Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 szept. 09 15:18 #53376

Úgy látom, hogy a nepelem kérdése szorosan összefügg a használt hűtő típusával. Egy jól működő abszorpciós hűtőhőz talán nem kell napelem.
Lehet az én hűtőm nem működött jól, de tény, hogy nem foglalkoztam a vízszintesbe állással. Mikor este 10 és éjfél között megérkeztünk, nem bajlódtam a vízszintezéssel. No és mindennap máshol aludtunk. Szegény hűtőmnek esélye sem volt a vízszintre. Gyanítom, hogy akövetkező utunk is ilyen lesz.
Ezért szeretnék kompresszorost venni. Ahhoz meg kell a napelem. Az abszorpciós 2 óra alatt lekapta az aksi felét.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 08 14:06 #53369

Egyetértek veled!


A legjobb lakóautó az enyém!
Megköszönte: becs, Laccci

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 08 10:30 #53366

Talán nem haragszik meg senki ha elmondom a véleményemet, tapasztalatomat ebben a témában, bár csak két éve kezdtük a lakózást.
Első lakónknál elhatároztam - teljesen tapasztalatlanul - hogy szerelek fel napelemet a tetőre, mert az biztosan kell. Szerencsére ezt nem tettem meg, mert az első nyaralás után eladtam az autót, nem sikerült megszeretnünk.
A mostani lakónál sem adtam fel a napelem témát, de mint a magyar lakók többsége, az enyémről is kiderült, hogy túlsúlyos, ezért a + 25kg nem tűnt jó ötletnek a tetőn, flexibilisre meg sajnáltam a 90000ft-ot.
Mivel csak biwakolás volt a terv a nyaralásnál ezért vész esetére vettem egy 105w-os mobil napelemet -és a hozzá tartozó PWM töltésszabályzót- szerencsére a 100000ft feletti gyári ár feléért.
Szerintem nagy előnye:
- 3kg az egész
- az autóval nem kell napra állni (elrakhatom tőle 4-5 méterre is)
- felállítva kb 45 fokban meg van döntve ezért a hatásfoka jobb mint az autó tetején vízszintesen elhelyezett panelnek
- ezen felül tudom a nap irányába fordítani ami ugye szintén a hatásfokot javítja
- nem kell az autót furkálni, csavarozgatni ragasztgatni
- nem növeli a tető súlyát
Ezeknek ellenére a nyaralás során teljesen haszontalannak bizonyult.
Az új 110Ah-s AGM akku 3 napnyi biwak után is kb 80%-os töltöttségi szinten volt, ezért a napelemet elő sem kellett venni.
Pedig higgyétek el a párom képes 100liter vizet elhasználni naponta, úgyhogy megy a szivattyú és a bojler is gazdagon, ráadásul még a ledesítésre sem volt időm így még a 18 -és 36w-os fénycsöves lámpák adják a világítást és naponta 1-2 óra zenehallgatás is húzta az akkut.
Igazat kell adnom Nemo Zolinak: inkább a takarékosságra kell helyezni a hangsúlyt.
Azoknál aki soha sem biwakolnak, végképp nem értem, hogy miért kell a napelem meg a többi kiegészítő...
Én azt mondom: inkább azon dolgozom, hogy kevesebb energiát fogyasszunk, nem azért, hogy meg tudjam venni a sok "felesleges" és súlyos kütyüt.
Bár ez csak az én véleményem!

Megköszönte: nemo25, becs, woodoopilot, Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 07 21:18 #53363

Na az electraplan-nál bepakoltam a csomagtartóba 2 db 100W-os panelt 38 ezer párszáz forintért (+ útiköltség).

Viszont vezetéket, MC4-est, egyéb olyan nyalánkságot, amivel átvezetem a szendvicsen nem kaptam ott.
Ezeket honnan lehet beszerezni?

A panel rögzítésében is kellene egy kis leírás-tanácsadás.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 07 21:12 #53362

reset67 írta:

NagyPapa írta:
Tehát
1.,18 kg kristályos, vs 26 kg CIGS, azaz 8 kg különbség....
A stabilitásba nem szól bele, egy tetőklíma 36 kg és észre sem lehet venni

Erről a tipusról mi a véleményed? Csak 1,8 kg

www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel...100-Wp-MPPT-18V.html
Néztem én is. Dupla az ára azt láttam. És nem CIGS, szóval ha van árnyék, erősen csökken a hatásfoka.
Bár most olvastam, hogy az úgynevezett okos napelemekhez illesztenek egy optimalizáló elektronikát és hasonló a hatás. Ez is + pénz. De könnyű szerkezet.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 07 17:58 #53359

Nekem ezekből van fennt 2 x 100 watt! Ha komolyan biwakolnék akkor tennék még fel még kettőt, de nem sűrün szoktam biwakolni, így marad a 200 watt..


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 07 17:43 #53358

NagyPapa írta:

Tehát
1.,18 kg kristályos, vs 26 kg CIGS, azaz 8 kg különbség....
A stabilitásba nem szól bele, egy tetőklíma 36 kg és észre sem lehet venni
2., 1panel vs 2 panel....
Szerintem tök mindegy
3., árnyékos helyen a kristályos letérdel, vs a CIGS nem térdel le...
Ez már nem mindegy
4., Töltésvezérlők mindegyikhez kell,
A CIGS-hez nagyobb bemeneti feszültségű kell, de árban nincs lényegi különbség...
5., CIGS panelek ára összesen: 30.- eFt + ÁFA
Na itt lesz a lényeg....
6., Kristályos panel ára?????
:sorry
:meghajol :rohog :sir
Innentől kezdve Te döntesz....

Mi a hátránya ezeknek a CIGS paneleknek? Annó amikor keresgéltem még nem találkoztam vele, így a 100w 72 cellás 4busbar-os mellett döntöttem. gondolom csak egy kicsit jobb az "árnyéktűrése" mint a többinek.
Szóval lehet, hogy érdemes lenne CIGS panelekkel tovább csinálni?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 07 15:30 #53357

NagyPapa írta:

Tehát
1.,18 kg kristályos, vs 26 kg CIGS, azaz 8 kg különbség....
A stabilitásba nem szól bele, egy tetőklíma 36 kg és észre sem lehet venni

Erről a tipusról mi a véleményed? Csak 1,8 kg

www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel...100-Wp-MPPT-18V.html

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 05 17:57 #53339

Lovi írta:

NagyPapa írta:
Lovi írta:
Valaki meg tudja mondani az érdi napelem árusítónak (100W 20000 Ft-ért) a cégnevét?
:meghajol
ELECTRAPLAN Kft.
Magyarország, 2030 Érd, Budafoki út 10.
+36-23/521-300
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
H-CS: 8:00 - 16:00
P: 8:00 - 15:30
Köszönöm! Már fel is hívtam őket.
Nettó 14˙964,- Ft-ért adnak egy 100 W-os panelt.
Mérete: 1234x652x35 mm 12,9 kg.

Felmerült bennem egy kérdés a súly miatt.
Nem tudom valaki meg tudja-e mondani, hogy mennyit jelent stabilitás változásban, ha van a tetőn ~30 kg súly.
A CIGS panel előnye, hogy kisebb a termelés csökkenés árnyékos helyen. De 200 W-ot 26 kg panellel lehet előállítani. Egy kristályos panellel nagyobb a termelés csökkenés árnyékos helyen, de 200 W-ot 18kg panelből ki lehet hozni.
Mivel nincs egyéb információm egyik vagy másik mellett-ellen, öntsetek meg vele.
Még annyi, hogy egy panel felszerelése egyszerűbb, mint kettőé.

Tehát
1.,18 kg kristályos, vs 26 kg CIGS, azaz 8 kg különbség....
A stabilitásba nem szól bele, egy tetőklíma 36 kg és észre sem lehet venni
2., 1panel vs 2 panel....
Szerintem tök mindegy
3., árnyékos helyen a kristályos letérdel, vs a CIGS nem térdel le...
Ez már nem mindegy
4., Töltésvezérlők mindegyikhez kell,
A CIGS-hez nagyobb bemeneti feszültségű kell, de árban nincs lényegi különbség...
5., CIGS panelek ára összesen: 30.- eFt + ÁFA
Na itt lesz a lényeg....
6., Kristályos panel ára?????
:sorry
:meghajol :rohog :sir
Innentől kezdve Te döntesz....


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 05 13:15 #53337

NagyPapa írta:

Lovi írta:
Valaki meg tudja mondani az érdi napelem árusítónak (100W 20000 Ft-ért) a cégnevét?
:meghajol
ELECTRAPLAN Kft.
Magyarország, 2030 Érd, Budafoki út 10.
+36-23/521-300
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
H-CS: 8:00 - 16:00
P: 8:00 - 15:30
Köszönöm! Már fel is hívtam őket.
Nettó 14˙964,- Ft-ért adnak egy 100 W-os panelt.
Mérete: 1234x652x35 mm 12,9 kg.

Felmerült bennem egy kérdés a súly miatt.
Nem tudom valaki meg tudja-e mondani, hogy mennyit jelent stabilitás változásban, ha van a tetőn ~30 kg súly.
A CIGS panel előnye, hogy kisebb a termelés csökkenés árnyékos helyen. De 200 W-ot 26 kg panellel lehet előállítani. Egy kristályos panellel nagyobb a termelés csökkenés árnyékos helyen, de 200 W-ot 18kg panelből ki lehet hozni.
Mivel nincs egyéb információm egyik vagy másik mellett-ellen, öntsetek meg vele.
Még annyi, hogy egy panel felszerelése egyszerűbb, mint kettőé.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 05 09:14 #53336

Lovi írta:

Valaki meg tudja mondani az érdi napelem árusítónak (100W 20000 Ft-ért) a cégnevét?
:meghajol
ELECTRAPLAN Kft.
Magyarország, 2030 Érd, Budafoki út 10.
+36-23/521-300
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
H-CS: 8:00 - 16:00
P: 8:00 - 15:30


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 05 09:11 #53335

Lovi írta:

Valaki meg tudja mondani az érdi napelem árusítónak (100W 20000 Ft-ért) a cégnevét?

NagyPapa írta:

Ahogy olvasgatlak, a legfontosabbakat nem olvastad el!
Nemrég írtam, pontos címmel, árakkal, hogy CIGS technológiás -nekünk talán a legmegfelelőbb- 100 wattos panelek kaphatók Érden, 20.- eFt/db pénzért.
Ebből 2 kell, -pontosabban, annyi már elég szokott lenni- azaz már 40.- eFt pénznél tartunk!
Kell, hozzá egy töltés-szabályzó, ami kb 25.- eFt, ez megrendelhető az interneten, -vigyázz 100 Voltos bemenetű kell, hozzá- ez így eddig összesen 65.- eFt magyar pénz.
( www.ev-power.eu -ez egy Cseh oldal- ott keresni: GWL/Power MPPT Solar Regulator Tracer 2210 A -t az ára: 62,04 Euro = 19,235.- Ft, 3 napon belül leszállítják a Csehek)
Kell hozzá 2 db 100 Ah kapacitású fedélzeti akku, ha jól keresed, megkapod darabját 30.- eFt körül...
Ez így mindösszesen 125.- eFt BRUTTÓ!!!
A bekötési rajzok a szabályzón egyértelműek, össze kell őket kötni, őket, 'oszt annyi...
Ha neked nem megy, bármelyik villamossághoz kicsit is értő emberke beköti... -műszerész, villanyszerelő...
Igen a kempinges oldalakon el szoktak menni nagyon-nagyon az árakkal....

Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 05 08:30 #53334

Valaki meg tudja mondani az érdi napelem árusítónak (100W 20000 Ft-ért) a cégnevét?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 aug. 30 19:10 #53311

A pwm ez egyszerűbb, kevésbé hatékony töltésvezerlőt jelenti a jobbik az az Mppt. Nekem pwm van.
A fűtés valóban nagyobb áramot vesz fel indításkor pár percig kb 5-6 Ampert, ezért nem célszerű sűrűn ki be kapcsolgatni, én ha beinditom pár óráig nem szoktam kikapcsolni.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 aug. 30 18:11 #53309

Szerintem ez a panel nincs 150W, csak olyan 60 körül. Amit most vettem az 140-es. A Truma vezérlőn csak azt lehetett állítani hogy arányaiban melyik akksira töltsön ( a munkára vagy indítóra), meg hogy milyen fajta akksit tölt, meg milyen fajta töltés legyen: pwm, meg még nem tudom a másik kettőt. Azt mondják az állófűtéseknél az induláskori izzítás miatt merül le az akksi, de jó hogy ezt mondtad, mert akkor bátrabban fogunk neki a beszerelésének.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 aug. 30 17:48 #53308

Nem vágja haza a rövidzár, jómagam többször csináltam már a youtobeon is sok videón csinálják. Nemtudom lehet e állitani a vezérlődet hány voltig töltsön(az enyémet pl lehet) lehet csak elállítódott.
Nekem egyébként egy 150w panel pwm vezérlővel is elvitte az allófűtést egész télen olasz francia pályán, egész télen 3x indítottam be az autót fél órára ha felhős volt napokig (miután beindult a fűtés 1.2A az áramfelvétele alapjáraton)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 aug. 30 16:55 #53307

Köszi a segítséget!
Egyenlőre földobtam egy másik vezérlőt, mert van idehaza mégegy új rendszerem (fel akartam rakni mégegy rendszert, hogy télen elbírja a dízel állófűtést, és ne kelljen vízteleníteni).
Látszólag jobb lett, mert kapásból felment az akkufesz 12.1-12,2 V-ra a kocsi panelja szerint.
Az nem vágja haza a napelemet ha rövidre zárom?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 aug. 30 15:57 #53306

Mindenképp kösd ki a napelem szálát es úgy mérd meg mert ha rajta van a töltésvezérlőn akkor az lehúzza a feszültséget. Kikötve 20V körül kéne mérned( vagy 30 v attól függ milyen a paneled) Ha már kikötötted mérj rövidzárban ampert is. Ha így jó akkor a vezérlő adta meg magát. Ha ígysem jó akkor a panelnél kell keresgélni, kiforrasztani a diódát belőle, es úgy mérni. Gondolom azt megnézted hogy nem e poros nagyon a panel vagy nem e tapadt rá valami falevél vagy ilyesmi...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 aug. 30 15:04 #53305

Sziasztok!
Van valakinek ötlete miért nem tölt rendesen a solar rendszer?
11,6-12 V között van folyamatosan az akkuk feszültsége.
Levettem az akkukról a sarut, megmértem mindkettőt külön külön, és egyforma volt a feszültség. Rámértem a napelemről jövő szálra, a töltés vezérlőn, igaz nem kötöttem ki, de azon is csak 11,8 V-ot tudtam mérni.
A télen ment folyamatosan a fűtés, hűtő, sokat mint a vízszivattyú, világítás, és soha nem ment 12,5V alá.
A töltés vezérlő egy Truma Dual, és a 2. akku szála szerintem a világításra van kötve, az 1-esé tölti a két akkut.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 18 06:47 #53075

szipka írta:

Köszönöm az infót, így fogok tenni!

A jövőben majd lehet beújjítok egy mppt, de eddig még mindig kielégítette igényeimet a pwm, főleg nyáron reggel 10 re már tele az akksi pedig megy a laptoptöltés meg tv telefonok tablet meg minden.
Amúgy a smartsolar gyártmánya nagyon tetszik, beépített bluetooth monitoring meg minden. Neked milyen típus van egyébként?

Nekem EPEVER MPPT Tracer 4210 A-m van MPPT Tracer BN MT50-el együtt, amely még csak RS485- kommunikációra képes...Nem látom szükségét a bluetooth valósidejű kapcsolatnak, a lakóautózás nem az a szint ahol ezt ki lehetne aknázni...Amit szükségesnek vélek azt látom,programozni pedig csak egyszer kell, ezt követően teszi a dolgát a kütyü. Korábban Panelectron volt, -szintén kijelzővel- az sem rossz, mert terhelési szünetekben regenerált -fordított polaritású impulzusokkal- aminek persze voltak kivédendő mellékhatásai...
Egyes fogyasztók tápját szűrni kellett....
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.