Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 nov. 22 21:06 #53853

Köszönöm :)
Igen már messze járunk lassan túl 8000km amit úton tettünk plusz a komp :)
Üdv !
Zoli
www.zolidodotraveling.com

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 21:05 #53852

gyusza T3 írta:

A 2*90ah soknak tűnik, de (moszt botozzatok) kb 1*90ah nyerhető ki belőle hasznos munkaként.

Ez csak az ólom aksik esetén igaz, egy lítium akkuból nyáron ki tudod venni a kapacitás 100%-át is. Egy 100 Ah-s LiFePO4 aksi kb. 400 EUR, és 16 kg. Egy jó minőségű AGM akku is 100e Ft körül van, és több mint 30 kg, ha kettő kell belőle, akkor már a lítium az olcsóbb.
De van mégolcsóbb megoldás is, nemrég hoztak Nissan Leaf bontott akku modulokat, 10e Ft-volt darabja. Egy modul 7,6V feszültségű 66 Ah kapacitású, és csak 4 kg tömegű. 4 modulból össze lehet rakni egy 15,2V/132Ah akkut, ami csak 40e Ft, és 16 kg.

evbatterycenter.com/HAC4/index.php?optio...&catid=63&Itemid=196

Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 20:57 #53851

NagyPapa!

Mennyihez is tennél még 2x100 W-ot?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 20:09 #53847

-a hűtő árán kívül be kellene invesztálni ~200-250e Ft-ot napelembe és akkuba
-be kellene pakolnom kb. +90kg-ot az autóba amiből kb. 60kg a tetőre kerülne
-biwakoláskor a napon kellene állnom folyamatosan

Köszönöm nem...
Én inkább életben tartom a régit amíg lehet.[/quote]
Szia!
Senki nem mondta, hogy meg kell tenned. Hozzászólásom a napelemes rendszerek kivitelezésből-spórolásból adódó gyengeségéről szólt, bár szerintem a háromüzemű hűtősöket is érinti. Legfőképpen azért, mert Tenerifén tartózkodó kolléga problémájából indult az egész, akinek, ha jól gondolom abszorpciós hűtője van plusz egy gyenge rendszere ahol több a kivét mint amit betölt.
Anno nekem a háromüzemű nem jött be, most nem sorolnám gyengeségeit, szívtam eleget vele. Eladtam vettem egy kompresszorosat azóta sokkal kényelmesebb. Nem mondom, hogy tökéletes, nekem megfelel.
Amúgy nem kell mindenből újat, legdrágábbat, forgalmazó által ajánlottat venni. Nekem a 280w panel (bontott)-töltésszabályzó-akku (újak) megvolt kb. 45-ből. Egy db. 85ah akkuról van szó, amit felbővítek szükség esetén az indító 100ah akkuval. Erre a mozdulatra elég egy billenőkapcsoló. Ez a pakk, nagyjából (kétszer aláhúzva) nagyjából elég a komp. hűtőnek. Hangsúlyozom, hogy abszorpciósnak olyan mintha nem is lenne.
üdv,
Gyusza

Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 19:41 #53843

gyusza T3 írta:

NagyPapa írta:
Így igaz minden, amit "gyusza T3" írt. Korábban én is azt írtam, hogy ha sokat biwakolnék, akkor legalább még 2 x 100 wattos napcellát fel kéne tennem...
Sokkal jobb lehetne a helyzet Lítiumos akkupakkal, ott viszont az ár ugye ami korlát....
:meghajol :meghajol

Ennek ellenére tartom magamat azon véleményemhez, hogy minden tekintetben átugorja az absorpciós hűtőket a kompresszoros, ez a jövő útja. Sokkal-sokkal kisebb energia igénye van a kompresszorosnak...

Én is a kompresszoros mellett voksolok, lehet félreérthetően írtam.
ui.
Hívjatok Gyuszának:)

Szia Gyusza!

Én főként biwakolok és ha jól értem és le akarnám cserélni a régi hűtőmet egy kompresszorosra akkor a következőket kellene tennem a normál működéshez?:

-a hűtő árán kívül be kellene invesztálni ~200-250e Ft-ot napelembe és akkuba
-be kellene pakolnom kb. +90kg-ot az autóba amiből kb. 60kg a tetőre kerülne
-biwakoláskor a napon kellene állnom folyamatosan

Köszönöm nem...
Én inkább életben tartom a régit amíg lehet.

Megköszönte: nemo25

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 15:34 #53841

NagyPapa írta:

Így igaz minden, amit "gyusza T3" írt. Korábban én is azt írtam, hogy ha sokat biwakolnék, akkor legalább még 2 x 100 wattos napcellát fel kéne tennem...
Sokkal jobb lehetne a helyzet Lítiumos akkupakkal, ott viszont az ár ugye ami korlát....
:meghajol :meghajol

Ennek ellenére tartom magamat azon véleményemhez, hogy minden tekintetben átugorja az absorpciós hűtőket a kompresszoros, ez a jövő útja. Sokkal-sokkal kisebb energia igénye van a kompresszorosnak...

Én is a kompresszoros mellett voksolok, lehet félreérthetően írtam.
ui.
Hívjatok Gyuszának:)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 15:15 #53840

Így igaz minden, amit "gyusza T3" írt. Korábban én is azt írtam, hogy ha sokat biwakolnék, akkor legalább még 2 x 100 wattos napcellát fel kéne tennem...
Sokkal jobb lehetne a helyzet Lítiumos akkupakkal, ott viszont az ár ugye ami korlát....
:meghajol :meghajol

Ennek ellenére tartom magamat azon véleményemhez, hogy minden tekintetben átugorja az absorpciós hűtőket a kompresszoros, ez a jövő útja. Sokkal-sokkal kisebb energia igénye van a kompresszorosnak...


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 14:25 #53839

nemo25 írta:

Ahogy olvasgatom a tapasztalatokat a kompresszoros hűtőkről, akár napelem támogatással is, még mindig azt mondom, hogy van mit rugózniuk a mérnököknek, hogy igazi alternatívája legyen az abszorpciós készülékeknek, nomád körülmények között.
Nincs baj velük, sokkal jobb hatásfokúak az absz.-nál. És nem is kényesek.
A baj a fejekben van (matek). Sok napelemmel foglalkozó cég is csak a számokra hagyatkozik, semmi gyakorlati-használati tapasztalat, nem mérik fel az igényeket, így ajánlják "rendszereiket". Erős tényező a felhasználó zsebe is. A fizikában viszont nincs kompromisszum:) A 2*90ah soknak tűnik, de (moszt botozzatok) kb 1*90ah nyerhető ki belőle hasznos munkaként. A berendezések nagy része 11 volt alatt letilt, pedig még van szufla a pufferben. Ezt el kell fogadni. 1 komp. hűtőhöz, a folyamatos biztonságos üzemhez kb 200ah akku+500w-nyi napelem, ja és napsütés, sok-sok napsütés. Matekkal lehet ennek ellentmondani, de mint előző soraimban írtam, a fizikának nem. Ha kijön a matek és mégse műkszik az elvártnak megfelelően, akkor valami tényező kimaradt a képletből. A tényező kihagyását a marketingesek nagyon kedvelik.

Megköszönte: NagyPapa, Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 13:51 #53838

Gondolom, a matekkal lehet a probléma.
Majd NagyPapa levezeti, reméljük.

Valószínűleg a számok tisztán nem úgy igazak a valóságban.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 21 22:00 #53834

Ahogy olvasgatom a tapasztalatokat a kompresszoros hűtőkről, akár napelem támogatással is, még mindig azt mondom, hogy van mit rugózniuk a mérnököknek, hogy igazi alternatívája legyen az abszorpciós készülékeknek, nomád körülmények között.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 21 21:42 #53833

gyusza T3 írta:

Döme írta:
gyusza T3 írta:

12v kompresszoros hűtővel. Ha nincs beindítva kettő nap után (főleg nagy melegben) lemerül a kb 180 ah akku, pedig csak 40 watt a fogyasztása

:-) Szintén zenész. Nekem 200 Ah és hasonló fogyasztású a hűtőm. Kb. ugyanezt tapasztalom. Meg azt is, hogy meg kellett volna venni a lakókocsi tápot, mert az "interrigencs" akkutöltő csak kb. 80% kapacitásig tölti fel az akkupakkot. (vagy visszatenni a rendes töltőt)
Vagy melegen inni a sört. Na azt mégse, inkább nem mosakszom:)

Igyál teát, azt könnyebb melegíteni, mint a sört hűteni!!!! :woohoo:


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 21 21:23 #53831

Döme írta:

gyusza T3 írta:

12v kompresszoros hűtővel. Ha nincs beindítva kettő nap után (főleg nagy melegben) lemerül a kb 180 ah akku, pedig csak 40 watt a fogyasztása

:-) Szintén zenész. Nekem 200 Ah és hasonló fogyasztású a hűtőm. Kb. ugyanezt tapasztalom. Meg azt is, hogy meg kellett volna venni a lakókocsi tápot, mert az "interrigencs" akkutöltő csak kb. 80% kapacitásig tölti fel az akkupakkot. (vagy visszatenni a rendes töltőt)
Vagy melegen inni a sört. Na azt mégse, inkább nem mosakszom:)

Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 21 20:12 #53829

gyusza T3 írta:


12v kompresszoros hűtővel. Ha nincs beindítva kettő nap után (főleg nagy melegben) lemerül a kb 180 ah akku, pedig csak 40 watt a fogyasztása

:-) Szintén zenész. Nekem 200 Ah és hasonló fogyasztású a hűtőm. Kb. ugyanezt tapasztalom. Meg azt is, hogy meg kellett volna venni a lakókocsi tápot, mert az "interrigencs" akkutöltő csak kb. 80% kapacitásig tölti fel az akkupakkot. (vagy visszatenni a rendes töltőt)

Megköszönte: nemo25

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 20 20:31 #53814

Sziasztok!
Az én meglátásom. Hiába a napelem 200w teljesítménye az csak névleges. kb 80-90w áll rendelkezésre (tájolás, hőmérséklet...) Ahogy írod véletlenül rajtamaradt a hűtő. Első körben ezt pótolni az aksiba nem egy óra és addig is van egyéb fogyasztás. Ne tévesszen meg, hogy már 13 voltot mérsz, attól még messze van a teljes töltöttség.Lényeges írásodban, hogy több nap kell a lemerüléshez. Szerintem itt a lényeg. Ez arra utal, hogy nincs zárlat, vagy valami rajta van és zabálja az elektronokat. Ezekkel a lehetséges hibákkal egy nap alatt megkukkanna. Nem, itt a visszatöltéssel van gond. Elsőnek is tudni kellene a generátorod (feltételezve, hogy járkáltok néha) teljesítményét és állapotát. Ha 90 amper, vagy annál kisebb sose lesz elég a visszatöltés, hiába pluszban van a napelem. Tudni kell, hogy a háromüzemű hűtők alattomosan sokat fogyasztanak. A kisbuszomon (VW T3) 280 w teljesítményű napelem van, 12v kompresszoros hűtővel. Ha nincs beindítva kettő nap után (főleg nagy melegben) lemerül a kb 180 ah akku, pedig csak 40 watt a fogyasztása az sem állandóan ellenben a hűtőd hőpatronjával szemben. Nem teljesen, de az életemet már nem bíznám rá:)
Generátorodat is tapogasd meg hosszabb állás után nem melegszik-e. Ha igen akkor valszeg valamelyik dióda adta fel és a tekercseken keresztül távozik az energia.
Amúgy jó messzire mentetek. További minden jót.
Gyusza
ui. azt hiszem a válasz idézettel gombot kellett volna megnyomni:)

Megköszönte: nemo25, Nyomi, zoltan.abel

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 19 21:56 #53807

Köszönöm ismét :)
Most átpucoltam a sarukat kivettük betettünk mindent fel is töltöttünk mindent.
Igen majd mindenképp beszerzek egyett! (Csak már Tenerifén vagyunk :)
Köszönöm mégegyszer a tanácsokat!
Üdv!
Zoli
www.zolidodotraveling.com

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 19 05:31 #53804

zoltan.abel írta:

Üdv!
Sikeresen átkompoltunk Teneriffére :)
Viszont továbbra is szenvedünk az aksikkal :)
A helyzet hogy a tetőn van 200w(2×100w ) napelem a buszban egy 90ah deepc varta munkaksi (pontosan 25 napja vettük ). Valami mindig nem jó mert 25 nap alatt lemerült az aksi. A motorban van egy szintén 90ah -as indító akku ami elméletileg jó fullra van töltve.
Szóval ma szét szedtem az egész hobele bancot és külön rákötöttem a 90ah s munka akksit a napelemre és a töltés vezérlő szerint is alacsonyan volt a feszültség és szépen kezdte is tölteni szóval elvileg a napelem és a töltésvezérlő is tölt de mégis valahol elvész az energia.
A buszban már szinte csak a vizpumpát használjuk ami árammal megy mást nem nagyon és mégis 25 nap alatt lemerült mondjuk egyszer véletlenül rajta maradt a hűtő akkor szépen le is esett a power de utána elvileg a napelem visszatöltötte.
Ha valakinek van ötlete hogy hol lehet a gebo ne tartsa magában :)
(Most bejöttünk egy kempingbe tölteni de ha nincs más megoldás akkor 25 naponta kempingezünk egyett azaz van még egy külön hajó akku kb 10 napig -bírja tehát olyan 35 naponta lesz akkor kemping )
Köszönöm !
Zoli

Ezt csak az akkuból kijövő vezetéken átfolyó áram-méréssel lehet megválaszolni. A fedélzeti rendszered is fogyasztóként viselkedik, azaz ott is van némi fogyasztás, pl: a tartályok szintjelzői, világítások, fogyaszt(hat) maga a fedélzeti tápegység is, ha a kimeneti diódája öreg... Sajnos ezt meg kell keresni, mi a vámpírfogyasztó!
Arra pedig nagyon vigyázz, hogy a hűtőd nem maradjon rajta, mert -már korábban írtam róla-, akár 180 Wattos is lehet annak a fűtőbetétje, ami akár nullára leszívhatja az akkudat!
Az akkud ez miatt akár tönkre is mehet örökre, vagy súlyos teljesítménycsökkenéssel honorálja meg a lemerítést....
Ezért írtam korábban azt is, hogy egy FOREX lemerülés védő kapcsoló nagyon hasznos tud lenni...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 16 23:56 #53796

Amazon...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 16 22:13 #53795

Üdv!
Sikeresen átkompoltunk Teneriffére :)
Viszont továbbra is szenvedünk az aksikkal :)
A helyzet hogy a tetőn van 200w(2×100w ) napelem a buszban egy 90ah deepc varta munkaksi (pontosan 25 napja vettük ). Valami mindig nem jó mert 25 nap alatt lemerült az aksi. A motorban van egy szintén 90ah -as indító akku ami elméletileg jó fullra van töltve.
Szóval ma szét szedtem az egész hobele bancot és külön rákötöttem a 90ah s munka akksit a napelemre és a töltés vezérlő szerint is alacsonyan volt a feszültség és szépen kezdte is tölteni szóval elvileg a napelem és a töltésvezérlő is tölt de mégis valahol elvész az energia.
A buszban már szinte csak a vizpumpát használjuk ami árammal megy mást nem nagyon és mégis 25 nap alatt lemerült mondjuk egyszer véletlenül rajta maradt a hűtő akkor szépen le is esett a power de utána elvileg a napelem visszatöltötte.
Ha valakinek van ötlete hogy hol lehet a gebo ne tartsa magában :)
(Most bejöttünk egy kempingbe tölteni de ha nincs más megoldás akkor 25 naponta kempingezünk egyett azaz van még egy külön hajó akku kb 10 napig -bírja tehát olyan 35 naponta lesz akkor kemping )
Köszönöm !
Zoli

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 24 06:35 #53715

Lovi írta:

NagyPapa!
A Te töltésvezérlőd, ami ha jól tudom EPEVER TRACER, nem tud két akkumulátort tölteni függetlenül.
Ez azt jelenti, hogy Neked nincs rákötve az indítóaksid?

Bármelyik töltő tudja az indító akksit is tölteni, mert ez csak kézi, vagy automatikus kapcsolás kérdése.
Nálam ez egy szilicium diódával van megoldva amelynek a nyitási feszültsége pár tized Volt.
Így a teletöltött fedélzeti akkupakk felett rátölt az indító akkura is.
Van rá más kapcsolási mód is pl egy bizonyos feszültség elérése után egy relé összeköti a fedélzetit a start-stop akkuval.


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Vincsenzo, Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 22 07:03 #53711

Sziasztok!

Epever MPPT hez keresnék MT50 külső kijelzőt.
Magyarországról lehet valahonnan venni?
2 héten belül kellene, tehát kína kilőve (amúgyis mindent megvámolnak mostanság) a cseh cég amit meg valaki ajánlott itt a múltkor 29 euró szállítási díjért küldi le :-(

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.