Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 dec. 07 22:42 #53972
Megköszönte: Laccci

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 dec. 07 13:55 #53969

Tóthok írta:

Sziasztok!
Lakóautóra tervezek felszerelni solar-szettet. NagyPapa javaslatai alapján a csehektől rendelem meg a töltésszabályzót......

Szia!

Simán a fizika elvégzi. Párhuzamosan mehet a kettő, ahonnan nagyobb feszültség érkezik az tölti. Nem kell félni attól, hogy a napelem "megtolja" a generátort, diódák vigyázzák (az autó akkuja se tolja vissza felé). És fordítva is igaz, tehát a generátor nem tud kárt tenni a napelemben. Napelemben is vannak egyen. diódák, de a szabályzó se enged vissza. Ha gondolod berakhatsz egy leválasztó kapcsolót (egyszerű billenő), de nem fontos. Nekem évek óta így megy ráadásul az autó akku együtt megy a munkával.

Megköszönte: Tóthok

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 dec. 07 10:55 #53961

Sziasztok!
Lakóautóra tervezek felszerelni solar-szettet. NagyPapa javaslatai alapján a csehektől rendelem meg a töltésszabályzót és Érdről a szolár panelt. Ezzel kapcsolatban számos kérdésem van.
Amikor a motor jár a munkaakkumulátor töltődik. Ha már van szolár rendszer is az akkumulátor töltése hogy megy??? Járó motornál külön ki kell kapcsolni a szolárt? Vagy a töltésszabályzó ezt automatikusan tudja és kikapcsol? Szóval hogy működik együtt a két rendszer?
Minden hozzáértő javaslatot szívesen veszek!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 dec. 06 14:24 #53956

Van BMS-ed, ami figyeli egyesével is a cellákat, és ballanszol, ha szükséges?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 dec. 06 13:04 #53954

Led acid akkumlatorok ideje lejart, (soha nem is volt jo) nemregen vettem 2 100amp lifepo4 aksit, ott ultem melette, nem akartam elhinni hogy ilyen leherseges, 100 % tol1% ig vegig 13volt,megfelelo toltovel 2 ora alatt fel lehet pumpalni 100% ra, led acid aksit egy vicc ezekhez kepest, Minden penzt meger, nines tobbet lassulo futes,hutes szarakodo elektromos berendezesek, az alacsony volt miatt, suly 1/3 a ,mellekesen megjegyzem Mar vannak kisebb meretbe es nagyobb teljesitmenyben lithium aksik

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 14:42 #53877

KATAND írta:

Van véleményetek esetleg ?Ár, ekkora külömség,
vagy az www.ebay.com/itm/Lith-Ion-Chevy-Volt-12v...SwojJboXBu:rk:1:pf:0 akksi
ennyivel kevesebbet is ér mint a www.kempingshop.hu/elektromossag/akkumul...tium-ion-akkumulator ?

Mire az USA-ból ideér a Chevy Volt akku, addigra az is drága lesz.

Ha egy jó 100 Ah-s lítium akkut szeretnél a lehető legolcsóbban, vegyél a GWL-től 4 db 100 Ah-s cellát 440 EUR-ért, meg 4 EUR-ért cella összekötőket. Ha van EU-s adószámod, áfa nélkül megveheted a cellákat, szállítással együtt lesz kb. 500 EUR. Plusz kell még egy BMS, az kb. 13$ az aliexpressről rendelve.

www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LY...00Ah-WIDE.html?cur=1

Egyik haverom elektromos autójában ugyan ilyen cellák vannak, 6 éve nyúzza télen nyáron, és még nem csökkent semmit a kapacitása.

A 720e Ft-os Dometic akkuban is ilyen cellák vannak, de én biztos nem fizetnék 4x annyit a dobozolásért.

Megköszönte: KATAND, reset67

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 13:57 #53875

gyusza T3 írta:

woodoopilot írta:
gyusza T3 írta:
A 2*90ah soknak tűnik, de (moszt botozzatok) kb 1*90ah nyerhető ki belőle hasznos munkaként.

Ez csak az ólom aksik esetén igaz, egy lítium akkuból nyáron ki tudod venni a kapacitás 100%-át is.

Ez akkor igaz, ha a fogyasztó elektronikája nem tilt 11v alatt. Egy normál izzó vagy háromüzemű hűtő 0-ra tud meríteni.

A LiFePO4 cellák a kapacitásuk 100%-át le szokták adni 25 foknál melegebb hőmérséklet, és 0,5C-nél kisebb kisütő áram esetén 3V cellafeszültségig. Egy 4 cellás akkunál ez 12V.
Ki lehet sütni 2,5V-ig is a cellákat, akkor tudják kb. a névleges kapacitásuk 110%-át, de azért a +10%-ért én nem szoktam kínozni az akkut. Kivéve ha másképp nem érek haza, olyankor átállítom az akkuvédelmet 3V-ról 2,7-2,8V-ra, de az alá szándékosan sosem merítem.

Alapszabály, hogy BMS nélkül soha nem használunk lítium akkukat! Mindössze 13$-ért már lehet kapni jó minőségű 25A-es (csúcsban 100A) BMS-t, ami lekapcsolja az akkuról terhelést, ha valamelyik cella feszültsége 2,5V alá csökken, vagy 3,65V fölé nő. Ennyit bőven megér a biztonság...

www.aliexpress.com/store/product/4S-25A-...56.21.4fd524e4Iyr4Ww

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 13:38 #53873

Döme írta:

Egy részletes jó cikk, amiben minden félelmem is benne van, igaz bizonyos részei számomra olyanok, mint egy kórházi zárójelentés :rohog olvasom, de nem értem.
(kicsit beleképzelem magam ilyenkor egy egy "Móunikasó" szereplő mindennapjaiba ....)
Nagyon csábítana egy ilyen modern "delejpakk", de egyenlőre csak nézegetni merem.

e-cars.hu/2018/01/26/litium-akkumulatorok-veszelyei/

Péter "munkásságát" nagyra tartom, de szerintem ennyire azért nem veszélyesek a lítium akkuk. Különösen a LiFePO4 cellák, aminek a feszültsége is jobban illeszkedik a hagyománmyos 12V-os rendszerekhez. Ezek egy olcsó BMS-el használva, gyakorlatilag teljesen veszélytelenek. Láttam már olyan LiFePO4 cellát, ami túlélte azt is, amikor egy villáskulccsal rövidre zárták, és izzásig hevült a villáskulcs a kb. 1000A-es áramtól. De nem robbant fel akkor se, amikor átszúrták egy fémrúddal, csak elkezdett gőzölögni az eletrolit, aztán szép lassan elolvadt. Nekem is "robbant" már fel cella a nappaliban, amikor akkuvédelem nélkül rákötöttem a laptopomat, és túlságosan mélyre merült. De csak pukkant egy nagyot, kifolyt a jellegzetes szagú elektrolit, de nem gyulladt ki a szőnyeg, ami alatta volt.

Az elektromos autókban használt cellák is sokkal biztonságosabbak, mint amik a telefonokban vagy a laptopokban vannak. Ami ki szokott gyulladni, azt valami erőteljes mechanikai sérülés éri, pl ráfut egy betondarabra. Ha a statisztikákat nézzük, az elektromos autók sokkal ritkábban gyulladnak ki, mint a diesel motoros BMW-k. :)

Nem kell mindenhova lítium akkut tenni, csak ahol fontos a tömeg, vagy nagyok a kisütő áramok. A lakóautó határeset, ha elég 100Ah körüli kapacitás, vállalható az ólom akku tömege, de ha több kapacitásra van szükség, már a lítium felé billen a mérleg nyelve. De pl. az elektromos bicikliknél már csak a gagyi kínai gyártmányokba tesznek ólom akkut.

Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 13:29 #53872

A jó megoldás, ez a jövő a villanyautózásban is. Várom a napot amikor az autógyártók és a műzöldek elfelejtik a gyatra akkumulátorokat. És, hogy jön ez a solár témához?
Napelemmel vízbontás-hidrogén tankolása-vízgőz "pöfögése" áram termelés mellett.
www.kempingshop.hu/elektromossag/aramfej.../uzemanyagcella-efoy
Mondjuk ez nem hidrogénes, de az elv:)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 12:08 #53870

Van véleményetek esetleg ?Ár, ekkora külömség,
vagy az www.ebay.com/itm/Lith-Ion-Chevy-Volt-12v...SwojJboXBu:rk:1:pf:0 akksi
ennyivel kevesebbet is ér mint a www.kempingshop.hu/elektromossag/akkumul...tium-ion-akkumulator ?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 10:15 #53868

Sziasztok.
Végigolvasván az előbbi hozzászólásokat talán át kéne gondolni azt is ki mire, és hogyan használja a lakóját. Aki állandóan kempingekben tölti az idejét ne is gondolkodjon máson mint a kompresszoroson. Az hűt. Kánikulában is. 10 év múlva is, és ezt azért írom mert sajnos az új hűtőközegek az elpárologtatóban való kristályosodása miatt nem 1 készüléket kellet kukába dobni fiatalon. Nemo25 neked tökéletesnek tűnik az abszorpciós hűtő, mert te bivakkol folyamatosan. És ez remek megtakarítást eredményez pl. egy görög útnál, én viszont kizárt hogy a hőségben párolódjak éjjel nappal. Én kempingezek , van áram, és kész.
Egyébként 64 literes a hűtőm. Nekünk elég. 190 w napelemmel, 95 AH akkuval. PL: az új rendszeremmel 2 hetet töltöttem Angliában most szeptemberben. És az esti filmnézésre is volt energia. Régebben mint azt már írtam 230 voltos kompresszoros hűtőm volt, és azzal is tudtunk bivakkolni. De más szokásaink vannak, másak az igényeink. Nekem bejött. Nagyon. S bár Nagypapa számításával teljesen egyetértek a voksot nem az anyagiak, hanem számomra előnyösebb használati érték miatt kapta a kompresszoros hűtő.
;)


Nyomi
Megköszönte: nemo25, Srychy, Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 08:50 #53865

Döme írta:

Egy részletes jó cikk, amiben minden félelmem is benne van, igaz bizonyos részei számomra olyanok, mint egy kórházi zárójelentés :rohog olvasom, de nem értem.
(kicsit beleképzelem magam ilyenkor egy egy "Móunikasó" szereplő mindennapjaiba ....)
Nagyon csábítana egy ilyen modern "delejpakk", de egyenlőre csak nézegetni merem.

e-cars.hu/2018/01/26/litium-akkumulatorok-veszelyei/

Hát végigolvasva a zárójelentést nem jött meg a kedvem, maradok a savrobbanásnál.
Móunika majd segít:)

Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 08:29 #53864

Egy részletes jó cikk, amiben minden félelmem is benne van, igaz bizonyos részei számomra olyanok, mint egy kórházi zárójelentés :rohog olvasom, de nem értem.
(kicsit beleképzelem magam ilyenkor egy egy "Móunikasó" szereplő mindennapjaiba ....)
Nagyon csábítana egy ilyen modern "delejpakk", de egyenlőre csak nézegetni merem.

e-cars.hu/2018/01/26/litium-akkumulatorok-veszelyei/

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 07:31 #53863

Jó levezetés a drágábbik verzióról, köszönöm.
Amúgy, ha valakit zavar a napon állás, akkor az egész tetőt be kell borítani napelemmel. Dupla haszon, megvan a szükséges teljesítmény és még árnyékolja az autót. Ja, hogy sokba kerül? Egy omnistor se olcsó, erősen túlárazott minden ebben a "kemping" témában. Amúgy ha végre lesz normális, fóliára nyomtatott napelem, akkor az omnistor ponyváját le lehet cserélni rá. kb 10 nm pluszban. De ez még a jövő.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 07:06 #53862

Én is sokat matekoztam a solár rendszeren, de én még pár évig biztosan kihagyom.
Legalább is a tetőre szerelést..

Nekem a tetőre egy 250W-os modul férne fel, de az akkupakkot cserélnem kellene. Nem tartom szerencsésnek a toldozgatást. Akkor jó a rendszer, ha az akkumulátorok egyformák. Ez csak úgy biztos, ha két (vagy több) új azonos Ah-ás aksit szerelsz be.

Eddig Brigiék mobil napeleme tetszett meg a legjobban. Kicsi, könnyű, praktikus, mert oda teszed ahol süt a nap. Állhatsz az árnyékban. Nem kell átalakítani az autót, legfeljebb egy csatlakozót kell kiépíteni az aksihoz.

Nekem kompresszoros 230V-os hűtőm van. Invertert úgy is kellett beépíteni a mikró miatt, így kézenfekvő volt a hűtő választás is. Nagy mázlim volt, hogy nagyon jó típust találtam. 20 l-es fagyasztó, 60 l-es hűtőrész söradagolóval.
A hűtő az egyik legfontosabb a lakóban. Ott terem a fagyasztott kaja és a hűtött sör... Én nem lennék meg nélküle. :)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 06:37 #53861

gyusza T3 írta:

-a hűtő árán kívül be kellene invesztálni ~200-250e Ft-ot napelembe és akkuba
-be kellene pakolnom kb. +90kg-ot az autóba amiből kb. 60kg a tetőre kerülne
-biwakoláskor a napon kellene állnom folyamatosan

Köszönöm nem...
Én inkább életben tartom a régit amíg lehet.
Szia!
Senki nem mondta, hogy meg kell tenned. Hozzászólásom a napelemes rendszerek kivitelezésből-spórolásból adódó gyengeségéről szólt, bár szerintem a háromüzemű hűtősöket is érinti. Legfőképpen azért, mert Tenerifén tartózkodó kolléga problémájából indult az egész, akinek, ha jól gondolom abszorpciós hűtője van plusz egy gyenge rendszere ahol több a kivét mint amit betölt.
Anno nekem a háromüzemű nem jött be, most nem sorolnám gyengeségeit, szívtam eleget vele. Eladtam vettem egy kompresszorosat azóta sokkal kényelmesebb. Nem mondom, hogy tökéletes, nekem megfelel.
Amúgy nem kell mindenből újat, legdrágábbat, forgalmazó által ajánlottat venni. Nekem a 280w panel (bontott)-töltésszabályzó-akku (újak) megvolt kb. 45-ből. Egy db. 85ah akkuról van szó, amit felbővítek szükség esetén az indító 100ah akkuval. Erre a mozdulatra elég egy billenőkapcsoló. Ez a pakk, nagyjából (kétszer aláhúzva) nagyjából elég a komp. hűtőnek. Hangsúlyozom, hogy abszorpciósnak olyan mintha nem is lenne.
üdv,
Gyusza[/quote]

Ne érts félre, örülök neki, hogy végre leírta valaki korrektül a komp. hűtő kiszolgálásához szükséges feltételeket.
Eddig aki dicsérte csak az előnyeiről beszélt, már-már el is gondolkodtam rajta, hogy később talán cserélem én is.
Erre írtam, hogy köszi nem...
A 3 üzemünek valóban nagy az áramfelvétele 12v-on de csak menet közben használjuk így.
Biwaknál gázról megy és valószínűleg azt az összeget soha nem fogja megpapizni amit rá kellene költeni a cserére.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 06:33 #53860

Szia Gyusza!

Én főként biwakolok és ha jól értem és le akarnám cserélni a régi hűtőmet egy kompresszorosra akkor a következőket kellene tennem a normál működéshez?:

-a hűtő árán kívül be kellene invesztálni ~200-250e Ft-ot napelembe és akkuba
-be kellene pakolnom kb. +90kg-ot az autóba amiből kb. 60kg a tetőre kerülne
-biwakoláskor a napon kellene állnom folyamatosan

Köszönöm nem...
Én inkább életben tartom a régit amíg lehet.

Ugyan nem a Gyusza vagyok, de reagálok! Van néhány dolog ami igen durva csúsztatás Zoli a hozzászólásodban!

Senki sem írta azt soha, hogy cseréld le a jól működő absorpciós hűtődet!
De! Ha már egyszer bedöglött, akkor elképzelhetetlen műszakilag más megoldás
Mindenképpen gazdaságosabb is a cserénél a kompresszoros, mert:

Egy új absorpciós 140 literes új ára 2400 Euro = 770.- eFt

Egy vadiúj kompresszoros 200 literes!! 245.- eFt A 142 literes ára 200.- eFt

Napcella a tetetőre semiflexibilis 3 kg/db -nem számottevő súlyú- panelekkel 4 x 100 Watt 140.- eFt
Szolár töltésszabályozó 40 Amperes Epever MPPT !! 40.- eFt Ez képes 660 Wattig fogadni paneleket!
Ha eddig csak egy fedélzeti akkud volt, -ami ugye biztos van- a második akku ára jó akkuval 50.- eFt

Ez így mindösszesen 430 eFt azaz van 340 eFt NYERESÉGED!!

Ha! Az árnyékban is működő CIGS szolárpaneleket teszed, fel akkor azok összára 4 x 20 = 80.- eFt!!

Így viszont a nyereséged megnőtt 400.-eFt összegre!

Igaz ekkor kell(ene) cipelned a tetőn 4 x 13 = 52 kg többletsúlyt!!!

Ez a súly pontosan megfelel egy 5 méteres Omnisztornak!
Erről már írtam korábban, hogy mai tudásommal nem tennék fel többet ilyen szerkezetet, inkább a "csórisztort" használnám....

A számok kemény dolgok.....
Ha annyira zavar a súly és a napfény, akkor nem 400 Wattos, hanem 6 db 100 wattos panelt kell feltenni a tetőre, mert annyival még árnyékosabb időben is tudsz annyit termelni ami neked kell.
Igaz ekkorra a nyereséged lecsökkenne 270.- eFt összegre!! De! Még mindíg csak nyernél!!!
:meghajol :sorry

Jó magam a technikai dolgokra igen fogékony ifjú titánként biztosan megkockáztatnám -mai eszemmel, tapasztalatommal- a jelenlegi MOLL AGM akkupakk helyett egy Lítiumos akkupakkot, ami árban mintegy 140.- eFt többletet jelentene, de még ekkor is csak nyernék a dolgon!!!
A Lítiumos akkut viszont sokkal gyorsabban lehet feltölteni, szinte a teljes kapacitása rendelkezésre áll az ólmos akkukhoz képest... Ja és szinte örök életű egy lakóban....
:sir :sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 23 06:05 #53859

woodoopilot írta:

gyusza T3 írta:
A 2*90ah soknak tűnik, de (moszt botozzatok) kb 1*90ah nyerhető ki belőle hasznos munkaként.

Ez csak az ólom aksik esetén igaz, egy lítium akkuból nyáron ki tudod venni a kapacitás 100%-át is.

Ez akkor igaz, ha a fogyasztó elektronikája nem tilt 11v alatt. Egy normál izzó vagy háromüzemű hűtő 0-ra tud meríteni.

Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 22:32 #53857

nemo25 írta:

:smt204 OK. Minden rendben, pörög a topik.:evil:

Azt tudjuk, hogy a hűtés, komoly energia ráfordítást igényel. .....(nem idézem végig) ...... lehetőleg a fogyasztást mérsékeljük, ne a termelést kelljen növelnünk.
Ez valóban fontos és felettébb ésszerű, hogy a fogyasztást kell csökkenteni, amennyire lehet. Bár ez nagyon egyéni függő, hogy ki mennyit igényel.

Írtad már többször is, hogy Neked jól működik a kompresszoros hűtő.
Viszont sokan panaszkodnak, hogy nem működik megfelelően (többek között én is).
Ha hibátlanul működne nekem, meg sem fordult volna a fejemben, hogy más irányba kutakodjak. Hiába sok az abszorpciós energia igénye, ha filléres gázból jól üzemel.
Csak nem üzemel jól.

A kérdés az, hogy ezek szerint üzemelhetne jól mindenkié? Van aki profin meg tudja csinálni?

Megköszönte: Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 nov. 22 22:14 #53855

:smt204 OK. Minden rendben, pörög a topik.:evil:

Azt tudjuk, hogy a hűtés, komoly energia ráfordítást igényel. Azt így, vagy úgy, elő kell állítani. Ugyan az abszorpciós technológia, valóban rossz hatásfokkal használja fel az energia forrásokat, emiatt nagy energia igénye van, a kompresszoroshoz képest,, csak éppen azt se feledjük, el, hogy a napelemek hatékonysága sem igazán egetrengető, a tudomány mai állása szerint. Mivel alacsony hatásfokkal dolgoznak, ezért sok kell belőlük, amit még tetéz az is, hogy vagylagos az üzemelésük, mert vagy süt a nap, vagy nem. Meglehetősen nagy bizonytalansági faktorral kell számolni a napelemes megoldásoknál, mikor dönt az ember, az egyik, vagy a másik mellett. Ugye ne feledjük, hogy a mediterrán nyár legnagyobb hőségében is elegendő egy 11 kg-os gázpalack, 30-35 napra a gázos üzem mellett, úgy hogy a napi meleg víz, és némi főzőcske is PB-ról üzemel.
És ekkor jön a kérdés, hogy kell-e a napelem, a maga súlyával, plusz költségével, nyűgjeivel, vagy sem. Hiszen látjátok, sokaknak van, és mégis kevés, gyengén muzsikál. Tudom, jön a válasz, hogy több kell belőle, akkor majd jó lesz. Persze oké, de mennyi? Még 200-300-400 Watt? Meg nagy akku, nagy vezérlő, meg minden nagy, és a végén jönnek a nagy kerek szemek, mikor mérlegre áll a szekér, hogy ugyan már miért 4 tonna üresen????
Érdemes alaposan átgondolni, hogy mit építünk be, és hogyan a csigába. Ez a napelemekre még fokozottabban igaz, mert csak egy jól méretezett, kiegyensúlyozott rendszernek van értelme, amit össze kell hangolni a kocsi fogyasztóival, oly módon, hogy lehetőleg a fogyasztást mérsékeljük, ne a termelést kelljen növelnünk.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: istozi, Srychy, Döme, Laccci, Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.