Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2018 okt. 14 12:25 #53673

portland írta:

szia
a GWL -nek van pontos cime,hogy lehet oket elerni, szallitanak is magyarorszagra?

Természetesen szállítanak Magyarországra is, simán elküldtek már 8 db 200 Ah-s cellát is egy fa ládában, ami pedig volt vagy 70 kg.

A 12V-os sárga akkukban nincs BMS, ezért soha nem szabad 11V alá sütni, és 15,5V fölé tölteni. Ez a gyári ajánlás, de én nem nagyon mennék 12V alá, se 14V fölé. A kapacitás kb. 80%-a kivehető ebben a tartományban, ha többet akarunk, akkor BMS-re is szükség van. A hagyományos akku védelmi elektronikák ólom aksikhoz van kalibrálva, azok leengedhetik 10,5V-ig is a feszültséget, ami egy 12V-os monoblokk lítium akkunak már túl kevés. Ami jó hír, hogy ezek a LiFePO4 cellák nem gyulladnak ki akkor sem, ha nullára sütik őket, más a kémiájuk, mint a a telefonokban és a laptopokban használt öngyulladásra hajlamos akkuknak. Nekem is robbant már fel a nappaliban egy LiFEPO4 cella, amikor védelem nélkül raktam össze egy powerbankot, és rajta felejtettem a laptopomat. A laptop akkuvédelme nem kapcsolt le időben, bőven 2V alá merültek a cellák, és az egyik pukkant egy nagyot, és kifolyt belőle az elektrolit. Ha egy li-po vagy li-ion cellával csináljuk ugyan ezt, az jó eséllyel ki is gyullad, és eloltani lehetetlen, mert az égéshez szükséges oxigén benne van az elektrolitban.

Egyébként a 12V-os sárga akkukban ugyan azok a sárga tégla cellák vannak, (4 db) amiket külön is meg lehet venni, csak állítólag precízen össze vannak válogatva. Ha nagyobb kapacitásra van szükségünk, vagy szeretnénk akkuvédelmet is, akkor venni kell 4 db 100-400 Ah-s cellát, és rá kell kötni egy olcsó BMS-t. Pl. egy ilyet, ami csak 22$ ingyen postával, ez még a vámon is át jön simán:
www.aliexpress.com/store/product/Deligre...56.15.225a3bafIZmewW

Ez egy jó minőségű kínai BMS, még ha el is osztjuk 2-vel amit az adatlapján írnak, a folyamatos 30A terhelésnek elégnek kell lennie egy lakóautóban. Ennek a BMS-nek nagyon kicsi a balansz árama, de nem is nagyon van arra szükség. Viszont azonnal lekapcsolja a terhelést és a töltést, ha bármelyik cella feszültsége 3,65V fölé, vagy 2,5V alá csökken, és ez a lényeg. A bekötése pofon egyszerű. Ha meg valaki nagyobb balansz áramokat szeretne, vagy látni akarja a cella feszültségeket, és a betöltött/kivett teljesítményt, stb. arra is vannak jó áron kütyük.

A LiFePO4 akkuknál azt figyeltem meg, ha nem sütöm a cellákat 3V alá, és nem töltöm 3,5V fölé, akkor sokáig 10-20 mV-on belül maradnak. Ebben a tartományban használom a gyorstöltőt, amivel 1 óra alatt 90%-ra tudom tölteni a pakkot. Ha meg van idő, a lassabb balansz töltővel kiegyenlítem a cellákat.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 14 12:00 #53672

szia
a GWL -nek van pontos cime,hogy lehet oket elerni, szallitanak is magyarorszagra?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 14 11:59 #53671

portland írta:

szia...
$ 500 .00 az nagyon nagyon jo ar, probalom kibogozni hogy lehet oket elerni:)

www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

Korrekt cég, töltőket is szoktam tőlük rendelni, azok jó áron vannak náluk. A BMS rendszereik is jók, de ugyan azt a minőséget sokkal olcsóbban meg lehet venni az Aliexress-ről. Mondjuk a garit a kínai cuccokkal kapcsolatban nem nagyon lehet érvényesíteni, a csehek meg itt vannak a szomszédben...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 14 11:47 #53670

szia...
$ 500 .00 az nagyon nagyon jo ar, probalom kibogozni hogy lehet oket elerni:)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 14 11:44 #53669

Láttam már én is, hogy az USA-ban többen is építettek Tesla akkukat a lakóautójukba. A Tesla S akkupakk kb. 25V feszültségű blokkokból áll össze, de mivel a kamionokban 24V-os rendszerek vannak, nem okozhat nehézséget a lakóautó elektromos rendszerét átállítani 24V-ra.

Láttam már Chevrolet Volt/Opel Ampera akkupakkot is lakóautóban, annál szétbontották a 360V-os akkut 96 db 4,2V-os cellára, és azokból rakták össze a fedélzeti akkut..

De nem kell már barkácsolni, vannak olyan lítium akkuk, amik csereszabatosak a hagyományos ólom aksikkal, gyanítom ezek elég drágák lehetnek, de egy kérdést megérhet:

www.premiumakkumulator.hu/zli/

Lítium akkukat a cseh GWL-től szoktunk venni, EU adószámmal áfa nélkül lehet náluk vásárolni. Most egy 90 Ah-s 12V-os akku 500$, ami azért már nem a megfizethetetlen kategória, pláne ha azt nézzük, hogy 10 évig használható. Sajnos az a tapasztalatunk, hogy nem a ciklusszám, hanem az idő öli meg a LiFePO4 aksikat. Mondjuk a most 10 éves cellák még a legelső szériákból vannak, lehet az újakban már stabilabb az elektrolit, de az majd csak 10 év múlva derül ki.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 13 14:33 #53667

Ertekes iras amit olvastam,megjegyeznem hogy a lihium aksik hihetetlen elonye a lakokocsikban, hogy a 100 amp az 100 amp,, szinte a lemerulesig,amire nagyon nagy szukseg van a futeskor,es a micro hasznalatkor,azt hiszem ez ugyanolyan dolog mint a hagyomanyos 3 way frige es a kompreszoros,aki 1x hasznalta a kompreszoros hutot ,soha nem menne vissza az 1000eves technologiahoz,sajnos a lihium aksik 3x anyiba kerulnek mint a tengerentul,azt hiszem ez a legjobban ami visszatart bennunket,kint/USA/ a full timeresek mar a karambolozott villanyautokat veszik meg a bontokban,es az aksit hasznaljak fel,hihetetlen kenyelmet nyujt ha van egy aramforras ami tokeletes,es nem alla doan azt kell lesni mikor ki hagyja egve a vilagitast vagy barmi fogyasztot,azt gondolom attol hogy nomadok vabyunk,imadjuk a lakokocsizast nagyon szeretjuk a technika altal adott dolgokat,es el ne feledkezzunk arrol hogy pl egy 200amperos lithium aksi 25 kg.......nem pedig 300.....koszonom

Megköszönte: EvaMama, gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 13 14:07 #53666

NagyPapa írta:

A lakóautó egy értékes, igényes jószág, ennek megfelelően az akkuk minőségén sem lenne szabad spórolni..

Több mint 10 éve üzemeltetek elektromos járműveket, szerintem nálam több aksit nem nagyon vesz itt senki. Az idén kb. 1M Ft-ot költöttem ólom aksikra. A lítium aksik ugyan hosszú távon olcsóbbak lennének, de a magas induló költség miatt az ügyfeleim mindig az ólom aksikat választják, sajnos nem nagyon terveznek egy vállalkozásban 10 éves távlatokra.

Sokáig keresgéltem a lehető legjobb megoldást, kipróbáltam elég sok akku típust. A tapasztalataim szerint, vontatási célra még mindig a "deep cycle" savas aksik (pl. a barna Trojan) a legjobbak. Nincs olyan AGM akku, ami megközelítené a páncéllemezes savas aksik teljesítményét, ha 70% DOD alá kell sütni, és a kisütő áram nagyobb 0,5C-nél. De a jó savas aksiknak, magas a vízveszteségük, és sok gázt bocsájtanak ki töltés közben, emiatt lakóautóba nem valók. A gázrekombinációs, lehegesztett tetős savas "munka" aksik meg semmire se jók, még egy mobility scooterba se szabad olyat tenni. Ezek 1 szezont se bírnak végig egy fagyiskocsiban.

Lakóautókba én is a VLRA, AGM aksikat javaslom, a gondozásmentesség, és a hermetikusság miatt. Ha nincs inverter a redszerben, akkor elvileg nincsenek nagy kisütő áramok, és ha nem sütjük 50% DOD alá, akkor a ciklusszámuk is bőven 500 felett lehet, még a relatíve olcsóbbaknak is.
Egy jó minőségű 100 Ah-s ipari AGM aksi listaáron kb. nettó 140e Ft, és kb. 36 kg. Ami ettől olcsóbb és könnyebb, annak fenntartásokkal kell kezelni a dobozára írt számokat, nagy valószínűséggel csak elméletileg tudja azt.

De szerintem felesleges a drága ipari akkut megvenni, mert még azok is csak kb. 2x annyi ciklust tudnak, mint a negyed annyiba kerülő gagyi savas "munka" aksik. Ha gondozás mentes aksit kérnek tőlünk, az elektromos hajókhoz gyártott akkukat szoktam javasolni, teljesítmény/ár alapján pl. elég jó a Zenith:

www.trinexus.hu/termek/akkumulator_zenit...tic_12v_100_ah-p6670

Jármű hajtásra a ZLS sorozat a jobb, de egy lakóautóban nincsenek olyan nagy áramok, megfelel az "olcsóbb" változat is. Ha nem hajós boltban vesszük, akkor lehet még olcsóbb is...

Megköszönte: gattila, Vincsenzo, Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 11 07:45 #53653

Általános infóként szeretném írni, hogy az akkumulátoroknak valóban van egy kismértékű un. önkisülésük, lassú lemerülésük.
Ez az akku gyártótól, a gyártási technológiától minőségtől függő tényező.
Egy jó minőségű akkut nem kell két hetente, sőt, még két havonta sem töltőre tenni..
Egy téli teljes szezonos leállítás alatt elegendő egyszer töltőre tenni..
Sajnos itt is az igazolódik be ismét, hogy a szegény ember pocsékol, mert az olcsó húsnak híg a leve..
A lakóautó egy értékes, igényes jószág, ennek megfelelően az akkuk minőségén sem lenne szabad spórolni..


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 10 22:36 #53650

Lovi írta:

nemo25 írta:

....... Főleg a 2 din-es nagyképernyős, navis cuccok komoly energia vámpírok. Képesek 2 hét alatt nullára szopni az akkut.


Igen, van ilyen. le is szedem megnézni. Csak miután nem tudok ilyet kimérni, marad a mindennapi mérés és naplózás.

Na, és kimentem rámérni az akkura, és a következőt tapasztaltam.
Mivel levolt szedve az akkuról a saru, majd visszarakva, addig nem működik semmi a Ducatóban, amíg gyújtást nem adok legalább egyszer. Viszont az autórádió működik. Ráadásul nem is gyújtásra van kötve, mert gyújtás nélkül is bekapcsolható. Szóval ez több mint gyanús. Úgyhogy holnaptól lekötöm, és mérek.

Ott lesz az a megoldás. A fejegységeken többnyire van egy szál, amit gyújtás elé javasolnak kötni a gyártók. Na ezt én nem szoktam megfogadni. egész egyszerűen nem kötöm be, csak a fő tápot, a gyújtás mögé. Így nem okoz meglepit. Álló helyzetben nem használom a zajládát, ráadásul beépítettem egy DVD-s fejegységet hátra a tv mellé, azt meg egy analóg!!! kapcsolóval leválasztom a fedélzeti akkuról, használaton kívül. Tudom, eszközigénytelen megoldás, olyan régimódi, de legalább megbízható, és egyszerű.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 10 18:43 #53648

Lovi írta:

NagyPapa írta:
Ha a generátorod nyírta ki az akkudat, akkor azzal az akkuval már nagy baj volt....

Az indító akksival is gond van, mert ilyen gyorsan nem szabadna merülnie, valami szopja, vagy az utolsókat rúgja...

Mind a kettőt indulás előtt 1 héttel vettem. Biztos hogy szívja valami az indító akkut, mert kivéve jóval lassabban merül. Nem tudom végül is, hogy ki van-e nyírva, vagy milyen állapotban van, mert a fedélzeti akku, ami szintén új (csak 1 utat dolgozott meg) szintén merül.

Itt az új indító aksi a ducatoban.
0919: 12,73
0920: 12,56
0921: 12,46
0922: 12,38
0923: 12,31
0924: 12,29
0925: 12,26
0926: 12,23
0927: 12,21
0928: 12,21

Az indító aksi ki van véve:
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
1004: 12,57.
1005: 12,56
1006: 12,55.
1007: 12,55.
1008: 12,54.

Látható, hogy lassabban merül. de lehet még ez is gyors talán.

A fedélzeti akkuról még kevesebb adatom van:
1005: 12,96 töltő rajta
1006: 12,75 nincs töltő
1007: 12,69 nincs töltő
1008: 12,63 nincs töltő
NagyPapa írta:

A rajzod még egyszer nézd át, mert a hűtőd 12 voltról, csak és kizárólag akkor működhet, ha a motor jár azaz annak töltőfeszültségéről működhet!

Ez akkor is így kell, ha 12 V-os kompresszoros hűtő lesz?

Erre gondoltál?
panelectron-shop.hu/spl/291532/Masodlago...-levalaszto-kapcsolo

Ez nagyjából egyenértékű a Forex leválasztóval?
Ha jól láttam a Forexnek külön van a leválasztó kapcsolója és külön a merülés ellen kapcsolója.
Találtam rá pdf-et.
Ha a panelectron ezen leválasztóját akarod használni van féláron vadi új. Soha nem használtam. Én későn olvastam el az adattábláját. Üresjáratban is szívja az aksit. Én azért nem építettem be. Helyette a Forexes van beépítve. Meg vagyok vele elégedve.;)


Nyomi
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 10 18:15 #53647

nemo25 írta:


....... Főleg a 2 din-es nagyképernyős, navis cuccok komoly energia vámpírok. Képesek 2 hét alatt nullára szopni az akkut.


Igen, van ilyen. le is szedem megnézni. Csak miután nem tudok ilyet kimérni, marad a mindennapi mérés és naplózás.

Na, és kimentem rámérni az akkura, és a következőt tapasztaltam.
Mivel levolt szedve az akkuról a saru, majd visszarakva, addig nem működik semmi a Ducatóban, amíg gyújtást nem adok legalább egyszer. Viszont az autórádió működik. Ráadásul nem is gyújtásra van kötve, mert gyújtás nélkül is bekapcsolható. Szóval ez több mint gyanús. Úgyhogy holnaptól lekötöm, és mérek.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 09 22:06 #53640

Lovi írta:

[

Mind a kettőt indulás előtt 1 héttel vettem. Biztos hogy szívja valami az indító akkut, mert kivéve jóval lassabban merül. Nem tudom végül is, hogy ki van-e nyírva, vagy milyen állapotban van, mert a fedélzeti akku, ami szintén új (csak 1 utat dolgozott meg) szintén merül.

Itt az új indító aksi a ducatoban.
0919: 12,73
0920: 12,56
0921: 12,46
0922: 12,38
0923: 12,31
0924: 12,29
0925: 12,26
0926: 12,23
0927: 12,21
0928: 12,21

Az indító aksi ki van véve:
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
1004: 12,57.
1005: 12,56
1006: 12,55.
1007: 12,55.
1008: 12,54.

Látható, hogy lassabban merül. de lehet még ez is gyors talán.

A fedélzeti akkuról még kevesebb adatom van:
1005: 12,96 töltő rajta
1006: 12,75 nincs töltő
1007: 12,69 nincs töltő
1008: 12,63 nincs töltő

.
Szerintem kivett állapotban nincsen ezzel semmi gond. Bizonyos önkisülése van ezeknek az akkuknak. VAn amelyiknek egész kevés, de van amelyik azért jelentősebb. Ezzel együtt kell élni, és tudni, miképpen kell gondját viselni. Olyan, hogy gondozásmentes savas ólomakku, nem létezik. Ezért mondom mindenkinek, hogy kéthetente rá kell kötni a töltőt 24 órára, és akkor hosszú életűek lesznek. Máskülönben lemerülnek, elkezdenek szulfátosodni, és kinyírják saját magukat.
Viszont a beszerelt állapotban valóban van egy fantomfogyasztód, ami nagy eséllyel az autórádiód lehet. A drága, "sokat tudó" készülékek még akkor is kérik a szuflát, mikor le van véve a gyújtás. Főleg a 2 din-es nagyképernyős, navis cuccok komoly energia vámpírok. Képesek 2 hét alatt nullára szopni az akkut.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 09 22:02 #53639

Lovi írta:

[

Mind a kettőt indulás előtt 1 héttel vettem. Biztos hogy szívja valami az indító akkut, mert kivéve jóval lassabban merül. Nem tudom végül is, hogy ki van-e nyírva, vagy milyen állapotban van, mert a fedélzeti akku, ami szintén új (csak 1 utat dolgozott meg) szintén merül.

Itt az új indító aksi a ducatoban.
0919: 12,73
0920: 12,56
0921: 12,46
0922: 12,38
0923: 12,31
0924: 12,29
0925: 12,26
0926: 12,23
0927: 12,21
0928: 12,21

Az indító aksi ki van véve:
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
1004: 12,57.
1005: 12,56
1006: 12,55.
1007: 12,55.
1008: 12,54.

Látható, hogy lassabban merül. de lehet még ez is gyors talán.

A fedélzeti akkuról még kevesebb adatom van:
1005: 12,96 töltő rajta
1006: 12,75 nincs töltő
1007: 12,69 nincs töltő
1008: 12,63 nincs töltő

.
Szerintem kivett állapotban nincsen ezzel semmi gond. Bizonyos önkisülése van ezeknek az akkuknak. VAn amelyiknek egész kevés, de van amelyik azért jelentősebb. Ezzel együtt kell élni, és tudni, miképpen kell gondozni. Ezért mondom mindenkinek, hogy kéthetente rá kell kötni a töltőt 24 órára, és akkor hosszú életűek lesznek. Máskülönben lemerülnek, elkezdenek szulfátosodni, és kinyírják saját magukat.
Viszont a beszerelt állapotban valóban van egy fantomfogyasztód, ami nagy eséllyel az autórádiód lehet. A drága, "sokat tudó" készülékek még akkor is kérik a szuflát, mikor le van véve a gyújtás. Főleg a 2 din-es nagyképernyős, navis cuccok komoly energia vámpírok. Képesek 2 hét alatt nullára szopni az akkut.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 09 07:43 #53630

Lovi írta:

NagyPapa írta:
NagyPapa írta:

A rajzod még egyszer nézd át, mert a hűtőd 12 voltról, csak és kizárólag akkor működhet, ha a motor jár azaz annak töltőfeszültségéről működhet!

Ez akkor is így kell, ha 12 V-os kompresszoros hűtő lesz?

Erre gondoltál?
panelectron-shop.hu/spl/291532/Masodlago...-levalaszto-kapcsolo

Ez nagyjából egyenértékű a Forex leválasztóval?
Ha jól láttam a Forexnek külön van a leválasztó kapcsolója és külön a merülés ellen kapcsolója.
Találtam rá pdf-et.
:smt039
Ha töltés után a töltőről levéve gyorsan csökken a feszültség annak mindig oka van, pl nagyok rajta a terhelések. Ezt csak egyenáramú áramok mérésére is alkalmas precíziós lakatfogóval tudod kimérni.
Egy ilyen kütyü ma már 20 - 40 eFt körül kapható, de kéne lennie minden jármű-villamossági szerelőnek is.
A három üzemű ABSZORPCIÓS hűtők 12 Voltról csak akkor mehetnek, ha a jármű motorja jár, azaz menet közben-, mert ezek fűtési teljesítménye -hűtőméret függvényében- 160 - 240 Watt, ami igen gyorsan lemerítené a fedélzeti akkupakkot.
Ugyanez a hűtő 230 Voltos hálózatról -azaz kempingben, hálózatra kötve- 200 - 280 Wattos fűtő-betéttel üzemel, gázon -biwakolásnál- pedig 240 - 380 wattot fogyaszt. Gázról tudnak ezért ezek az abszorpciós hűtők legjobban hűteni.
A kompresszoros hűtő minden körülmények között a fedélzeti akkupakkról működik!! A kompresszorok motorteljesítménye -szintén hűtőmérettől függően- 30 - 75 Watt.
A kompresszoros hűtő adja tehát a leggazdaságosabb hűtési módot!
Biwakolásnál vannak korlátok a kompresszoros hűtőnél, mert 2 - 3 napot visel el egy normál akkupakk egy ilyen hűtővel, rátöltés nélkül. Gázzal az abszorpciós hűtő kb 2 - 4 hét alatt merit le egy 11 kilós gázpalackot, biwakolás esetén.
A kompresszoros hűtővel való üzemelés biwak idejét egy jól méretezett napcellával viszont a végtelen időkig ki lehet tolni, ráadásul ingyen!
Ne keverjük össze a Forex két teljesítmény kapcsolóját a Panectron töltésvezérlő kapcsolójával.
A Forex két kapcsolójából az egyik a menet közbeni töltést kapcsolja rá a fedélzeti akkupakkra, a másik megvédi a mélymerüléstől az akkudat, a Panelectron pedig hálózati töltésnél tölti a motorindító akkudat, ha már tele van a fedélzeti akkupakkod. Ezt ugyanis így kell bekötni!!
Még egy észrevétel: A motor generátora nem szabad, hogy tönkre tegyen egy akkumulátort töltéssel, ha az a fedélzeti akku jó, valamint, ha az nincs nullára lemerülve! Gondold végig, ha egy akkud sokáig nem használt autónál lemerül és nem indítja a motort, majd bikázással elindítod utána nem fog az akkumulátorod tönkre menni, mert a járó motorral töltöd fel! Ha már szar volt az akksi akkor igen!
Remélem tudtam segíteni!
:meghajol :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 08 21:56 #53627

NagyPapa írta:

Ha a generátorod nyírta ki az akkudat, akkor azzal az akkuval már nagy baj volt....

Az indító akksival is gond van, mert ilyen gyorsan nem szabadna merülnie, valami szopja, vagy az utolsókat rúgja...

Mind a kettőt indulás előtt 1 héttel vettem. Biztos hogy szívja valami az indító akkut, mert kivéve jóval lassabban merül. Nem tudom végül is, hogy ki van-e nyírva, vagy milyen állapotban van, mert a fedélzeti akku, ami szintén új (csak 1 utat dolgozott meg) szintén merül.

Itt az új indító aksi a ducatoban.
0919: 12,73
0920: 12,56
0921: 12,46
0922: 12,38
0923: 12,31
0924: 12,29
0925: 12,26
0926: 12,23
0927: 12,21
0928: 12,21

Az indító aksi ki van véve:
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
1004: 12,57.
1005: 12,56
1006: 12,55.
1007: 12,55.
1008: 12,54.

Látható, hogy lassabban merül. de lehet még ez is gyors talán.

A fedélzeti akkuról még kevesebb adatom van:
1005: 12,96 töltő rajta
1006: 12,75 nincs töltő
1007: 12,69 nincs töltő
1008: 12,63 nincs töltő
NagyPapa írta:

A rajzod még egyszer nézd át, mert a hűtőd 12 voltról, csak és kizárólag akkor működhet, ha a motor jár azaz annak töltőfeszültségéről működhet!

Ez akkor is így kell, ha 12 V-os kompresszoros hűtő lesz?

Erre gondoltál?
panelectron-shop.hu/spl/291532/Masodlago...-levalaszto-kapcsolo

Ez nagyjából egyenértékű a Forex leválasztóval?
Ha jól láttam a Forexnek külön van a leválasztó kapcsolója és külön a merülés ellen kapcsolója.
Találtam rá pdf-et.

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 08 16:20 #53623

Lovi írta:

Ha lesz napelemem, akkor van értelme összekötni a D+ -t a munkaaksival? (kép alul)
Egyébként az autó töltésvezérlője is úgy működik, ahogy a napelem töltésvezérlője?

I - maximális töltő áram a gázképződési határig

U0- feszültség szinten tartása csökkenő töltő árammal

U -feszültség szinten tartása egy alacsonyabb értéken

Mint emlékezetes a nyaralás alatt lemerült aksimat a generátor nagy árammal tolta és megpurcant.
Ha a fedélzeti aksi lemerül mondjuk félig, akkor nem gond neki a generátorról való töltés?

A másik.
Kiderült, hogy van beépítve egy Forex bistabil leválasztó a rendszerembe (kép alul)
Ha lesz napelemem MPPT vezérlővel, akkor a Forexre nem lesz szükség, ugye jól gondolom?

Visszatérve az indítóakkura, úgy tűnik valami szívja állóhelyzetben is. És a lakórészben kimértem egy 10,43 V feszkót ami az indítóaksiról jön (nem tudom mit keres ott) és bemegy a hűtő háta mögé. A hűtőt még nem tudtam kiszedni, hogy mögé nézzek.

Az indítóaksit most tesztelem kikötve. Nem tudom milyen gyors-lassú merülés a még elfogadható.
Este feltöltve: 12,84
Reggel
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59
:sorry
Nem voltam napokig gépközelben....
A fedélzeti töltő is hasonlóképpen működik, mint a szolárpanel töltésvezérlője, azzal a különbséggel, hogy nagy áramokat -teljesítménye szerint- képes szolgáltatni a szinten tartás időszakában.
Ha a generátorod nyírta ki az akkudat, akkor azzal az akkuval már nagy baj volt....
Mindig van értelme menet közben összekapcsolni -a "D+" jelére vezérelten- a két akkut, hogy mindkettő töltődjön! Erre nagyon jó az a Forex, ha megfelelő a feszültsége.
Két féle van, az egyik a lemerülés védelemre is alkalmas, a fedélzeti akku pozitív ágába kötendő, a vezérlést az akku feszültsége adja!
Álló helyzetben pedig egy diódán keresztül a fedélzeti töltővel is kéne tölteni a start-stop akkut.
Van a Panelectron-nak egy elsőbbségi választó blokkja, az hasznos lehet...
Az indító akksival is gond van, mert ilyen gyorsan nem szabadna merülnie, valami szopja, vagy az utolsókat rúgja...
A rajzod még egyszer nézd át, mert a hűtőd 12 voltról, csak és kizárólag akkor működhet, ha a motor jár azaz annak töltőfeszültségéről működhet!
Ehhez nagyon jó szolgálatot tehet egy második Forex amit a D3 kapcsol össze a hűtővel!
Az első lásd fent ugye a lemerülés ellen védje a fedélzeti akkupakkot! Nem munka-akku!!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Lovi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 okt. 03 19:20 #53602

Ha lesz napelemem, akkor van értelme összekötni a D+ -t a munkaaksival? (kép alul)
Egyébként az autó töltésvezérlője is úgy működik, ahogy a napelem töltésvezérlője?

I - maximális töltő áram a gázképződési határig

U0- feszültség szinten tartása csökkenő töltő árammal

U -feszültség szinten tartása egy alacsonyabb értéken

Mint emlékezetes a nyaralás alatt lemerült aksimat a generátor nagy árammal tolta és megpurcant.
Ha a fedélzeti aksi lemerül mondjuk félig, akkor nem gond neki a generátorról való töltés?

A másik.
Kiderült, hogy van beépítve egy Forex bistabil leválasztó a rendszerembe (kép alul)
Ha lesz napelemem MPPT vezérlővel, akkor a Forexre nem lesz szükség, ugye jól gondolom?

Visszatérve az indítóakkura, úgy tűnik valami szívja állóhelyzetben is. És a lakórészben kimértem egy 10,43 V feszkót ami az indítóaksiról jön (nem tudom mit keres ott) és bemegy a hűtő háta mögé. A hűtőt még nem tudtam kiszedni, hogy mögé nézzek.

Az indítóaksit most tesztelem kikötve. Nem tudom milyen gyors-lassú merülés a még elfogadható.
Este feltöltve: 12,84
Reggel
0929: 12,68
0930: 12,64
1001: 12,61
1002: 12,60
1003: 12,59

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 27 22:25 #53568

Flash01 írta:

Köszönöm a választ.
A merev napelemeket viszonylag kis felületen ragasztott bakokra rögzítik, (SIKAFLEX 252I-vel, ami gyakorlatilag bonthatatlan) nem tudom, hogy a műanyag borításban és hőszigetelésben csavarok mennyivel jobban tartanának.
Nem pontszerű ragasztásra gondoltam eddig, hanem körben (víz levegő, kosz ne menjen alá, és még sávokban. Azt gondoltam, hogy a vékony, hajlékony műanyag lap nem igazán alkalmas a csavarozásra. Az a kérdés is felmerült bennem, hogy mivel ezek a ragasztók a levegő nedvességének hatására kötnek, hogy köt meg a lezárt felület alatt a ragasztó.

Akkor vegyük sorba. A lakók tetején, nincsen leragasztva a panel fegyverzete( fedő lemeze), tulajdonképpen csak a szélein van lecsavarozva, és a tetőablakoknál. Amennyiben arra ragasztja valaki a napelemet, akkor lebeg a lemezzel együtt. Ezért kell csavarokkal is megerősíteni, lehetőleg a fa szerkezethez, amit nehéz megtalálni.
Azzal együtt, ez is beázási pont lehet , akárcsak a tetőcsomagtartók, sat antennák, és egyéb, a tetőre felkerülő kütyük. Ezért szoktam ajánlani a mobil napelemeket. Számtalan előnye van a fix telepítésűekhez képest. Ugyan némi macera is jár ezzel, de viszont ezzel a megoldással nem baj ha beállsz az árnyékba forró nyári napokon.
Pár kollégának ajánlottam ezt a megoldást, és pozitív visszajelzést kaptam, hogy jobb, és rugalmasabb a használhatósága, ellenére a kis kényelmetlenségnek.

A felxi napelemek sarkaiban többnyire van ringli beütve, ahol lehet csavarozni.
A lezárt felületeknél is kiköt a ragasztó, csak lényegesen lassabban. Ezen ragacsok kötési gyorsasága, 2-3 mm/24 óra, 25 fokon, és 60 %-os páratartalom mellett. Ez az adat változik a paraméterek módosulása függvényében.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 27 21:32 #53567

Gyakorlatilag most pont olyan fázisban vagyok, hogy a levált spoyleremet ragasztom vissza a lakóra. Ez a spoyler biztosítja a vízhatlan optikai átmenetet ducato és a lakó között. És ez is ragasztva van. Ennek a súlya nagyjából arányban lehet a flexibilis napelem súlyával. Szóval, ha gyárilag egy ilyen elemet ragasztanak (és mint láttam a gyárban is ezeket a márkákat használják ragasztásra) a flexi napelemet biztos, hogy megbírja körberagasztással. Ennél sokkal durvább, amikor a 15 kilós napelemet is "csak" ragasztják, miközben annak alákaphat a szél, és nem körragasztás van, hanem csak 6 db leragasztott tartókonzol. Ez sokszor csak 60 cm2.
Én továbbra is azon agyalok, ha csavarozni akarom, akkor mihez csavarozom, mert a hungarocelhez hiába csavarozom.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 szept. 27 07:42 #53562

[/quote]Azzal együtt, a csak ragasztott rögzítés szerintem nem 100 %-osan biztonságos, mindenképpen ajánlott csavarkötéssel is biztosítani a rögzítést.[/quote]

Üdv néktek!
Nekem 8 éve van fennt, Sika 252-vel lett feltéve, középen pontokban, majd körkörösen a széleknél folyamatosan megerősítve! Nem rázza szem szél, sem vihar.
Már bocsáss meg, de miért szeretnéd leszedni?? Úgy gondolod, hogy esetleg néhány év múlva lecseréled?? Ezek élettartama szinte azonos a járgány élettartamával!
Zoli! Te sem gondoltad végig! Hogyan szeretnél egy flexibilis vékonyka lapot csavarozni??
Azt, a gyártói javaslat szerint, fel kell ragasztani, nem kicsit, nagyon!!
:smt209 :meghajol :sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.