszönte: FLaci, Kerti, nemo25, EarthRoamer, Srychy, bigzee

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 22:27 #47369

Kerti írta:

EdGaR írta:
Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)

Maga a lakóautó mindenféle kütyük nélkül még el is lenne de én azon csodálkoztam el, hogy TV, DVD, telefontöltés, plusz még olykor a fűtés is.
Ehhez szerintem már kevés a 100 Ah 6-7 napra.

Bocsi, elfelejtettem mondani, hogy van az egyik tetőablakban egy szellőztető ventilátoros egység. Fülledtebb éjszakákon, azok azért hosszú órákon keresztül szokták kergetni a levegőt. Mivel a fogyasztásuk ezeknek is minimális, ( cirka 1.2 Watt) ezért még a 2 darab sem üti ki az akkut.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 22:15 #47368

rellg írta:

A Napelemtrade.com-al probaltam felvenni a kapcsolatot e-mailben es telefonon de semmi válasz. Azt hittem hogy mar megszűntek, de akkor próbálkozom tovább.
Általánosságban mindent próbálok takarékos ra átalakítani amit lehet, a világítás mar kész LED-es, azon sokat lehet megtakarítani a halogénekhez képest :-)
Az Inverter azert kell mert vannak olyan eszközeink amik csak 230v -al mennek es terveink között szerepel hogy full time -ozzunk, lehetőleg nem campsitokon. Ha mar utazunk akkor utazzunk es éljünk, ne legyen sok szomszéd :-)

AZ inverter csak végszükség esetén használandó!!! Kimondott energiavámpír. Sok kütyü, eleve 5-12 Volttal működik, csak a 230-as csatlakozás miatt van bennük egy trafó, ami biztosítja a készüléknek a megfelelő feszültséget. Az nagy pazarlás, ha azért felhúzod 230-ra, hogy aztán visszaalakítsd 12-re. Inkább keress hozzájuk autós töltőket!


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 22:05 #47367

Kerti írta:

nemo25 írta:
..... Nekünk nincsen napelem a lakóban. Egy 100 Ah-ás fedélzeti akku van beépítve, ami lehetővé teszi, hogy 6-7 napot élhessünk a kocsiban, töltés nélkül. Használjuk a tévét, DVD-t, világítunk, töltjük a kütyüket, készül meleg víz(gázzal, de ahhoz is kell áram, hogy működjön), megy a fűtés (ha kell), megy a szivattyú.
Ebből látszik, ha jól össze van hangolva a technika, akkor működik a rendszer, erőművek nélkül is......

Erre azért én nagyon kíváncsi lennék a valóságban, mert bár nem vitatkozni szeretnék de szvsz ez még laboratóriumi körülmények között is necces.

Abban persze egyet értek veled, hogy a jól megtervezett kis energiát fogyasztó rendszer a cél és nem az energianyerés vagy tárolás.

Hidd el működik. Eleinte nekem is voltak kétségeim, de már több esetben is bebizonyosodott, hogy működik a fent leírtak szerint. A világításunk mindenhol LED, a jobbik fajtákból, a C4 szintén takarékos, a tv is LED-es, max 20 Wattot fogyaszt (Antenna nincs hozzá,csak, és kizárólag, a DVD fejegységről üzemeltetjük, így cenzúrázva a műsort!!! :-) ), és a fejegység sem zabálja az energiát. Még egyszer sem fordult elő, hogy vészesen leesett volna a töltés, dacára a hosszú egy helyben állásoknak sem.
A fedélzeti akku, egy márkamegjelölés nélküli, mindenféle hókusz-pókusz mentes, ólomsavas darab, ami elmúlt 5 éves. Éppen a napokban ellenőriztem, és még köszöni szépen, remekül tartja a töltést.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 16:20 #47365

Szia!
Nekem 2db 150W-os panel van az autó tetején 20 amperes töltővel, és 2db 100Ah-ás akku. Kompresszoros hűtő, Webasto, és ledes világításom van. TV-t nem használunk, mikrót (1kw) a töltöttség figyelembe vételével. Két éve megyünk vele, hálózaton még nem volt az autó. Mi sem kempingbe járunk vele.

Megköszönte: Kerti, EarthRoamer, lucien

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 11:45 #47363

A Napelemtrade.com-al probaltam felvenni a kapcsolatot e-mailben es telefonon de semmi válasz. Azt hittem hogy mar megszűntek, de akkor próbálkozom tovább.
Általánosságban mindent próbálok takarékos ra átalakítani amit lehet, a világítás mar kész LED-es, azon sokat lehet megtakarítani a halogénekhez képest :-)
Az Inverter azert kell mert vannak olyan eszközeink amik csak 230v -al mennek es terveink között szerepel hogy full time -ozzunk, lehetőleg nem campsitokon. Ha mar utazunk akkor utazzunk es éljünk, ne legyen sok szomszéd :-)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 11:28 #47361

Kerti írta:

EdGaR írta:
Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)

Maga a lakóautó mindenféle kütyük nélkül még el is lenne de én azon csodálkoztam el, hogy TV, DVD, telefontöltés, plusz még olykor a fűtés is.
Ehhez szerintem már kevés a 100 Ah 6-7 napra.

Akkor nem kevés, ha közben naponta, vagy két naponta tovább állok, azaz teletöltöm újra az akksikat!
:rohog

Azt azért szeretném tudni, hogy az inverter minek,mihez is kell???:huh:


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 07:00 #47359

EdGaR írta:

Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)

Maga a lakóautó mindenféle kütyük nélkül még el is lenne de én azon csodálkoztam el, hogy TV, DVD, telefontöltés, plusz még olykor a fűtés is.
Ehhez szerintem már kevés a 100 Ah 6-7 napra.


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 03 06:47 #47358

Kerti írta:

Erre azért én nagyon kíváncsi lennék a valóságban, mert bár nem vitatkozni szeretnék de szvsz ez még laboratóriumi körülmények között is necces.

Abban persze egyet értek veled, hogy a jól megtervezett kis energiát fogyasztó rendszer a cél és nem az energianyerés vagy tárolás.
Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)


EDit & GÁbo®
Megköszönte: olah80

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 02 22:45 #47356

nemo25 írta:

..... Nekünk nincsen napelem a lakóban. Egy 100 Ah-ás fedélzeti akku van beépítve, ami lehetővé teszi, hogy 6-7 napot élhessünk a kocsiban, töltés nélkül. Használjuk a tévét, DVD-t, világítunk, töltjük a kütyüket, készül meleg víz(gázzal, de ahhoz is kell áram, hogy működjön), megy a fűtés (ha kell), megy a szivattyú.
Ebből látszik, ha jól össze van hangolva a technika, akkor működik a rendszer, erőművek nélkül is......

Erre azért én nagyon kíváncsi lennék a valóságban, mert bár nem vitatkozni szeretnék de szvsz ez még laboratóriumi körülmények között is necces.

Abban persze egyet értek veled, hogy a jól megtervezett kis energiát fogyasztó rendszer a cél és nem az energianyerés vagy tárolás.


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 02 21:50 #47355

rellg írta:

Sziasztok,
Nem meglepő módon napelemet szeretnénk az lakoautonkra. Sokat szeretnénk vad kempingezni, illetve off the grid lenni. Két laptopot, telefonokat szeretnénk legfőképp tölteni illetve az esti világítás a téma(éjjeli baglyok vagyunk), esetleg a hűtő de az mehet gázról is. Ehhez en legalabb 100ah akit tervezek használni de inkabb nagyobbat, az árától függ. Ehhez kellene napelem, töltés vezérlő illetve egy jo kis Inverter. Tudnátok adni tanácsot a méretet illetően illetve beszerzését helyeket? Az autó egy hymer 644 92' es van eleg hely a tetőn :-)
Elore is koszonom a valaszokat/tanacsokat.

A napelem kérdésnek a lényege a megközelítés. Számtalan esetben tapasztalom, hogy a lakóautósok, telepakolják a csigát brutális energiavámpírokkal, és utána nem győzik fejleszteni az energia utánpótlást. Egymás után kerülnek fele a napelemek a tetőre, és pótaksik a fedélzetre, elképesztő mértékben megterhelve ezekkel a szekeret, feleslegesen. Szerény véleményem szerint, ez nem egy követendő iskolapélda. Lényegesen kifizetődőbb, ha ezekkel ellentétben, takarékosra építjük, vagy alakítjuk át a lakót. Törekedni kell arra, hogy az elérhető, legkedvezőbb fogyasztással bíró készülékeket, és berendezéseket alkalmazzuk, ezzel lecsökkentve az energiaigényünket. Ezzel nem azt mondom, hogy nem teljesen felesleges a napelem, mert bizonyos esetekben hasznos lehet, hanem azt, hogy vizsgáljuk meg, hol lehet redukálni a fogyasztást, hol lehet spórolni ésszerű határok között, és utána lehet méretezni az energia termelő részleget.
Ami a tapasztalatunk. Nekünk nincsen napelem a lakóban. Egy 100 Ah-ás fedélzeti akku van beépítve, ami lehetővé teszi, hogy 6-7 napot élhessünk a kocsiban, töltés nélkül. Használjuk a tévét, DVD-t, világítunk, töltjük a kütyüket, készül meleg víz(gázzal, de ahhoz is kell áram, hogy működjön), megy a fűtés (ha kell), megy a szivattyú.
Ebből látszik, ha jól össze van hangolva a technika, akkor működik a rendszer, erőművek nélkül is.

Itt lehet napelemet rendelni:

www.napelemtrade.com/

Mindenképpen MPPT töltésvezérlőt szerezz be, és lehetőleg jelentősen méretezd túl a névleges értékhez képest!


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: EdGaR, EarthRoamer, János

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 febr. 02 15:37 #47353

Sziasztok,
Nem meglepő módon napelemet szeretnénk az lakoautonkra. Sokat szeretnénk vad kempingezni, illetve off the grid lenni. Két laptopot, telefonokat szeretnénk legfőképp tölteni illetve az esti világítás a téma(éjjeli baglyok vagyunk), esetleg a hűtő de az mehet gázról is. Ehhez en legalabb 100ah akit tervezek használni de inkabb nagyobbat, az árától függ. Ehhez kellene napelem, töltés vezérlő illetve egy jo kis Inverter. Tudnátok adni tanácsot a méretet illetően illetve beszerzését helyeket? Az autó egy hymer 644 92' es van eleg hely a tetőn :-)
Elore is koszonom a valaszokat/tanacsokat.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 20 08:51 #45736

degler írta:

Nagyon kedves vagy, hogy már írtál is. Sajnos ez nekem kínaiul van, annyira nem értek hozzá. Van egy 750kg-os lakókocsink, Renault Espace-el vontatjuk. Nos ehhez kellene az agregátor helyett valami modernebb kütyü, hogy egy közepes méretű hűtőszekrényt, a világítást , indukciós főzőlapot és az esténkénti internetezést elbírja. Megmutatom a páromnak, amit írtál, ő ért ezekhez, csak most ideje nincs még ezzel foglalkozni, azért írok én.

Uhaj! Nem keveset akarsz! Hütőszekrény ha 12V-os kompreszoros, számitásba jöhet, azt egy jo aksival lehet járatni. Ha 220V-os vagy abszobciós akkor el is lehet felejteni. Az indukcios főzőlap pedig szoba se jöhet napelemes+akku felállásban! Elméletileg termeszetesen lehet, de hát ahhoz kb a csigád összsúlyát meghaladó akkutelep és a hozzávaló pártiz négyzetméteres napelemek kellenek... De ahoz hogy világitás /tv/vizpumpák/laptop/rádió müködjön egy 150-180W-os napelem és egy 100-150A-es akku elégséges, természetesen ha süt a nap :) ! Valahol talán itt a forumon volt egyszer egy számitási menet is , amivel ki lehetett számolni milyen fogyasztokhoz mekkora nagyságu napelem és akku szükséges. De meglehet hogy máshol találkoztam ezzel...utána nézek és felteszem ide.


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni
Megköszönte: lucien

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 20 07:55 #45735

Nagyon kedves vagy, hogy már írtál is. Sajnos ez nekem kínaiul van, annyira nem értek hozzá. Van egy 750kg-os lakókocsink, Renault Espace-el vontatjuk. Nos ehhez kellene az agregátor helyett valami modernebb kütyü, hogy egy közepes méretű hűtőszekrényt, a világítást , indukciós főzőlapot és az esténkénti internetezést elbírja. Megmutatom a páromnak, amit írtál, ő ért ezekhez, csak most ideje nincs még ezzel foglalkozni, azért írok én.

NagyPapa írta:

degler írta:
Na akkor most kérek megint segítséget: mint korábban már írtam, áramfejlesztőről volt tavaly áramunk, ami természetesen bedöglött...lassan itt a nyár, szeretnék tájékozódni, milyen napelem megoldást találhatunk a lakókocsira, hogy legyen áramunk. Hol, mennyiért érdemes keresni? Konkrétan miket kell mindenképpen megvenni?

Üdv Néked!

Elsőként el kéne döntened, hogy:
  1. Mit szeretnél használni napelemes akkumulátoros rendszerről?
  2. Mennyi ezek összteljesítménye?
  3. Milyen időközönként szeretnéd használni?
  4. Mennyi ideig?
  5. Szükséges a használati igényeidhez a 230 VAC?
  6. Mekkora a fedélzeti akkumulátorod, most?
  7. Mennyi pénz gondoltál mindezekre rászánni?

  8. Ha mindezekre tudod a választ és megírod, szívesen felvázolunk néhány alternatívát rá!

    :meghajol

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 20 06:09 #45733

degler írta:

Na akkor most kérek megint segítséget: mint korábban már írtam, áramfejlesztőről volt tavaly áramunk, ami természetesen bedöglött...lassan itt a nyár, szeretnék tájékozódni, milyen napelem megoldást találhatunk a lakókocsira, hogy legyen áramunk. Hol, mennyiért érdemes keresni? Konkrétan miket kell mindenképpen megvenni?

Üdv Néked!

Elsőként el kéne döntened, hogy:
  1. Mit szeretnél használni napelemes akkumulátoros rendszerről?
  2. Mennyi ezek összteljesítménye?
  3. Milyen időközönként szeretnéd használni?
  4. Mennyi ideig?
  5. Szükséges a használati igényeidhez a 230 VAC?
  6. Mekkora a fedélzeti akkumulátorod, most?
  7. Mennyi pénz gondoltál mindezekre rászánni?

  8. Ha mindezekre tudod a választ és megírod, szívesen felvázolunk néhány alternatívát rá!

    :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: degler

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 18 20:47 #45728

Na akkor most kérek megint segítséget: mint korábban már írtam, áramfejlesztőről volt tavaly áramunk, ami természetesen bedöglött...lassan itt a nyár, szeretnék tájékozódni, milyen napelem megoldást találhatunk a lakókocsira, hogy legyen áramunk. Hol, mennyiért érdemes keresni? Konkrétan miket kell mindenképpen megvenni?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 05 07:10 #45603

Nyomi írta:

Nagypapa.
Tudom, hogy a szulfátmentesítővel ellátott töltőt hogyan kell bekötni, viszont egy jó szinuszos invertert a DC oldalon fizikailag nem lehet csak közvetlen az akkumulátorra kapcsolni ,mert a töltő max 6 mm2 keresztmetszetű sorkapoccsal rendelkezik, míg egy 1200 w-os inverter min. 25 mm2 keresztmetszettel kell bekötni ellenkező esetben az inverter el sem indul. Így viszont a a töltő nem érzékeli a DC ponton a fogyasztót, és az inverter elektronikáját leamortizálhatja. Persze ez nem az én szakmám, de eddig információm szerint sajna ez a helyzet.

NagyPapa írta:
NYOMI!
Létezik olyan MPPT töltés szabályozó is amely nem végez szulfátmentesítést, azaz nincs ellenkező polarítással végzett "regenerálás" funkciója.

A vásárlás előtt erre érdemes rákérdezni!

DE! Ha szulfátmentesítős változatot veszi valaki csak annyi a teendője, hogy jól kösse be!
Azaz a terhelést és az akkutöltést a készüléken található jól jelölt sorkapcsok szerint különválasztottan KELL bekötni!!!!

Ez így teljes mértékben így van!!
Ha Te, vagy Valaki színuszos invertert is akar használni, oda a nem regenerálós MPPT kell!!
A PANELECTRON képviselője nekem személyesen azt mondta, hogy az Ő általuk szállított regenerálós MPPT és az Ő inverterük jól megfér együtt....Én ebben finoman fogalmazva KÉTELKEDEK!! Ő elsősorban eladni szeret....meg javítani....


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Nyomi, Amymone

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 04 20:29 #45596

Nagypapa.
Tudom, hogy a szulfátmentesítővel ellátott töltőt hogyan kell bekötni, viszont egy jó szinuszos invertert a DC oldalon fizikailag nem lehet csak közvetlen az akkumulátorra kapcsolni ,mert a töltő max 6 mm2 keresztmetszetű sorkapoccsal rendelkezik, míg egy 1200 w-os inverter min. 25 mm2 keresztmetszettel kell bekötni ellenkező esetben az inverter el sem indul. Így viszont a a töltő nem érzékeli a DC ponton a fogyasztót, és az inverter elektronikáját leamortizálhatja. Persze ez nem az én szakmám, de eddig információm szerint sajna ez a helyzet.

NagyPapa írta:

NYOMI!
Létezik olyan MPPT töltés szabályozó is amely nem végez szulfátmentesítést, azaz nincs ellenkező polarítással végzett "regenerálás" funkciója.

A vásárlás előtt erre érdemes rákérdezni!

DE! Ha szulfátmentesítős változatot veszi valaki csak annyi a teendője, hogy jól kösse be!
Azaz a terhelést és az akkutöltést a készüléken található jól jelölt sorkapcsok szerint különválasztottan KELL bekötni!!!!


Nyomi
Megköszönte: Gylaci, KakaóRocker, Amymone

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 04 18:55 #45593

lehet kapni 12 voltos 30 Amperes relét 500 Ft,-, melyet be tudsz oly módon kötni,hogy ha a menet közbeni töltő,vagy a hálózati töltő megy a napelemes töltőt kapcsolja le ( persze minden kapcsoláshoz kell egy relé..

rlacika írta:

Hát jól elkalandoztunk a topik cimétől...de talán majd Kerti Mester átpakolja valami tehnikai részhez.
Én vettem a tavaly egy 180W-os napelemet, hozzá egy egyszerü töltőt (nem érdemes méregdrága MPPT-t venni) és most azon töröm az agyam hogy légozzam össze a naptöltőt, a hálozati töltőt, és a menetközbeni töltést ... mindezt két, külömböző kapacitásu akkuhoz :smt217 ](*,) . Persze ezt sajátkezü megoldással mert a gyári elektroblokk (ami mindezt tudja) ára a fél csiga ára!!!


Nyomi
Megköszönte: Amymone

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2015 márc. 04 17:46 #45591

Hát jól elkalandoztunk a topik cimétől...de talán majd Kerti Mester átpakolja valami tehnikai részhez.
Én vettem a tavaly egy 180W-os napelemet, hozzá egy egyszerü töltőt (nem érdemes méregdrága MPPT-t venni) és most azon töröm az agyam hogy légozzam össze a naptöltőt, a hálozati töltőt, és a menetközbeni töltést ... mindezt két, külömböző kapacitásu akkuhoz :smt217 ](*,) . Persze ezt sajátkezü megoldással mert a gyári elektroblokk (ami mindezt tudja) ára a fél csiga ára!!!


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni
Megköszönte: Amymone

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.