Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2020 máj. 17 15:00 #56260

Köszönöm a gyors választ, információt, megfogadjuk. A szerelővel megkonzultálom és remélem mielőbb használhatom a rendszert.
Jó egészséget, várom a mielőbbi találkozást.
Üdv. Géza

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 17 13:55 #56259

vip001 írta:

SZIASZTOK! Géza vagyok, mostt rakatnék fel solar rendszert a lakómra. NAGYPAPA ha segítenél szakmiai véleményeddel nagyon megköszönném.
Ipari napelem 350W Q-PEAK DUO-G8 monokristályos röv. zárl áram 10,74 A, üresjárati fesz. 40.7 V, áram MPP-nél10,17A fesz MPP-nél 34,24V
TÖLTÉSVEZÉRLŐ 12v lakóautóhoz Corbest 25A MPPT max. bemeneti fesz 50V
MUNKAAKSI 110 A
INDÍTÓAKSI 100Ah
D+SZIMULÁTOR két aksi közé
220-as 10A töltő a munkaaksira, ha töltöm akkor a két aksít egy kapcsolóval szét kell kapcsolni?
Kapcsolót hova kell rakni? Mi van ha az inditóaksit akarom tölteni?
Küldök egy rajzot is talán érthető. jó lesz ez a rendszer,?

55W-os Dometic termoelektromos hűtő. pár led, autórádió erősítővel menne róla. Majd egy 2000W-os invertert akarok rákötni.
Mire kell figyelni szereléskor? A szerelőm nem nagyon jártas lakóautós témában.
Üdv Géza

:meghajol

Üdv Néked Géza!
A szolár panel és az MPPT töltésvezérlővel nem látok gondot, talán a panel súlya az ami nekünk lakóautósoknak gondot szokott jelenteni.. Tudod, a túlsúly miatt minden kiló számít.
Nagyon figyeljetek oda a panel tetőre történő rögzítésére, a menetszél nagyon csúnya dolgokat képes tenni, ha alákap a panel alá! Ha átfúrva rögzítitek, akkor a tömítésekre figyelni kell...
A panel és aZ MPPT bekötése egyértelmű, ha van kialakított csatlakozó pontja a 230/12 fedélzeti tápegységen a 12 V stabil tápnak, akkor az MPPT terhelés jelzésű kapcsait oda kössétek, ha nincs akkor sincs gond, ha nincs bekötve. akkor csak a fedélzeti akkut tölti a rendszer.
Amik fontosak: A paneltől az szabályzóig minimum 4 mm2 keresztmetszetű kábelszálakkal menjetek, de jobb a 6 mm2 keresztmetszetű un. szolárkábel. Sok helyen kapható!
A szabályzó és a fedélzeti akku közé már legalább 6 de inkább 10 mm2 keresztmetszetű kábel szükséges. Sok gyártó 16 mm2 kábelt ír elő, nem véletlenül, mert itt már tized Voltok is számítanak!
A 110 Ah fedélzeti akku jó, de vigyázz, mert az 55 wattos thermoelektromos hűtő ezt (is) egyetlen éjszaka (délutáni napsütés végétől - másnap délelöttig) 14 órája alatt, képes az akkudat lemeríteni!
Vigyázat a 110 Ah egy elméleti érték, ennek kb max csak 50 - 60 % val szabad tartósan, rendszeres áramterhelésenként számolni!!
Mi lakóautósok ezeket a hűtőket csak és kizárólag köldökzsinóron -230 V hálózatra dugva- üzemelve használjuk, továbbá csak és kizárólag szükségmegoldásnak!
A D3 szimulátor többnyire fordított esetben használatos, azaz csak akkor kapcsol be, amikor érzékeli a járó motort a generátor emelkedett feszültségét, ezen a módon lehet menet közben tölteni a fedélzeti akkupakkot is. Ha jól értettem neked fordítva kell(ene) azaz a start-stop akkut szeretnéd vele töltetni akkor, ha köldökzsinóron vagy! Ebben az esetben a fedélzeti tápegység kimeneti oldalára kell kötnöd így azt fogja érzékelni!
Nem szerencsés dolog ez a fajta összekötési mód, mert így egy érték fölött (13,7 Volt) gyakorlatilag párhuzamosan összekötöd a két akkupakkot! Ez akkor gond, ha jelentős a feszültség különbség a két akku között, mert ekkor hatalmas áramok szaladgálhatnak akár oda, akár vissza! Ezt el kell dönteni mi a fontosabb és egy minimum 40 Amperes diódát kell sorba kötni a fedélzeti és a start-stop akku közé! Nekem itt egy 120 Amperes szilicium diódám van ami kb 0,6 V nyitófeszültséggel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy csak akkor nyit ki, ha a fedélzeti pakkom feszültsége ennyivel magasabb, mint a start-stop akkum.
Ugyanazon módszerrel történik a generátorról egy 120 Amperes diódán keresztül a fedélzeti akkupakkom töltése is, azaz csak akkor tölt, ha jár a motorom, és 0,6 Volt feszültséggel magasabb a generátorom feszültsége, mint a fedélzeti akkupakk feszültsége! Ha süt a nap és tölt a napcellám, ez a dióda ki sem tud nyitni, mert a napcella is tölt menet közben is!
Vezeték keresztmetszetek itt is minimum 16 mm2! Egy 100 Amperes bizti jó ha van a körben! Ezzel a módszerrel üemeltettem menet közben is az inverteremet, amikor230 Voltos hűtőm volt beépítve! Ezt azóta lecseréltem egy 200 literes kompresszoros 12 Votl egyenáramú hűtőre!
Inverter! Egy 2000 wattos inverterrel egyetlen 110 Ah akkut csak kinyírni lehet, arról üzemelni már nem igazán tudsz!
Oda minimum 200 Ah akkupakk kell, és az is csak rövid idejű terheléseket hajlandó elviselni!
Az inverter és az akkupakk között a lehető legrövidebb legyen a távolság, maximum 1,5 méter vezetékhossz alatt és minimum 35 de inkább 50 mm2 keresztmetszetű kábelek kellenek hozzá, nagyos jó sarukkal, kontakhibamentes szereléssel.
Ide a sajtolt aranyozott akkusarú a jó választás. Autó HI-Fi boltokban kapsz ilyeneket! Kábeleket is, ugyanott, HI-Fi tápkábel néven!
Remélem tudtam segíteni!
:meghajol :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Pegi, vip001, Döme, apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 17 12:22 #56258

SZIASZTOK! Géza vagyok, mostt rakatnék fel solar rendszert a lakómra. NAGYPAPA ha segítenél szakmiai véleményeddel nagyon megköszönném.
Ipari napelem 350W Q-PEAK DUO-G8 monokristályos röv. zárl áram 10,74 A, üresjárati fesz. 40.7 V, áram MPP-nél10,17A fesz MPP-nél 34,24V
TÖLTÉSVEZÉRLŐ 12v lakóautóhoz Corbest 25A MPPT max. bemeneti fesz 50V
MUNKAAKSI 110 A
INDÍTÓAKSI 100Ah
D+SZIMULÁTOR két aksi közé
220-as 10A töltő a munkaaksira, ha töltöm akkor a két aksít egy kapcsolóval szét kell kapcsolni?
Kapcsolót hova kell rakni? Mi van ha az inditóaksit akarom tölteni?
Küldök egy rajzot is talán érthető. jó lesz ez a rendszer,?

55W-os Dometic termoelektromos hűtő. pár led, autórádió erősítővel menne róla. Majd egy 2000W-os invertert akarok rákötni.
Mire kell figyelni szereléskor? A szerelőm nem nagyon jártas lakóautós témában.
Üdv Géza

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 07 08:50 #56236

Sala írta:

Kerdes

Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
Gondolom fluid a helyes

Koszi elore is
(sealed-gel-flooded-user)
A fluid nem inkább flooded? Magyarul átitatott, ami megfelel az AGM-nek.
Nem kevés az a 13,9 Volt, több okból is, mert ez elsősorban az akku jó állapotát jelzi! Ez az érték az akku felvevőképességétől függ, ha szulfátosodik akkor fog ez az érték emelkedni. Ha úgy látod, hogy ez a feszültség nem tölti fel teljesen akkor állítsd át user üzemmódba és ott akár 17 Voltig is fel tudsz vele menni... A csepptöltés időszakában a maximális fesz alá engedi egy kicsit az Epever azaz, valószínűleg nem láttad amikor a maximumot elérte...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Sala

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 07 06:49 #56235

apóka írta:

Sala írta:
Kerdes

Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
Gondolom fluid a helyes

Koszi elore is
Szerintem nem. A sima ólom-savas akku a fluid . Az agm/AGM az felitatott-savas azaz zselés illetve gél névvel is nevezett.
Biztos vagy benne ,hogy a felitatott elektrolitos és a zselés ugyanaz??? Szerintem az AGM-nek egy-egy alaptípusa a savas és a zselés. De lehet rosszul tudom.....

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 06 21:25 #56234

Semmilyen infot nem talaltam rola h savas vagy zseles. Koszonom szepen!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 06 21:10 #56233

Sala írta:

Kerdes

Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
Gondolom fluid a helyes

Koszi elore is
Szerintem nem. A sima ólom-savas akku a fluid . Az agm/AGM az felitatott-savas azaz zselés illetve gél névvel is nevezett. A voltot illetően: attól még tölteni fogja. ha van annyi beeső fény .DE ha lekapcsolod/ besötétedik akkor 13 volt alá fog esni. apóka

Megköszönte: Sala

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 06 19:34 #56232

Kerdes

Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
Gondolom fluid a helyes

Koszi elore is

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 06 15:58 #56230

Nekem ilyen van. Simán viszi a 220-as 90 literes fagyasztó nélküli hűtőt.
www.conrad.hu/hu/szinuszos-inverter-auto...00-12-g-1277820.html
Még 62 ezerért vettem. Sajna már nincs.

Ilyen van: www.conrad.hu/hu/szinuszos-inverter-usb-...00-12-f-1277821.html



apóka írta:

Ti Milyen invertert használtok ?. Pure Sinus minimum 1500-as, 2000--es érdekel . Hol menny Huf volt?
Köszönöm apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 06 08:31 #56228

Ti Milyen invertert használtok ?. Pure Sinus minimum 1500-as, 2000--es érdekel . Hol menny Huf volt?
Köszönöm apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 05 10:11 #56226

Köszönöm a választ, hasonlóan gondoltam, de egy-két dolgot pontosan tisztázott. Köszönöm :-)

Elnézést régen jártam erre...
:meghajol
A küldött fényképekből -nekem speciel- halvány fogalmam sincs melyik vezeték micsoda, hova megy.
Gondolom más is így volt vele és ezért nem reagált, nem kaptál azonnali választ, ugyanis ha valaki nem ismeri a konkrét típust, csak találgatni tudna... a lényeg, hogy a fedélzeti tápegység stabilizátora utáni 12 V Dc -vel kellene párhuzamosan kötni. Ha ezt nem találod meg, kösd rá a tápegység kimeneti pontjára. A fedélzeti tápegységeknek kettős a feladatuk egyrészt folyamatosan - a töltöttségi szintnek megfelelő, azaz változó- feszültséggel töltenie kell a fedélzeti akkupakkot, másrészt egy stabil 12 Voltos tápfesszel ellátni a fedélzeti egységeket, szintjelzőt, világítást, fűtést.... Ez az elmélet, de vannak régebbi járgányok ahol ez nincs szétválasztva és gyakorlatilag a töltő feszültség egyúttal a fedélzeti szufla is. Ennek hátrányai vannak, mert a LED világítások nagyon nem szeretik az akkuk teljes töltési feszültségét a 14,4 Voltot. Az MPPT szabályzók az akku felé szintén a szükség szerinti változó feszültséget szolgáltatják, a kimenetükön pedig a redukált 12 Volt stabil tápot! (Legalább is a jobbak ilyenek!)
:meghajol[/quote]

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 máj. 05 08:14 #56224

sazsolt írta:

Sziasztok!
Próbáltam eligazodni az MPPT bekötési "vitán" és úgy gondoltam én úgy kérek segítséget, ha pontosan lefotózok mindent. Remélem a kérdésem egyértelmű :-) Köszönöm előre is a választ.
- Az MPPT-n a DC KIMENET gombbal aktiválható a fogyasztó felé az áramellátás, ilyenkor a szulfát mentesítés leáll.

Elnézést régen jártam erre...
:meghajol
A küldött fényképekből -nekem speciel- halvány fogalmam sincs melyik vezeték micsoda, hova megy.
Gondolom más is így volt vele és ezért nem reagált, nem kaptál azonnali választ, ugyanis ha valaki nem ismeri a konkrét típust, csak találgatni tudna... a lényeg, hogy a fedélzeti tápegység stabilizátora utáni 12 V Dc -vel kellene párhuzamosan kötni. Ha ezt nem találod meg, kösd rá a tápegység kimeneti pontjára. A fedélzeti tápegységeknek kettős a feladatuk egyrészt folyamatosan - a töltöttségi szintnek megfelelő, azaz változó- feszültséggel töltenie kell a fedélzeti akkupakkot, másrészt egy stabil 12 Voltos tápfesszel ellátni a fedélzeti egységeket, szintjelzőt, világítást, fűtést.... Ez az elmélet, de vannak régebbi járgányok ahol ez nincs szétválasztva és gyakorlatilag a töltő feszültség egyúttal a fedélzeti szufla is. Ennek hátrányai vannak, mert a LED világítások nagyon nem szeretik az akkuk teljes töltési feszültségét a 14,4 Voltot. Az MPPT szabályzók az akku felé szintén a szükség szerinti változó feszültséget szolgáltatják, a kimenetükön pedig a redukált 12 Volt stabil tápot! (Legalább is a jobbak ilyenek!)
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 ápr. 23 14:33 #56211

Sziasztok!
Próbáltam eligazodni az MPPT bekötési "vitán" és úgy gondoltam én úgy kérek segítséget, ha pontosan lefotózok mindent. Remélem a kérdésem egyértelmű :-) Köszönöm előre is a választ.
- Az MPPT-n a DC KIMENET gombbal aktiválható a fogyasztó felé az áramellátás, ilyenkor a szulfát mentesítés leáll.

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 márc. 01 21:49 #56106

Woodo is ezeket az akkukat ajánlotta nekem.
Lovi írta:

Ma hallottam a TV-ben egy Amszterdamot bemutató filmben, hogy a stadionjuk tetején 4200 db napelem van.
Az akkumulátor parkot 280 db Nissan Leaf használt akkumulátorból rakták össze.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 márc. 01 15:49 #56105

Ma hallottam a TV-ben egy Amszterdamot bemutató filmben, hogy a stadionjuk tetején 4200 db napelem van.
Az akkumulátor parkot 280 db Nissan Leaf használt akkumulátorból rakták össze.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 febr. 28 21:58 #56098

Hasonló megoldás a miénkhez, kicsit nagyobban :)
villanyautosok.hu/2020/02/28/napelemmel-...-aramszolgaltatotol/

Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 jan. 05 10:23 #55820

Jelentem csodásan működik a rendszer, este lett összekötve, akksi 12.5V , 55% on állt, most van 10:20, ferde napsütéssel már fullon van az akksi. Messzemenően elégedett vagyok!
Köszönöm mégegyszer az építő jellegü segítséget!

Megköszönte: NagyPapa, apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 24 00:00 #55791

Nagyonköszönöm!!!!
És útba is esik

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 23 21:41 #55790

Sala írta:

Felszerelném a napelem szettem , de elfelejtettem kàbelàtvezetőt venni. Budapesten valahol beszerezheto készletről?
www.jofogas.hu/budapest/Lakoauto__lakoko...ivezeto_99369299.htm

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 dec. 23 15:51 #55789

Felszerelném a napelem szettem , de elfelejtettem kàbelàtvezetőt venni. Budapesten valahol beszerezheto készletről?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.