Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 okt. 09 22:06 #53640

Lovi írta:

[

Mind a kettőt indulás előtt 1 héttel vettem. Biztos hogy szívja valami az indító akkut, mert kivéve jóval lassabban merül. Nem tudom végül is, hogy ki van-e nyírva, vagy milyen állapotban van, mert a fedélzeti akku, ami szintén új (csak 1 utat dolgozott meg) szintén merül.

Itt az új indító aksi a ducatoban.
0919: 12,73
0920: 12,56
0921: 12,46
0922: 12,38
0923: 12,31
0924: 12,29
0925: 12,26
0926: 12,23
0927: 12,21
0928: 12,21

Az indító aksi ki van véve:
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
1004: 12,57.
1005: 12,56
1006: 12,55.
1007: 12,55.
1008: 12,54.

Látható, hogy lassabban merül. de lehet még ez is gyors talán.

A fedélzeti akkuról még kevesebb adatom van:
1005: 12,96 töltő rajta
1006: 12,75 nincs töltő
1007: 12,69 nincs töltő
1008: 12,63 nincs töltő

.
Szerintem kivett állapotban nincsen ezzel semmi gond. Bizonyos önkisülése van ezeknek az akkuknak. VAn amelyiknek egész kevés, de van amelyik azért jelentősebb. Ezzel együtt kell élni, és tudni, miképpen kell gondját viselni. Olyan, hogy gondozásmentes savas ólomakku, nem létezik. Ezért mondom mindenkinek, hogy kéthetente rá kell kötni a töltőt 24 órára, és akkor hosszú életűek lesznek. Máskülönben lemerülnek, elkezdenek szulfátosodni, és kinyírják saját magukat.
Viszont a beszerelt állapotban valóban van egy fantomfogyasztód, ami nagy eséllyel az autórádiód lehet. A drága, "sokat tudó" készülékek még akkor is kérik a szuflát, mikor le van véve a gyújtás. Főleg a 2 din-es nagyképernyős, navis cuccok komoly energia vámpírok. Képesek 2 hét alatt nullára szopni az akkut.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 09 22:02 #53639

Lovi írta:

[

Mind a kettőt indulás előtt 1 héttel vettem. Biztos hogy szívja valami az indító akkut, mert kivéve jóval lassabban merül. Nem tudom végül is, hogy ki van-e nyírva, vagy milyen állapotban van, mert a fedélzeti akku, ami szintén új (csak 1 utat dolgozott meg) szintén merül.

Itt az új indító aksi a ducatoban.
0919: 12,73
0920: 12,56
0921: 12,46
0922: 12,38
0923: 12,31
0924: 12,29
0925: 12,26
0926: 12,23
0927: 12,21
0928: 12,21

Az indító aksi ki van véve:
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
1004: 12,57.
1005: 12,56
1006: 12,55.
1007: 12,55.
1008: 12,54.

Látható, hogy lassabban merül. de lehet még ez is gyors talán.

A fedélzeti akkuról még kevesebb adatom van:
1005: 12,96 töltő rajta
1006: 12,75 nincs töltő
1007: 12,69 nincs töltő
1008: 12,63 nincs töltő

.
Szerintem kivett állapotban nincsen ezzel semmi gond. Bizonyos önkisülése van ezeknek az akkuknak. VAn amelyiknek egész kevés, de van amelyik azért jelentősebb. Ezzel együtt kell élni, és tudni, miképpen kell gondozni. Ezért mondom mindenkinek, hogy kéthetente rá kell kötni a töltőt 24 órára, és akkor hosszú életűek lesznek. Máskülönben lemerülnek, elkezdenek szulfátosodni, és kinyírják saját magukat.
Viszont a beszerelt állapotban valóban van egy fantomfogyasztód, ami nagy eséllyel az autórádiód lehet. A drága, "sokat tudó" készülékek még akkor is kérik a szuflát, mikor le van véve a gyújtás. Főleg a 2 din-es nagyképernyős, navis cuccok komoly energia vámpírok. Képesek 2 hét alatt nullára szopni az akkut.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 09 07:43 #53630

Lovi írta:

NagyPapa írta:
NagyPapa írta:

A rajzod még egyszer nézd át, mert a hűtőd 12 voltról, csak és kizárólag akkor működhet, ha a motor jár azaz annak töltőfeszültségéről működhet!

Ez akkor is így kell, ha 12 V-os kompresszoros hűtő lesz?

Erre gondoltál?
panelectron-shop.hu/spl/291532/Masodlago...-levalaszto-kapcsolo

Ez nagyjából egyenértékű a Forex leválasztóval?
Ha jól láttam a Forexnek külön van a leválasztó kapcsolója és külön a merülés ellen kapcsolója.
Találtam rá pdf-et.
:smt039
Ha töltés után a töltőről levéve gyorsan csökken a feszültség annak mindig oka van, pl nagyok rajta a terhelések. Ezt csak egyenáramú áramok mérésére is alkalmas precíziós lakatfogóval tudod kimérni.
Egy ilyen kütyü ma már 20 - 40 eFt körül kapható, de kéne lennie minden jármű-villamossági szerelőnek is.
A három üzemű ABSZORPCIÓS hűtők 12 Voltról csak akkor mehetnek, ha a jármű motorja jár, azaz menet közben-, mert ezek fűtési teljesítménye -hűtőméret függvényében- 160 - 240 Watt, ami igen gyorsan lemerítené a fedélzeti akkupakkot.
Ugyanez a hűtő 230 Voltos hálózatról -azaz kempingben, hálózatra kötve- 200 - 280 Wattos fűtő-betéttel üzemel, gázon -biwakolásnál- pedig 240 - 380 wattot fogyaszt. Gázról tudnak ezért ezek az abszorpciós hűtők legjobban hűteni.
A kompresszoros hűtő minden körülmények között a fedélzeti akkupakkról működik!! A kompresszorok motorteljesítménye -szintén hűtőmérettől függően- 30 - 75 Watt.
A kompresszoros hűtő adja tehát a leggazdaságosabb hűtési módot!
Biwakolásnál vannak korlátok a kompresszoros hűtőnél, mert 2 - 3 napot visel el egy normál akkupakk egy ilyen hűtővel, rátöltés nélkül. Gázzal az abszorpciós hűtő kb 2 - 4 hét alatt merit le egy 11 kilós gázpalackot, biwakolás esetén.
A kompresszoros hűtővel való üzemelés biwak idejét egy jól méretezett napcellával viszont a végtelen időkig ki lehet tolni, ráadásul ingyen!
Ne keverjük össze a Forex két teljesítmény kapcsolóját a Panectron töltésvezérlő kapcsolójával.
A Forex két kapcsolójából az egyik a menet közbeni töltést kapcsolja rá a fedélzeti akkupakkra, a másik megvédi a mélymerüléstől az akkudat, a Panelectron pedig hálózati töltésnél tölti a motorindító akkudat, ha már tele van a fedélzeti akkupakkod. Ezt ugyanis így kell bekötni!!
Még egy észrevétel: A motor generátora nem szabad, hogy tönkre tegyen egy akkumulátort töltéssel, ha az a fedélzeti akku jó, valamint, ha az nincs nullára lemerülve! Gondold végig, ha egy akkud sokáig nem használt autónál lemerül és nem indítja a motort, majd bikázással elindítod utána nem fog az akkumulátorod tönkre menni, mert a járó motorral töltöd fel! Ha már szar volt az akksi akkor igen!
Remélem tudtam segíteni!
:meghajol :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 08 21:56 #53627

NagyPapa írta:

Ha a generátorod nyírta ki az akkudat, akkor azzal az akkuval már nagy baj volt....

Az indító akksival is gond van, mert ilyen gyorsan nem szabadna merülnie, valami szopja, vagy az utolsókat rúgja...

Mind a kettőt indulás előtt 1 héttel vettem. Biztos hogy szívja valami az indító akkut, mert kivéve jóval lassabban merül. Nem tudom végül is, hogy ki van-e nyírva, vagy milyen állapotban van, mert a fedélzeti akku, ami szintén új (csak 1 utat dolgozott meg) szintén merül.

Itt az új indító aksi a ducatoban.
0919: 12,73
0920: 12,56
0921: 12,46
0922: 12,38
0923: 12,31
0924: 12,29
0925: 12,26
0926: 12,23
0927: 12,21
0928: 12,21

Az indító aksi ki van véve:
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
1004: 12,57.
1005: 12,56
1006: 12,55.
1007: 12,55.
1008: 12,54.

Látható, hogy lassabban merül. de lehet még ez is gyors talán.

A fedélzeti akkuról még kevesebb adatom van:
1005: 12,96 töltő rajta
1006: 12,75 nincs töltő
1007: 12,69 nincs töltő
1008: 12,63 nincs töltő
NagyPapa írta:

A rajzod még egyszer nézd át, mert a hűtőd 12 voltról, csak és kizárólag akkor működhet, ha a motor jár azaz annak töltőfeszültségéről működhet!

Ez akkor is így kell, ha 12 V-os kompresszoros hűtő lesz?

Erre gondoltál?
panelectron-shop.hu/spl/291532/Masodlago...-levalaszto-kapcsolo

Ez nagyjából egyenértékű a Forex leválasztóval?
Ha jól láttam a Forexnek külön van a leválasztó kapcsolója és külön a merülés ellen kapcsolója.
Találtam rá pdf-et.

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 08 16:20 #53623

Lovi írta:

Ha lesz napelemem, akkor van értelme összekötni a D+ -t a munkaaksival? (kép alul)
Egyébként az autó töltésvezérlője is úgy működik, ahogy a napelem töltésvezérlője?

I - maximális töltő áram a gázképződési határig

U0- feszültség szinten tartása csökkenő töltő árammal

U -feszültség szinten tartása egy alacsonyabb értéken

Mint emlékezetes a nyaralás alatt lemerült aksimat a generátor nagy árammal tolta és megpurcant.
Ha a fedélzeti aksi lemerül mondjuk félig, akkor nem gond neki a generátorról való töltés?

A másik.
Kiderült, hogy van beépítve egy Forex bistabil leválasztó a rendszerembe (kép alul)
Ha lesz napelemem MPPT vezérlővel, akkor a Forexre nem lesz szükség, ugye jól gondolom?

Visszatérve az indítóakkura, úgy tűnik valami szívja állóhelyzetben is. És a lakórészben kimértem egy 10,43 V feszkót ami az indítóaksiról jön (nem tudom mit keres ott) és bemegy a hűtő háta mögé. A hűtőt még nem tudtam kiszedni, hogy mögé nézzek.

Az indítóaksit most tesztelem kikötve. Nem tudom milyen gyors-lassú merülés a még elfogadható.
Este feltöltve: 12,84
Reggel
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
:sorry
Nem voltam napokig gépközelben....
A fedélzeti töltő is hasonlóképpen működik, mint a szolárpanel töltésvezérlője, azzal a különbséggel, hogy nagy áramokat -teljesítménye szerint- képes szolgáltatni a szinten tartás időszakában.
Ha a generátorod nyírta ki az akkudat, akkor azzal az akkuval már nagy baj volt....
Mindig van értelme menet közben összekapcsolni -a "D+" jelére vezérelten- a két akkut, hogy mindkettő töltődjön! Erre nagyon jó az a Forex, ha megfelelő a feszültsége.
Két féle van, az egyik a lemerülés védelemre is alkalmas, a fedélzeti akku pozitív ágába kötendő, a vezérlést az akku feszültsége adja!
Álló helyzetben pedig egy diódán keresztül a fedélzeti töltővel is kéne tölteni a start-stop akkut.
Van a Panelectron-nak egy elsőbbségi választó blokkja, az hasznos lehet...
Az indító akksival is gond van, mert ilyen gyorsan nem szabadna merülnie, valami szopja, vagy az utolsókat rúgja...
A rajzod még egyszer nézd át, mert a hűtőd 12 voltról, csak és kizárólag akkor működhet, ha a motor jár azaz annak töltőfeszültségéről működhet!
Ehhez nagyon jó szolgálatot tehet egy második Forex amit a D3 kapcsol össze a hűtővel!
Az első lásd fent ugye a lemerülés ellen védje a fedélzeti akkupakkot! Nem munka-akku!!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 03 19:20 #53602

Ha lesz napelemem, akkor van értelme összekötni a D+ -t a munkaaksival? (kép alul)
Egyébként az autó töltésvezérlője is úgy működik, ahogy a napelem töltésvezérlője?

I - maximális töltő áram a gázképződési határig

U0- feszültség szinten tartása csökkenő töltő árammal

U -feszültség szinten tartása egy alacsonyabb értéken

Mint emlékezetes a nyaralás alatt lemerült aksimat a generátor nagy árammal tolta és megpurcant.
Ha a fedélzeti aksi lemerül mondjuk félig, akkor nem gond neki a generátorról való töltés?

A másik.
Kiderült, hogy van beépítve egy Forex bistabil leválasztó a rendszerembe (kép alul)
Ha lesz napelemem MPPT vezérlővel, akkor a Forexre nem lesz szükség, ugye jól gondolom?

Visszatérve az indítóakkura, úgy tűnik valami szívja állóhelyzetben is. És a lakórészben kimértem egy 10,43 V feszkót ami az indítóaksiról jön (nem tudom mit keres ott) és bemegy a hűtő háta mögé. A hűtőt még nem tudtam kiszedni, hogy mögé nézzek.

Az indítóaksit most tesztelem kikötve. Nem tudom milyen gyors-lassú merülés a még elfogadható.
Este feltöltve: 12,84
Reggel
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 27 22:25 #53568

Flash01 írta:

Köszönöm a választ.
A merev napelemeket viszonylag kis felületen ragasztott bakokra rögzítik, (SIKAFLEX 252I-vel, ami gyakorlatilag bonthatatlan) nem tudom, hogy a műanyag borításban és hőszigetelésben csavarok mennyivel jobban tartanának.
Nem pontszerű ragasztásra gondoltam eddig, hanem körben (víz levegő, kosz ne menjen alá, és még sávokban. Azt gondoltam, hogy a vékony, hajlékony műanyag lap nem igazán alkalmas a csavarozásra. Az a kérdés is felmerült bennem, hogy mivel ezek a ragasztók a levegő nedvességének hatására kötnek, hogy köt meg a lezárt felület alatt a ragasztó.

Akkor vegyük sorba. A lakók tetején, nincsen leragasztva a panel fegyverzete( fedő lemeze), tulajdonképpen csak a szélein van lecsavarozva, és a tetőablakoknál. Amennyiben arra ragasztja valaki a napelemet, akkor lebeg a lemezzel együtt. Ezért kell csavarokkal is megerősíteni, lehetőleg a fa szerkezethez, amit nehéz megtalálni.
Azzal együtt, ez is beázási pont lehet , akárcsak a tetőcsomagtartók, sat antennák, és egyéb, a tetőre felkerülő kütyük. Ezért szoktam ajánlani a mobil napelemeket. Számtalan előnye van a fix telepítésűekhez képest. Ugyan némi macera is jár ezzel, de viszont ezzel a megoldással nem baj ha beállsz az árnyékba forró nyári napokon.
Pár kollégának ajánlottam ezt a megoldást, és pozitív visszajelzést kaptam, hogy jobb, és rugalmasabb a használhatósága, ellenére a kis kényelmetlenségnek.

A felxi napelemek sarkaiban többnyire van ringli beütve, ahol lehet csavarozni.
A lezárt felületeknél is kiköt a ragasztó, csak lényegesen lassabban. Ezen ragacsok kötési gyorsasága, 2-3 mm/24 óra, 25 fokon, és 60 %-os páratartalom mellett. Ez az adat változik a paraméterek módosulása függvényében.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 27 21:32 #53567

Gyakorlatilag most pont olyan fázisban vagyok, hogy a levált spoyleremet ragasztom vissza a lakóra. Ez a spoyler biztosítja a vízhatlan optikai átmenetet ducato és a lakó között. És ez is ragasztva van. Ennek a súlya nagyjából arányban lehet a flexibilis napelem súlyával. Szóval, ha gyárilag egy ilyen elemet ragasztanak (és mint láttam a gyárban is ezeket a márkákat használják ragasztásra) a flexi napelemet biztos, hogy megbírja körberagasztással. Ennél sokkal durvább, amikor a 15 kilós napelemet is "csak" ragasztják, miközben annak alákaphat a szél, és nem körragasztás van, hanem csak 6 db leragasztott tartókonzol. Ez sokszor csak 60 cm2.
Én továbbra is azon agyalok, ha csavarozni akarom, akkor mihez csavarozom, mert a hungarocelhez hiába csavarozom.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 27 07:42 #53562

[/quote]Azzal együtt, a csak ragasztott rögzítés szerintem nem 100 %-osan biztonságos, mindenképpen ajánlott csavarkötéssel is biztosítani a rögzítést.[/quote]

Üdv néktek!
Nekem 8 éve van fennt, Sika 252-vel lett feltéve, középen pontokban, majd körkörösen a széleknél folyamatosan megerősítve! Nem rázza szem szél, sem vihar.
Már bocsáss meg, de miért szeretnéd leszedni?? Úgy gondolod, hogy esetleg néhány év múlva lecseréled?? Ezek élettartama szinte azonos a járgány élettartamával!
Zoli! Te sem gondoltad végig! Hogyan szeretnél egy flexibilis vékonyka lapot csavarozni??
Azt, a gyártói javaslat szerint, fel kell ragasztani, nem kicsit, nagyon!!
:smt209 :meghajol :sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 27 06:47 #53560

NagyPapa írta:

KATAND írta:
Szakmi tanácsot kérnék:
Meglévő 100 W solárom mellé még egyet szeretnék feltenni,annak bekötése hogyan történjen.
Párhuzamosan és a meglévő fezszabályzóra rákötni( ha értékben tudja,mely az az érték ami biztonsággal tudnia kell)?Vagy külön ágon vezetni rá egy külön fezszabályzóval az aksira?

:meghajol
A dolog ennél azért összetettebb!
kezdjük az elején:
-alapszabály, hogy a meglévő szolárpanellel csak azonos teljesítményű, típusú, feszültségű... panelek kapcsolhatók párhuzamosan
-Sorba kötés esetén ez a szabály annyira nem merev, csak tudd, a kisebb teljesítményű/áramú panel határozza meg az összteljesítményt... sajnos mindig a kisebbik határozza meg, azaz kevesebb lesz a vége
-ugyenehhez, mármint a sorba kötéshez tudni kell, hogy nem lépheti túl a panelek összfeszültsége a töltés - szabályzó megengedett fogadó feszültségét...
- ha minden rendben van és kötheted őket párhuzamosan, azt csak úgy teheted, ha a töltés-szabályzód alkalmas a növelt teljesítmény fogadására. Ez annak gépkönyvéből derül ki...
-általános infó a szabályzókról. hogy amennyit átenged általában ugyanannyit tud fogadni is, azaz a 10 Amperes 150 -max 200 wattot képes fogadni, a 20 Amperes 250 - max 400 wattott, a 30 amperes 400- max 600 wattot...
:meghajol


Megnéztem a szabályzót és sajnos nincs megjelölve,hogy melyik az értéke.Semmidoksim nincs hozzá már meg.
meg tudom állapítani,ki lehet mérni hogy mit tud?

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 26 21:30 #53559

Köszönöm a választ.
A merev napelemeket viszonylag kis felületen ragasztott bakokra rögzítik, (SIKAFLEX 252I-vel, ami gyakorlatilag bonthatatlan) nem tudom, hogy a műanyag borításban és hőszigetelésben csavarok mennyivel jobban tartanának.
Nem pontszerű ragasztásra gondoltam eddig, hanem körben (víz levegő, kosz ne menjen alá, és még sávokban. Azt gondoltam, hogy a vékony, hajlékony műanyag lap nem igazán alkalmas a csavarozásra. Az a kérdés is felmerült bennem, hogy mivel ezek a ragasztók a levegő nedvességének hatására kötnek, hogy köt meg a lezárt felület alatt a ragasztó.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 26 21:17 #53557

A napelemed szinte sosem fogja leadni a 100W-ot, mert nem tudod pontosan pozicionálni. A töltő áramfelvételéről meg NagyPapa leírta a "frankó"-t :)

[quote=[/quote]
Lehet ezt egy kicsit tovább vesézni? Egész pontosan jól gondolom, amit most leírok?
2 db 100W-os CIGS panel van kötve a 20 A-es vezérlőre. Ez azt jelenti, hogy hogy befelé megy max. 2,63 A x 76 V = 200 W Kifelé azonban max 16,6 A x 12 V = 200 W. Van 1 db aksi, és ha nagyon le van merülve, akkor a töltő enged neki kb 7 A-t. Ha két aksim lenne nagyon lemerülve, akkor 2x7 A-t ad le. Ez összesen 168 W.
Ha ezek mellett üzemeltetnék egy 60W-os hűtőt, az már 228W lenne összesen, ami 19 A.
De ha a szolár 200W-os, akkor már itt hiányom lesz, de a szolár töltő bírja.
Ha viszont 300W panelem van, ami már 25A a 12V-ra vetítve, akkor a vezérlő akkor fekszik meg, ha 12Vx20A = 240W-nál nagyobb a felhasználásom? Illetve, ha van is 300W-os panelem, de nem tud a rendszerem felvenni 240W-nál többet, akkor a vezérlő megfelelő?[/quote]

Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 26 21:17 #53556

nemo25 írta:


Alapjában hibás az elképzelés. Az igaz, hogy a forgalmazók azt ajánlják, hogy ragaszd, de szerintem ez nem egy átgondolt állítás. Ezek nem kapnak megfelelő védelmet a mechanikai behatásoktól. Pontszerű ragasztásnál a levegő erős áramlása, hamar nyomot fog hagyni rajta. Egy 120-130-as tempónál, rendesen bele tud kapaszkodni a közeg, és ehhez még számold hozzá az esetleges szembeszelet is!!!!!!!. Ráadásul, közel sem biztos, hogy ott is fog maradni a helyén, mert a műanyagokat számtalan esetben csak gyenge eredménnyel lehet ragasztani. Ez alapanyag függő. Mivel nem merev anyagról beszélünk, ezért rángatni fogja a szél, és csapkodni fog a tetőn, ami erősen igénybe veszi a ragasztást is.

A merev elemeket lényegesen könnyebb rögzíteni, a súlyuk ellenére. Azzal együtt, a csak ragasztott rögzítés szerintem nem 100 %-osan biztonságos, mindenképpen ajánlott csavarkötéssel is biztosítani a rögzítést.

Ahogy korábban írtátok, ragasszuk és csavarozzuk, ha lehet.
De mihez csavarozzam. Ha csak befúrom a szendvicspanelbe, ahogy a videókon lehet látni, az nem sokat fog néhány centi hungarocellben. Meg kellene valahogy keresni a famerevítőket (de hogyan?), és abba fúrni, ha jól gondolom. A másik, hogy átmenő csavarral, belülről ellenlemezzel. De ez csúnya.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 26 21:13 #53554

NagyPapa írta:

:meghajol
Kezdjük sorjában:
Vettél tehát 2 db CIGS panelt. Remélem párhuzamosan kötötted őket!
Házzá milyen típusú szabályzót vettél? Az, hogy 20 Amperes az már jó jel, de tudja a bemenete a 70 Voltot fogadni? Ha Epevert vettél, az jó jel, mert annak van egy olyan típusa amelyik ezt tudja, mert 100 Voltos!
Ezek együttesem már jók lesznek, ha így van! A töltés úgy működik, hogy a szabályzó megméri az akkumulátor pakkod töltöttségi szintjét, majd annak alapján -nevezhetjük ezt egy töltési karakterisztikának- annyit tölt bele amennyit megfelelőnek lát!
Azt így nem számolhatod, ennyi watt meg ennyi watt, mert ez nem így működik!
A valóságban sokkal kevesebb töltődik bele, mert a töltést a töltésszabályzó töltő feszültsége és az akkupakk feszültségének különbsége dönti el. Ha tök üres az akkupakk akkor tölt bele akár 10 -15 Ampert is, ha félig üres az akku, akkor lehet, hogy csak 3-4 amperrel fog tölteni, azaz minél jobban tele van az akkud annál kevesebbel tölt, a teljesen tele akkura pedig már csak csepegteti a töltést!
A valóságban a töltés tehát, a számolt wattoknak kb csak a fele!!
Azért mert még számolni kellene az akku belső ellenállását, típusát stb..
Remélem tudtam segíteni...
:meghajol
EPEVER TRACER 3210 vagy 2210. Pont ez a nagy kérdés, hogy hány amperes legyen. Bár szerintem 3x100 W panelem nem lesz soha, de ki tudja. Most 2x100 W van. Nincs még összeszerelve, addig még sok infóra van szükségem.
Ha jól tudom ez nem szulfát mentesít, tudja a 100 V-ot, illetve tudja a mélymerülés elleni védelmet.
A panelek természetesen párhuzamosan lesznek kötve, hogy a feszültség ne nőjön. (csak ezt már nem rajzoltam az alábbi ábrán.
Ennek megfelelően így nézne ki a bekötés:

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 26 20:24 #53552

Flash01 írta:

Műszaki kérdéseknél már írtam és egy javaslatot kaptam is gyorsan (sikaflex 512), de hátha itt többen olvassák, olyanok is akiknek volt már dolguk flexibilis panellal.
A napelem fólia vékony, 1,5 mm vastag plexi szerű anyagra van kasírozva. az egész 1,9 kg, mérete darabonként 1100x500 mm.. SIKAFEX 252I ragasztót szoktak ajánlani napelemek felszereléséhez, (a merev, nehezebb panel tartóbakjaihoz) de az nagyjából örökéletű, a ragasztót és alighanem a flexi napelemet többet nem lehetne eltávolítani (úgy gondolom).
Én olyan ragasztót szeretnék, amit ha szükséges nyomtalanul el tudok távolítani a napelemmel együtt.
Ennek felragasztására mit javasoltok?

Alapjában hibás az elképzelés. Az igaz, hogy a forgalmazók azt ajánlják, hogy ragaszd, de szerintem ez nem egy átgondolt állítás. Ezek nem kapnak megfelelő védelmet a mechanikai behatásoktól. Pontszerű ragasztásnál a levegő erős áramlása, hamar nyomot fog hagyni rajta. Egy 120-130-as tempónál, rendesen bele tud kapaszkodni a közeg, és ehhez még számold hozzá az esetleges szembeszelet is!!!!!!!. Ráadásul, közel sem biztos, hogy ott is fog maradni a helyén, mert a műanyagokat számtalan esetben csak gyenge eredménnyel lehet ragasztani. Ez alapanyag függő. Mivel nem merev anyagról beszélünk, ezért rángatni fogja a szél, és csapkodni fog a tetőn, ami erősen igénybe veszi a ragasztást is.

A merev elemeket lényegesen könnyebb rögzíteni, a súlyuk ellenére. Azzal együtt, a csak ragasztott rögzítés szerintem nem 100 %-osan biztonságos, mindenképpen ajánlott csavarkötéssel is biztosítani a rögzítést.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: Nyomi, Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 26 10:57 #53548

Műszaki kérdéseknél már írtam és egy javaslatot kaptam is gyorsan (sikaflex 512), de hátha itt többen olvassák, olyanok is akiknek volt már dolguk flexibilis panellal.
A napelem fólia vékony, 1,5 mm vastag plexi szerű anyagra van kasírozva. az egész 1,9 kg, mérete darabonként 1100x500 mm.. SIKAFEX 252I ragasztót szoktak ajánlani napelemek felszereléséhez, (a merev, nehezebb panel tartóbakjaihoz) de az nagyjából örökéletű, a ragasztót és alighanem a flexi napelemet többet nem lehetne eltávolítani (úgy gondolom).
Én olyan ragasztót szeretnék, amit ha szükséges nyomtalanul el tudok távolítani a napelemmel együtt.
Ennek felragasztására mit javasoltok?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 26 07:05 #53547

Lovi írta:

NagyPapa írta:
KATAND írta:
Szakmi tanácsot kérnék:
Meglévő 100 W solárom mellé még egyet szeretnék feltenni,annak bekötése hogyan történjen.
Párhuzamosan és a meglévő fezszabályzóra rákötni( ha értékben tudja,mely az az érték ami biztonsággal tudnia kell)?Vagy külön ágon vezetni rá egy külön fezszabályzóval az aksira?

:meghajol
A dolog ennél azért összetettebb!
kezdjük az elején:
-alapszabály, hogy a meglévő szolárpanellel csak azonos teljesítményű, típusú, feszültségű... panelek kapcsolhatók párhuzamosan
-Sorba kötés esetén ez a szabály annyira nem merev, csak tudd, a kisebb teljesítményű/áramú panel határozza meg az összteljesítményt... sajnos mindig a kisebbik határozza meg, azaz kevesebb lesz a vége
-ugyenehhez, mármint a sorba kötéshez tudni kell, hogy nem lépheti túl a panelek összfeszültsége a töltés - szabályzó megengedett fogadó feszültségét...
- ha minden rendben van és kötheted őket párhuzamosan, azt csak úgy teheted, ha a töltés-szabályzód alkalmas a növelt teljesítmény fogadására. Ez annak gépkönyvéből derül ki...
-általános infó a szabályzókról. hogy amennyit átenged általában ugyanannyit tud fogadni is, azaz a 10 Amperes 150 -max 200 wattot képes fogadni, a 20 Amperes 250 - max 400 wattott, a 30 amperes 400- max 600 wattot...
:meghajol
Lehet ezt egy kicsit tovább vesézni? Egész pontosan jól gondolom, amit most leírok?
2 db 100W-os CIGS panel van kötve a 20 A-es vezérlőre. Ez azt jelenti, hogy hogy befelé megy max. 2,63 A x 76 V = 200 W Kifelé azonban max 16,6 A x 12 V = 200 W. Van 1 db aksi, és ha nagyon le van merülve, akkor a töltő enged neki kb 7 A-t. Ha két aksim lenne nagyon lemerülve, akkor 2x7 A-t ad le. Ez összesen 168 W.
Ha ezek mellett üzemeltetnék egy 60W-os hűtőt, az már 228W lenne összesen, ami 19 A.
De ha a szolár 200W-os, akkor már itt hiányom lesz, de a szolár töltő bírja.
Ha viszont 300W panelem van, ami már 25A a 12V-ra vetítve, akkor a vezérlő akkor fekszik meg, ha 12Vx20A = 240W-nál nagyobb a felhasználásom? Illetve, ha van is 300W-os panelem, de nem tud a rendszerem felvenni 240W-nál többet, akkor a vezérlő megfelelő?
:meghajol
Kezdjük sorjában:
Vettél tehát 2 db CIGS panelt. Remélem párhuzamosan kötötted őket!
Házzá milyen típusú szabályzót vettél? Az, hogy 20 Amperes az már jó jel, de tudja a bemenete a 70 Voltot fogadni? Ha Epevert vettél, az jó jel, mert annak van egy olyan típusa amelyik ezt tudja, mert 100 Voltos!
Ezek együttesem már jók lesznek, ha így van! A töltés úgy működik, hogy a szabályzó megméri az akkumulátor pakkod töltöttségi szintjét, majd annak alapján -nevezhetjük ezt egy töltési karakterisztikának- annyit tölt bele amennyit megfelelőnek lát!
Azt így nem számolhatod, ennyi watt meg ennyi watt, mert ez nem így működik!
A valóságban sokkal kevesebb töltődik bele, mert a töltést a töltésszabályzó töltő feszültsége és az akkupakk feszültségének különbsége dönti el. Ha tök üres az akkupakk akkor tölt bele akár 10 -15 Ampert is, ha félig üres az akku, akkor lehet, hogy csak 3-4 amperrel fog tölteni, azaz minél jobban tele van az akkud annál kevesebbel tölt, a teljesen tele akkura pedig már csak csepegteti a töltést!
A valóságban a töltés tehát, a számolt wattoknak kb csak a fele!!
Azért mert még számolni kellene az akku belső ellenállását, típusát stb..
Remélem tudtam segíteni...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 25 20:10 #53543

NagyPapa írta:

KATAND írta:
Szakmi tanácsot kérnék:
Meglévő 100 W solárom mellé még egyet szeretnék feltenni,annak bekötése hogyan történjen.
Párhuzamosan és a meglévő fezszabályzóra rákötni( ha értékben tudja,mely az az érték ami biztonsággal tudnia kell)?Vagy külön ágon vezetni rá egy külön fezszabályzóval az aksira?

:meghajol
A dolog ennél azért összetettebb!
kezdjük az elején:
-alapszabály, hogy a meglévő szolárpanellel csak azonos teljesítményű, típusú, feszültségű... panelek kapcsolhatók párhuzamosan
-Sorba kötés esetén ez a szabály annyira nem merev, csak tudd, a kisebb teljesítményű/áramú panel határozza meg az összteljesítményt... sajnos mindig a kisebbik határozza meg, azaz kevesebb lesz a vége
-ugyenehhez, mármint a sorba kötéshez tudni kell, hogy nem lépheti túl a panelek összfeszültsége a töltés - szabályzó megengedett fogadó feszültségét...
- ha minden rendben van és kötheted őket párhuzamosan, azt csak úgy teheted, ha a töltés-szabályzód alkalmas a növelt teljesítmény fogadására. Ez annak gépkönyvéből derül ki...
-általános infó a szabályzókról. hogy amennyit átenged általában ugyanannyit tud fogadni is, azaz a 10 Amperes 150 -max 200 wattot képes fogadni, a 20 Amperes 250 - max 400 wattott, a 30 amperes 400- max 600 wattot...
:meghajol
Lehet ezt egy kicsit tovább vesézni? Egész pontosan jól gondolom, amit most leírok?
2 db 100W-os CIGS panel van kötve a 20 A-es vezérlőre. Ez azt jelenti, hogy hogy befelé megy max. 2,63 A x 76 V = 200 W Kifelé azonban max 16,6 A x 12 V = 200 W. Van 1 db aksi, és ha nagyon le van merülve, akkor a töltő enged neki kb 7 A-t. Ha két aksim lenne nagyon lemerülve, akkor 2x7 A-t ad le. Ez összesen 168 W.
Ha ezek mellett üzemeltetnék egy 60W-os hűtőt, az már 228W lenne összesen, ami 19 A.
De ha a szolár 200W-os, akkor már itt hiányom lesz, de a szolár töltő bírja.
Ha viszont 300W panelem van, ami már 25A a 12V-ra vetítve, akkor a vezérlő akkor fekszik meg, ha 12Vx20A = 240W-nál nagyobb a felhasználásom? Illetve, ha van is 300W-os panelem, de nem tud a rendszerem felvenni 240W-nál többet, akkor a vezérlő megfelelő?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 25 13:41 #53537

KATAND írta:

Szakmi tanácsot kérnék:
Meglévő 100 W solárom mellé még egyet szeretnék feltenni,annak bekötése hogyan történjen.
Párhuzamosan és a meglévő fezszabályzóra rákötni( ha értékben tudja,mely az az érték ami biztonsággal tudnia kell)?Vagy külön ágon vezetni rá egy külön fezszabályzóval az aksira?

:meghajol
A dolog ennél azért összetettebb!
kezdjük az elején:
-alapszabály, hogy a meglévő szolárpanellel csak azonos teljesítményű, típusú, feszültségű... panelek kapcsolhatók párhuzamosan
-Sorba kötés esetén ez a szabály annyira nem merev, csak tudd, a kisebb teljesítményű/áramú panel határozza meg az összteljesítményt... sajnos mindig a kisebbik határozza meg, azaz kevesebb lesz a vége
-ugyenehhez, mármint a sorba kötéshez tudni kell, hogy nem lépheti túl a panelek összfeszültsége a töltés - szabályzó megengedett fogadó feszültségét...
- ha minden rendben van és kötheted őket párhuzamosan, azt csak úgy teheted, ha a töltés-szabályzód alkalmas a növelt teljesítmény fogadására. Ez annak gépkönyvéből derül ki...
-általános infó a szabályzókról. hogy amennyit átenged általában ugyanannyit tud fogadni is, azaz a 10 Amperes 150 -max 200 wattot képes fogadni, a 20 Amperes 250 - max 400 wattott, a 30 amperes 400- max 600 wattot...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: KATAND

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 25 12:51 #53532

Szakmi tanácsot kérnék:
Meglévő 100 W solárom mellé még egyet szeretnék feltenni,annak bekötése hogyan történjen.
Párhuzamosan és a meglévő fezszabályzóra rákötni( ha értékben tudja,mely az az érték ami biztonsággal tudnia kell)?Vagy külön ágon vezetni rá egy külön fezszabályzóval az aksira?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.