Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 júl. 09 05:04 #53022

mikrobi írta:

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.

Ne bonyolítsd túl a dolgot, inkább tegyél fel többet, csak magadnak csinálsz vele gondot, macerát.

:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 21:16 #53019

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 16:15 #53015

Értem, köszönöm a választ!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 16:07 #53013

toroktibi írta:

Köszönöm Nagypapa a választ, érthető volt eddig. Van benne moover és 100 Ah munka akkumulátor. Tehát pl. fűtéshez is elégséges lenne a 300 w napelem? Nézegettem a lakókocsi gyártás folyamatát youtube-an ahol az emberek a tetjén szaladgáltak készítés közben. Feltételezem olyan 70-80 kg súllyal akkor terhelhető lenne. Pl. a lakókocsikban a melegvíz is felfűthető lenne egy ilyen rendszerrel?

Vizet melegíteni akkumulátorokkal semmiképpen nem lehet nem egyetlen darabbal, még sokkal többel sem.
A 300 wattos napcella maximum 200 wattot tud csak termelni ennyivel sem lehet vizet melegíteni, max néhány decilitert, langyítani talán egy-két litert. Ez az út nem járható, itt nagyságrendnyi eltérések vannak...
Ha lehet terhelni a lakókocsikat akkor azt is csak óvatosan! Hatalmas a különbség egy új járgány és egy ki tudja milyen állapotú favázas öreg járgány között.
A 100 Ah-s akku elméleti -csak elméleti- teljesítménye 1,2 kwh, ami nagyon szerény, ha vizet szeretnénk vele melegíteni. A fűtés ventilátorára gondoltam az előbbi válaszomban, ami max 20-30 Watt....


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 13:22 #53011

Köszönöm Nagypapa a választ, érthető volt eddig. Van benne moover és 100 Ah munka akkumulátor. Tehát pl. fűtéshez is elégséges lenne a 300 w napelem? Nézegettem a lakókocsi gyártás folyamatát youtube-an ahol az emberek a tetjén szaladgáltak készítés közben. Feltételezem olyan 70-80 kg súllyal akkor terhelhető lenne. Pl. a lakókocsikban a melegvíz is felfűthető lenne egy ilyen rendszerrel?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 13:00 #53010

toroktibi írta:

Üdv!

Új vagyok minden téren itt, épp a jövő héten vesszük első lakókocsinkat de már érdekel ez a solar téma. Ahogy visszaolvastam, ha jól értelmeztem olyan 300w-os napelem már elégséges lehetne egy lakókocsiba. Engem az érdekelne első körben hogy ha mi elmegyünk egy olyan helyre ahol nincs hálózati áram akkor egy ilyen teljesítményű napelem mire elég 1 nap ha mondjuk egy átlagos nyári napot veszünk alapul ahol süt is a nap majdnem egész nappal. Gondolom ebben a helyzetben az akkumulátor töltésére kell összpontosítani. A másik kérdésem lehet hülye kérdés de a lakókocsikba a 230v dolgokat is tudom alapból használni így hogy csak akksi van, hálózati áram nincs, vagy ehhez be kell szerezzek egy invertert is? Vagy van ezekben? Egy 2000-es évjáratú Abbey Royale 470/2 a kiszemelt lakókocsi, minden tartozékával jó állapotban.

Üdv Néked itt a "Magyar Lakóautó Klub" hivatalos web oldalán...
:sorry :meghajol

Igen Mi elsősorban LAKÓAUTÓSOK vagyunk, nem lakókocsisok.
De! Nekünk az a mottónk, hogy a lakókocsisokból előbb-utóbb lakóautós lesz így nem gond, hogy itt kérdezel.
Valószinűsíthetően egy lakókocsis oldalon több, vagy jobb válaszokat kaphatnál, én azért megpróbálok neked válaszolni, mert nekem is volt Abbey lakókocsim...

A lakókocsikba nem nagyon szokás akkupakkot beletenni, maximum csak akkor, ha van rajta Mouver azaz önjáró motoros mozgató...

Nagyon nehéz válaszolni a "mire elég" kérdésre, mert nem ismerjük az igényeidet.
A 300 wattos napcella rendszer napi 5-6 óra alatt képes feltölteni akár egy 2 x 100 Ah teljesítményű akkupakkot is, amivel egész nap és este nézheted a tv-t, laptopot működtetsz, mehet a vízszivattyú, világítás, téen a fűtés körbefujó ventillátora egész éjjel, ennyi. Ha 230 Volt kell, ahhoz bizony szükséges egy inverter, de ne remélj sokat ettől, mert az akkupakk kapacitása véges... Kávéföző, klíma stb esélytelen...
Az sem mindegy milyen típusú a napcella, mert a tetőre lakókocsinál súlyos paneleket nem lehet, nem szabad feltenni! Ide a semiflexibilis 3-4 kg súlyú darabonként 100 wattos paneleket javasolnám ( www.ev-power.eu ) Ezeken monokristályos cellák vannak, amelyek legnagyobb hátránya az, hogy teljesen egyenletes napsütés kell neki, azaz fa alá ne állj vele mert nem szereti az árnyékos cellatakarást. Kell még hozzá lehetőleg MPPT típusú szolár töltésvezérlő is.
Az árnyékos helyekhez kifogástalanok a CIGS technológiás monocellák, amely 100 wattonkén csak kb 20.- eFt körül van, hátránya, hogy kb 13-14kg/db valamint kell hozzá egy olyan szolár töltésvezérlő amely 100 Voltos bemenettel rendelkezik...
Befejezem, mert ez egy akkora téma, hogy könyvet lehetne belőle írni.
Ha a fentiek alapján konkrét kérdésed van akkor szívesen válaszolok...
:meghajol :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 09:01 #53009

Üdv!

Új vagyok minden téren itt, épp a jövő héten vesszük első lakókocsinkat de már érdekel ez a solar téma. Ahogy visszaolvastam, ha jól értelmeztem olyan 300w-os napelem már elégséges lehetne egy lakókocsiba. Engem az érdekelne első körben hogy ha mi elmegyünk egy olyan helyre ahol nincs hálózati áram akkor egy ilyen teljesítményű napelem mire elég 1 nap ha mondjuk egy átlagos nyári napot veszünk alapul ahol süt is a nap majdnem egész nappal. Gondolom ebben a helyzetben az akkumulátor töltésére kell összpontosítani. A másik kérdésem lehet hülye kérdés de a lakókocsikba a 230v dolgokat is tudom alapból használni így hogy csak akksi van, hálózati áram nincs, vagy ehhez be kell szerezzek egy invertert is? Vagy van ezekben? Egy 2000-es évjáratú Abbey Royale 470/2 a kiszemelt lakókocsi, minden tartozékával jó állapotban.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 06 19:03 #52873

nemo25 írta:

A pazarlásnak, esztelen költekezésnek nagyon nem vagyok a híve, de bizonyos esetekben, a spórolás nagyon sokba kerülhet. Ilyen a vezetékek méretezése is. Gondolkodás nélkül a vastagabb cuccot kell beépíteni. 2 méteres távon, filléres különbségről beszélünk, a lakó értékéhez képest, ami végett nem látom ésszerűnek a fizika megerőszakolását.

Nos... az én lakómba 2/4 KW-os szinuszos invertert szereltem. Csúcsban 4 KW, normálban 2 KW-os.
Az inverter dobozába bele volt téve 2db 50-es keresztmetszetű 2m hosszú kábel, amit az akkura kellett kötni...
Ezt használtam. Szerintem a németek nem tévednek...
Én nem is számoltam keresztmetszetet, mert ránézésre is jónak tűnt.
De így átgondolva... szerintem kell az 50-es kábel.
Arról nem is beszélve, hogy tényleg filléres különbségről vitáztok.

Megköszönte: Tiborc

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 05 22:48 #52870

A pazarlásnak, esztelen költekezésnek nagyon nem vagyok a híve, de bizonyos esetekben, a spórolás nagyon sokba kerülhet. Ilyen a vezetékek méretezése is. Gondolkodás nélkül a vastagabb cuccot kell beépíteni. 2 méteres távon, filléres különbségről beszélünk, a lakó értékéhez képest, ami végett nem látom ésszerűnek a fizika megerőszakolását.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: Tiborc

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 05 20:12 #52868

sziasztok.
Nem akarom a vitát eldönteni, de saját tapasztalataim alapján a rosszul megválasztott keresztmetszetű vezeték az akkumulátor töltötségi szintjének esésekor a vezetéken kialakuló feszültség esés miatt hamarabb le fog kapcsolni. Az inverter az akkumulátor védelme érdekében teszi ezt érzékelői alapján. És még csak nem is melegedett a vezeték. Nekem a gyártó mérnöke azt mondta: 1200 W inverter esetén 2 méterig 25 mm2 3 méterig 35 mm2 annál messzebbre ne szereljem. Én hiszek neki.
üdv Nyomi


Nyomi
Megköszönte: Tiborc, Vincsenzo

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 05 06:40 #52861

istozi írta:

" már kell(ene) az 50 mm2!!"
Javíts ki, ha tévednék: a rézkábel megengedett (tartós) terhelése szigetelt-kötegelt vezeték esetében 12 A/mm2, szabadon (egyedül) vezetett kábel esetében 20 A/mm2. Ilyen terhelésnél még nem lép fel melegedés, elviselhető a feszültségesés. Különösen nem probléma, ha a terhelés nem állandó, hanem csak néha lesznek ilyen csúcsáramok (gondolom, az inverter nem megy állandó 2000 W-on, ahhoz több akku kellene).
Szóval - szerintem - nem kell olyan vastag vezeték.

ISTOZI!
Ne menjünk bele a terhelhetőség vs feszültségesés témába, mert ez egy kisebb kurzus a magasabb iskolákban is!
:meghajol
Kell a 2000/3000 wattos inverternek az 50 mm2 ha több méteren kell vezetni, mert igen érzékeny az inverter a feszültség esésre és igen nagy pillanatnyi áramfelvételek vannak, lehetnek a rendszerben.
Másik téma: Nem véletlenül árulják a szaküzletek a 13 Amperes kisautomatákat sem, amelyek kifejezetten az 1,5 mm2 keresztmetszetű rézvezetékkel szerelt kommunális hálózatokba KELL beépíteni!
Nem tud a rézkábel semmiképpen sem 20 Ampert, ennyivel TILOS terhelni!!
:sorry

Utólag írom hozzá: ha már terhelhetőséget akarsz kalkulálni, konkrét számolás nélkül, akkor, ökölszabályként: a kicsi keresztmetszeteknél 1mm2 -re 8 Amperrel számolj, de a nagyobb keresztmetszeteknél már csak 6 Amperrel!
Amint írtam az 1,5 vezetéknél még 13 Amper a biztosítás addig a 10 mm2 -nél már "csak" 63 Amper,
240 mm2-nél már "csak 450 Amper!!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Kerti, nemo25, Vincsenzo

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 05 00:31 #52859

istozi írta:

" már kell(ene) az 50 mm2!!"
Javíts ki, ha tévednék: a rézkábel megengedett (tartós) terhelése szigetelt-kötegelt vezeték esetében 12 A/mm2, szabadon (egyedül) vezetett kábel esetében 20 A/mm2. Ilyen terhelésnél még nem lép fel melegedés, elviselhető a feszültségesés. Különösen nem probléma, ha a terhelés nem állandó, hanem csak néha lesznek ilyen csúcsáramok (gondolom, az inverter nem megy állandó 2000 W-on, ahhoz több akku kellene).
Szóval - szerintem - nem kell olyan vastag vezeték.

NagyPapának igaza van. Egy 2000W-os inverterhez 2 méterig 35-ös vezetéket kell alkalmazni, hosszabb távolság esetén már az 50-es vezetéket. Ezeket az adatokat a gyártók is előírják. Főként azért mert ezek az inverterek tartósan tudnak 2000 W-on dolgozni de leginkább azért mert például a Panelektron inverter is csúcs kimenő teljesítményben tud 3000 W-ot is.

Ilyen teljesítményeknél könnyű kigyújtani a lakóautót, szóval a vezeték keresztmetszetekkel csak óvatosan.


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?
Megköszönte: nemo25, Tiborc, Vincsenzo

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 04 18:30 #52857

Ne vesszetek ossze. Igerem megoldom 2 m-en belul. :))

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 04 18:27 #52856

Halasan koszonom!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 04 10:17 #52855

" már kell(ene) az 50 mm2!!"
Javíts ki, ha tévednék: a rézkábel megengedett (tartós) terhelése szigetelt-kötegelt vezeték esetében 12 A/mm2, szabadon (egyedül) vezetett kábel esetében 20 A/mm2. Ilyen terhelésnél még nem lép fel melegedés, elviselhető a feszültségesés. Különösen nem probléma, ha a terhelés nem állandó, hanem csak néha lesznek ilyen csúcsáramok (gondolom, az inverter nem megy állandó 2000 W-on, ahhoz több akku kellene).
Szóval - szerintem - nem kell olyan vastag vezeték.


A legjobb lakóautó az enyém!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 04 05:28 #52853

Tiborc írta:

Sziasztok,

kábel kérdéseim vannak. Tapasztalt kolléga tanácsára lassan megvan az electraplan 100 w os CIGS solar panel 2dbja, az Mppt töltésszabályozó, 2 db 95 amperes agm Varta akksi.

A kérdésem, hogy milyen solar kábelre van szükség, és hol célszerű a tetőről bevezetni?


A másik kérdés a panelectron 2000 w inverter és az akksik közé 35 mm es kábel kell.

Ide meg kell venni az inverter kábelt, vagy a hegesztésnél használt kábel is jó?
Az előírás 35 mm2 az árban van jócskán különbség. a padban lesz az egész így gondolom a 2 m elegendő.
Köszönöm a választ!

Solar kábelt -igen, ilyen néven- lehet kapni pl az Elektroprofiban is méterre, két különböző színben, lehetőleg a 6 mm2 típust kérjed, ha nincs akkor jó lesz a 4 mm2 is.
A hegesztő kábel kissé durva ezekhez a szerelésekhez, ezért ugyanott kérjél MKH vezetéket 35 mm2, vagy rendelj netről Autó HIFI tápkábelt 35 mm2 -t, abból van kék és piros színű, az a leghajlékonyabb!! Vegyél hozzá, aranyozott sarukat is! Ha már lúd.... A 35mm2 csak akkor elegendő, ha valóban 2 méteren belül vagy a kábelhosszakkal, ha e fölé mész akkor már kell(ene) az 50 mm2!!
:meghajol :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 03 21:56 #52850

Köszönöm! A solar kábel nem drága de az inverterhez bizony elég húzós, igaz, abba be van építve egy biztosíték is.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 03 20:09 #52847

A 2000 W-os akármi 12 V-on kb 160 A-t kér. Ehhez - ha nem nagy a távolság az inverter és az akkuk között, pl. az összesen 2 m vezetéknél nem kell több - elegendő 16 mm2-es kábel (ez még folyamatos üzemben is megfelelő). Én zöld-sárga kábelt szoktam ilyen célra venni, amire ráhúzok - az egyik felére piros, a negatívra szánt felére meg fekete zsugorcsövet és rámelegítem. Így a legolcsóbb.
A solárkábel sem egy csoda, hanem olyan rézvezeték, ami jelen körülmények mellett elég nagy keresztmetszetű. Pl. használj 2,5, vagy 4 mm2-es hangszórókábelt.
Jó barkácsolást.


A legjobb lakóautó az enyém!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jún. 02 21:39 #52845

Sziasztok,

kábel kérdéseim vannak. Tapasztalt kolléga tanácsára lassan megvan az electraplan 100 w os CIGS solar panel 2dbja, az Mppt töltésszabályozó, 2 db 95 amperes agm Varta akksi.

A kérdésem, hogy milyen solar kábelre van szükség, és hol célszerű a tetőről bevezetni?


A másik kérdés a panelectron 2000 w inverter és az akksik közé 35 mm es kábel kell.

Ide meg kell venni az inverter kábelt, vagy a hegesztésnél használt kábel is jó?
Az előírás 35 mm2 az árban van jócskán különbség. a padban lesz az egész így gondolom a 2 m elegendő.
Köszönöm a választ!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 21 15:50 #52728

Igazad van, megkérdeztem a Sikás barátomat.
Bár nekem porszórás előtti fúró-vágó spray maradványának eltávolítására tökéletesen bevált.
A Sikának van zsírtalanítója jó pénzér.
A srác egyébként alkoholt ajánlott....

Acetont viszont lehet kapni a Müllerbe.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.