Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 júl. 18 06:47 #53075

szipka írta:

Köszönöm az infót, így fogok tenni!

A jövőben majd lehet beújjítok egy mppt, de eddig még mindig kielégítette igényeimet a pwm, főleg nyáron reggel 10 re már tele az akksi pedig megy a laptoptöltés meg tv telefonok tablet meg minden.
Amúgy a smartsolar gyártmánya nagyon tetszik, beépített bluetooth monitoring meg minden. Neked milyen típus van egyébként?

Nekem EPEVER MPPT Tracer 4210 A-m van MPPT Tracer BN MT50-el együtt, amely még csak RS485- kommunikációra képes...Nem látom szükségét a bluetooth valósidejű kapcsolatnak, a lakóautózás nem az a szint ahol ezt ki lehetne aknázni...Amit szükségesnek vélek azt látom,programozni pedig csak egyszer kell, ezt követően teszi a dolgát a kütyü. Korábban Panelectron volt, -szintén kijelzővel- az sem rossz, mert terhelési szünetekben regenerált -fordított polaritású impulzusokkal- aminek persze voltak kivédendő mellékhatásai...
Egyes fogyasztók tápját szűrni kellett....
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 17 21:19 #53074

Köszönöm az infót, így fogok tenni!

A jövőben majd lehet beújjítok egy mppt, de eddig még mindig kielégítette igényeimet a pwm, főleg nyáron reggel 10 re már tele az akksi pedig megy a laptoptöltés meg tv telefonok tablet meg minden.
Amúgy a smartsolar gyártmánya nagyon tetszik, beépített bluetooth monitoring meg minden. Neked milyen típus van egyébként?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 17 19:35 #53072

szipka írta:

Sziasztok!

Köszönöm a tanácsokat, tisztában vagyok vele hogy az mppt korszerűbb, jobban teszi a dolgát még több amperrel is tölt adott esetben ugyanazzal a panellel mint a sima pwm. Az akksim egy banner energybull 115 ah. A gagyi kínai töltésvezerlő sem főzte meg eddigsem az akksit, szépen leszabályoz 14 V nál, sőt még a folyadékszintet sem kellett utántölteni. Szóval aláírom hogy egy márkás töltésvezérlő jobb, de mint minden az is el tud romlani ha éppen olyanja van(murphy törvénye).
A lényeg az hogy kicsit másabb a szituáció nálam mivel nem a kertben fog állni a verda, hanem kb 2500 km re tőlem tehát nem tudok benézni hetente hogy minden rendben van e. Szerintem ti sem hagynátok szívesen magára így feszültség alatt... nem csak a főkapcsot akarom lenyomni hanem levenni az akkusarut is, gondolom ha feltöltve hagyom nem fog 2 hónap alatt szulfátosodni a melegben...

Tehát akkor inkább úgy teszem fel a kérdést hogy ha le van kötve az akksi a vezérlőről (tudom előbb a panelt kötöm ki) akkor a panelnek lehet e baja attól hogy csak süti a nap és a vezeték végén nincs semmi csak le van szigetlve a +, - vezeték?

Köszi

Semmi baja nem lesz a napelemnek, ha lekötöd, akár csak az egyik, célszerűen a pozitív vezetékét!
A PWM töltésvezérlővel valóban nem merném hónapokra otthagyni folyamatos töltésen:
Az is a helyén való dolog, hogy az akkusaru pozitív végét leveszed a saruról.
Azt azért jó ha tudod, hogy a Magyarországi nyári melegekben sem fog az akkud ennek a meleg helyzetnek örülni, nem fog tapsolni tőle...
Ha van az akkudnak cellánkénti folyadék utántöltési lehetősége, akkor tölts rá desztillált vizet, mielőtt itthagyod...

Azt ugye tudod, hogy minden desztillált vizes utántöltést követően KÖTELEZŐ legalább egy napig tölteni, majd csepptöltésen hagyni az akkut!!!
Ekkor fog összekeveredni benne a friss desztvíz a régivel...
:sir


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 17 18:33 #53071

Sziasztok!

Köszönöm a tanácsokat, tisztában vagyok vele hogy az mppt korszerűbb, jobban teszi a dolgát még több amperrel is tölt adott esetben ugyanazzal a panellel mint a sima pwm. Az akksim egy banner energybull 115 ah. A gagyi kínai töltésvezerlő sem főzte meg eddigsem az akksit, szépen leszabályoz 14 V nál, sőt még a folyadékszintet sem kellett utántölteni. Szóval aláírom hogy egy márkás töltésvezérlő jobb, de mint minden az is el tud romlani ha éppen olyanja van(murphy törvénye).
A lényeg az hogy kicsit másabb a szituáció nálam mivel nem a kertben fog állni a verda, hanem kb 2500 km re tőlem tehát nem tudok benézni hetente hogy minden rendben van e. Szerintem ti sem hagynátok szívesen magára így feszültség alatt... nem csak a főkapcsot akarom lenyomni hanem levenni az akkusarut is, gondolom ha feltöltve hagyom nem fog 2 hónap alatt szulfátosodni a melegben...

Tehát akkor inkább úgy teszem fel a kérdést hogy ha le van kötve az akksi a vezérlőről (tudom előbb a panelt kötöm ki) akkor a panelnek lehet e baja attól hogy csak süti a nap és a vezeték végén nincs semmi csak le van szigetlve a +, - vezeték?

Köszi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 16 08:21 #53065

Hallgatva Nagy Papa tanácsaira négy éve szereltem fel 2x100 Wattos elemeket
MPPT vezérlővel és rákötöttem a fedélzeti akkukra. Olyan garázsom van, aminek a teteje áttetsző műanyag hullámpala. Van kapcsoló beépítve a betáp részbe, de soha nem kapcsolom ki. Ha otthon vagyunk, lekapcsolom a fedélzeti főkapcsolót, de a napelemet nem. Elég sűrűn be be nézek a lakóba télen és a vezérlő teszi a dolgát rendesen, szinten tartja a fedélzeti akkukat. Amióta a rendszer működik, nem kellett a 220 voltos fedélzeti töltőt használni. Ha rácsatlakozok a 220 Voltra, akkor minden marad eredetibe, van a dug aljakba feszültség és a 12 V-os hűtő adaptere átvált 220-ra.
Ha jó vezérlőt választasz, az tudja a dolgát és teszi is


Szeret
Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 15 17:18 #53061

szipka írta:

Sziasztok!:)

A lakómra egy 150 w polykristályos panel van felszerelve sima pwm vezérlővel.
8 hónapja jól teljesít, folyamatosan használom eddig még konnektort sem látott.
Jövő hónapban berakom a kocsit egy őrzött parkolóba spanyolországban és hazamegyek kb 1-2 hónapra magyarországra.
A kérdés az lenne hogy ha nem használom mit tegyek a rendszerrel?
Elég e neki ha csak megszakítom a szolár panelről jövő pozitív ágat hogy ne töltse mindig. Ilyen esteben takarjam e le a panelt valamivel a tetőn?

Köszi

Üdv Néked!
Itt a fórumon soha senki nem azt írta le, hogy egy egyszerűbb, butább töltésvezérlő nem műkszik!
Az, hogy milyen hatásfokkal, milyen intelligenciával, tudással teszi a dolgát, no ott van a különbség!
Vagyunk páran akik szakképesítéseik, vagy csak utána olvasás, megtanulása okán-jogán, kicsit többet tudunk, értünk az elektronikához, mint a nem ezt tanult lakóautós társaink, ezért legjobb tudásunk, jó szándékunk által vezérelve teszünk javaslatokat társainknak.
Nekem 8 éve van fent 2 x 100 Wattos panelem, -természetesen MPPT töltésvezérlővel-, amely még soha nem rottyantotta fel az akkuimat, pedig soha az életben nem takartam le a paneleket, vagy szakítottam meg a töltővezetéket, mert nem is kell vele ezt tenni, mert intelligens a töltésvezérlőm!!
:sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 15 17:06 #53060

mikrobi írta:

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?

Ismét írom!
Azért, hogy bemész egy kempingbe és rácsatlakozol a 230 voltra semminemű kapcsoló sem kell, azt, mármint az automatikus érzékelést, hogy van 230 Volt elvégzik a kütyük, automatikusan "átkapcsolnak" és nem fogják egymást zavarni!
Van biztosíték a töltésvezérlőkben, én nem tennék semminemű további kapcsolót sehova, csak növeli a hibák lehetőségének számát. A nagyon hozzáértők persze tehetnek mindent bele, mert Ők tudják miért tették bele és az később mi mire lesz, lehet jó!
:sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 15 14:34 #53059

Sziasztok!:)

A lakómra egy 150 w polykristályos panel van felszerelve sima pwm vezérlővel.
8 hónapja jól teljesít, folyamatosan használom eddig még konnektort sem látott.
Jövő hónapban berakom a kocsit egy őrzött parkolóba spanyolországban és hazamegyek kb 1-2 hónapra magyarországra.
A kérdés az lenne hogy ha nem használom mit tegyek a rendszerrel?
Elég e neki ha csak megszakítom a szolár panelről jövő pozitív ágat hogy ne töltse mindig. Ilyen esteben takarjam e le a panelt valamivel a tetőn?

Köszi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 12 08:35 #53039

mikrobi írta:

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?
Ahogy a Papa is írta kell kapcsoló. Javításnál, akkumulátor cserénél stb. Én a tetőn raktam egy spéci víz és polaritás felcserélődés ellen védett dugaljat, ha valamiért le kell szerelnem a panelt. Valamint a töltésvezérlő, és az akku közé javítás, akku csere stb miatti általános áramtalanítás miatt. Olvadó biztosíték pedig alap. Figyelj a vezetékre is , mert itt minden méter számít a keresztmetszetek megállapításánál.
Üdv Nyomi:smt039


Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 12 05:49 #53036

mikrobi írta:

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?

Üdv Néked MIKROBI!

Igen kell! Mármint az a valami amit úgy találsz meg, szolár töltésvezérlő!
Ez lehetőség szerint, -pénztárcát is befolyásolóan ugyan- legyen MPPT típus!
Azt sem árt tudni, hogy a panel(ek) összfeszültsége ne legyen magasabb, mint a töltésvezérlő megengedett legnagyobb bemeneti feszültsége, azaz illeszteni kell őket egymáshoz. A töltésvezérlő kimenetét már rá lehet kötni az akku(pakk)-ra, s ha 230 Volton lógsz akkor sem történik semmi gond, nem zavarják majd egymást...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 11 20:52 #53035

Van tető csomagtartóm ,három 30x30 zártszelvény szerű keresztbe a tetőn.Arra gondoltam,rácsavarozom keresztbe a tetőn.Így kb 3-5 cm magasra tudom tenni és még így is szélárnyékba van az elejéhez képest.Amúgy kell tennem valami kapcsolót a panel+vezérlő , és az akkumulátor közzé ,hogy letudjam választani ha kempingben rácsatlakozók a 220v -ra?


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 10 06:00 #53031

NagyPapa írta:

mikrobi írta:
Köszönöm ,akkor csak egyszerűen csavarozok.....

Inkább ragasszál!!
:meghajol

Ragassz és csavarozz! Az a biztos.
:smt204

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 10 05:02 #53030

mikrobi írta:

Köszönöm ,akkor csak egyszerűen csavarozok.....

Inkább ragasszál!!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 21:34 #53028

Köszönöm ,akkor csak egyszerűen csavarozok.....


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 20:15 #53027

mikrobi írta:

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.
a napelem típustól és évszaktól, valamint a vízszinteshez mért szögtől függ a teljesítmény. Ha figyelembe veszed és mindig tájolsz, döntesz 10-30% lehet a nyereség. Ahogy a Nagypapa írta sem súlyban sem állandó állítgatás nyűgje miatt teljesen felesleges.;)


Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 08:08 #53023

A vontatmány tetejére elsősorban azért nem célszerű nehéz dolgokat tenni, mert romlik a szerelvény stabilitása. Természetesen óvatos vezetéssel ez kezelhető.


A legjobb lakóautó az enyém!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 09 05:04 #53022

mikrobi írta:

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.

Ne bonyolítsd túl a dolgot, inkább tegyél fel többet, csak magadnak csinálsz vele gondot, macerát.

:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 21:16 #53019

Sziasztok! Szereztem én is egy panelt a lakó tetejére.Azt szeretném megkérdezni Tőletek ,hogy van -e értelme csuklókra rá szerelni a tetőn hogy meglehessen dönteni a kívánt irányba? Vagy felesleges, mert nem számít.


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 16:15 #53015

Értem, köszönöm a választ!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 júl. 08 16:07 #53013

toroktibi írta:

Köszönöm Nagypapa a választ, érthető volt eddig. Van benne moover és 100 Ah munka akkumulátor. Tehát pl. fűtéshez is elégséges lenne a 300 w napelem? Nézegettem a lakókocsi gyártás folyamatát youtube-an ahol az emberek a tetjén szaladgáltak készítés közben. Feltételezem olyan 70-80 kg súllyal akkor terhelhető lenne. Pl. a lakókocsikban a melegvíz is felfűthető lenne egy ilyen rendszerrel?

Vizet melegíteni akkumulátorokkal semmiképpen nem lehet nem egyetlen darabbal, még sokkal többel sem.
A 300 wattos napcella maximum 200 wattot tud csak termelni ennyivel sem lehet vizet melegíteni, max néhány decilitert, langyítani talán egy-két litert. Ez az út nem járható, itt nagyságrendnyi eltérések vannak...
Ha lehet terhelni a lakókocsikat akkor azt is csak óvatosan! Hatalmas a különbség egy új járgány és egy ki tudja milyen állapotú favázas öreg járgány között.
A 100 Ah-s akku elméleti -csak elméleti- teljesítménye 1,2 kwh, ami nagyon szerény, ha vizet szeretnénk vele melegíteni. A fűtés ventilátorára gondoltam az előbbi válaszomban, ami max 20-30 Watt....


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.