Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Segítség kezdőknek

Több
2018 febr. 02 07:57 #52238

Hálásan köszönöm a gyors, és precíz választ. Nem vagyok még otthon ebben a témában, igencsak kezdőnek tekintem magam. A légrugók leeresztett (felpuhult) állapotban kb. középállásban vannak. Tehát a gumihenger félig takarja azt a fém házat, amire ráülne teljesen összenyomott állapotban. Sajnos a lakásomtól 30Km-re tartom egy barátom fedett színje alatt, így most nem tudok képeket prezentálni. De felkeltette az érdeklődésemet a téma, és a hétvégén próbálok képeket csinálni róla. A legjobb az volna, ha egy találkozón a többi lakóautó tulajdonossal is tudnék tapasztalatot cserélni. Tavaly nyár végén vettük a lakót, még nem volt idő és lehetőség erre, de remélem ez nem várat sokáig marára. Köszönöm az infókat!

Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 febr. 02 07:32 #52237

SzFeri írta:

Én is köszönöm az infót. Az lakómban is van légrugó, bár még sosem használtam. Teljes terhelésnél is az orra van lejjebb az autónak, valószínűleg a laprugók újak, vagy felújítottak. Nálam a két légrugót egy nagyon vékony kapilláris cső köti össze, tehát egyszerre dolgoznak, de mivel az összekötőcső átmérője max. 1 mm., nem nagyon van ideje egy-egy döccenőnél komolyan átdolgozni. Nálam nincs óra sem, és kompresszor sem, csak egy felfújószelep a hátsó keréknél az egyik oldalon. Egyszer próbaképp felfújtam egy kicsit egy kézipumpával, de 3 hét múlva megint puha volt. Az átmérője becslés alapján olyan 10cm lehet. Gondolom ez a legolcsóbb vezrió lehet. Hogy a tudatlanságomat fokozzam, kérdezem: hogy ezt is fújhatok 2-2,5 bárra?

Üdv Néked SzFeri!

Az, hogy az orra lejjebb van sajnos azt is jelentheti, hogy leültek az első rugóid!!
Ebből tehát semmit sem lehet pontosan megállapítani.
Ha hátul neked 10 cm lufid van akkor az nem sokat tud tartani!
Egy milliméteres csövet én még nem láttam, kereskedelmi forgalomban ilyen nem sűrűn van!
Az azért nagy gond, ha közös a cső, egy döccenőnél a nagyon vékony csövön is átszalad a levegő, hiszen ilyenkor akár 10 bar nyomás is tud lenni, ekkora nyomáson pedig bődületes mennyiségű levegő tud igen rövid idő alatt közlekedni!!
Ezeknek a lufiknak az üzemi maximális nyomása 6 bar, de a kidurranási nyomása 20 - 25 bar szokott lenni.
Ezeket csak úgy szemre nem lehet felfújni, óra mindenképpen kell(ene) hozzá.
Azt fújáskor le kell mérni, hogy mennyi volt a leghátsó pontján a lakónak a földhöz képest és mennyit emelkedett.
Ehhez a legegyszerűbb, ha van rajta vonóhorog akkor a gömbfejet mérni a földhöz képest, ha nincs akkor a lökhárító egyik pontját!!
Igazából, ha alábújsz vagy nézel, akkor látni kellene, hogy ráült a rugólap az összenyomott lufira vagy sem.
Ha ráült akkor az lett -mármint a lufi- a határolóbak és az már a laprugót döccenőknél komolyan terheli, akár el is törheti.
A laprugó eltörését -pl a hajlított szemeknél- sok esetben csak akkor veszed észre, ha cserélni akarod a szilent-perselyt.

Sokan nem tudják, hogy messze nem olyan drága egy komplett lufi készlet, no persze nem a kempinges oldalakról kell vásárolni...
Ha valaki vesz, mindenképpen a kétlabdás változatát vegye meg!!
Ennek oka az az egyszerű dolog, hogy a beépített szerkezet nem korlátozhatja, nem határolhatja le mozgásában a futóművet!!
Az egylabdás lufik sajnos korlátozzák.
A Ducató hátsó futóművének a mozgási képessége gyárilag 220 mm, az egylabdás lufi csak 170 mm mozgást engedélyez -gyári adatok- maximum!!
Érdemes egy találkozó alkalmával a klubtagjaink beépítését megnézni, sokunknál van már beépítve!!
Csak jelzem: messze nem olyan bonyolult dolog a beépítése, nálam mindent -csövezést órákat, lufikat, tartókat jó magam csináltam 69 évesen és 145 kilósan!! (Akkor annyi voltam, most már kicsit, pár kilót fogytam!!)
:rohog
Remélem tudtam segíteni.
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: SzFeri

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 febr. 02 06:55 #52236

Én is köszönöm az infót. Az lakómban is van légrugó, bár még sosem használtam. Teljes terhelésnél is az orra van lejjebb az autónak, valószínűleg a laprugók újak, vagy felújítottak. Nálam a két légrugót egy nagyon vékony kapilláris cső köti össze, tehát egyszerre dolgoznak, de mivel az összekötőcső átmérője max. 1 mm., nem nagyon van ideje egy-egy döccenőnél komolyan átdolgozni. Nálam nincs óra sem, és kompresszor sem, csak egy felfújószelep a hátsó keréknél az egyik oldalon. Egyszer próbaképp felfújtam egy kicsit egy kézipumpával, de 3 hét múlva megint puha volt. Az átmérője becslés alapján olyan 10cm lehet. Gondolom ez a legolcsóbb vezrió lehet. Hogy a tudatlanságomat fokozzam, kérdezem: hogy ezt is fújhatok 2-2,5 bárra?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 febr. 01 22:40 #52233

Nos örülök hogy csatlakozhattam.

A kérdésem a következő lenne.Egy MB sprinter 4x4 3 személyes tgk ból tervezek 4 személyes lakóautót építeni és ha lehet vizsgáztatni. Most kezdeném az építést de nem nagyon találom hogy mi vonatkozik rá.Külön kategória a lakóautó,vagy szgk. Regisztrációs adót kell fizetni csak vagy áfát is. Mik a kritikus pontok,mit kell dokumentálni és mit kötelező szakemberrel csinálni.Kinél kell lejelenteni.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 febr. 01 19:44 #52231

KVD írta:

Köszönöm, így fogok tenni!
Légrugóval kapcsolatban is felmerültek kérdéseim:
Mire való a hátsó laprugóhoz beszerelt légrugó? Mikor kell használni? Mennyire kell felfújni.
(Saját kompresszora van és jelenleg 0.5Bar-t mutat a nyomásmérő órája.)

Ez az adat így kevésnek tűnik.
Ha a két oldalon levő légrugónak van egyetlen órája, akkor az, egy egykörös légrugós rendszer, ami nem sokat ér, mert egymás ellen dolgozik a két lufi.
Az, hogy egyetlen közös kompresszor van hozzá az rendben van, de azokat jó lenne külön külön szabályozni, felfújni.
Akkor és annyira kell felfújni, hogy ne lógjon a segge még terhelés alatt sem és a terheket a mozgási energiákat a légrugók vegyék fel.
A léglufik védik a rugót a töréstől, jelentős mértékben csillapítják a lengéseket,elnyelik a felütési energiákat a rossz utakon a gödröknél.
Ha kétkörös a rendszer akkor az oldalirányú lengéseket is csillapítják!
Ha közösített egykörös a rendszer akkor ebben az esetben még gond is lehet,mert az egyik oldali terhelésnél a levegő átmegy a másik oldalra és így még jobban billentheti a kasztnit!!
Az csak akkor működhet jól, ha a két lufi között visszacsapó szelep van beépítve!!
Tudtam segíteni??
A 0,5 bar nagyon kevésnek tűnik, nálam két önálló körös a rendszer normál állapotban csak 2-3 centit emel a hátulján és így is 2,0 bar nyomáson vannak a lufik úgy, hogy 200 mm a kétcellás lufiknak az átmérője!
A forgalomban levő lufik zöme csak 170 mm !!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: SzFeri

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 febr. 01 19:22 #52230

Köszönöm, így fogok tenni!
Légrugóval kapcsolatban is felmerültek kérdéseim:
Mire való a hátsó laprugóhoz beszerelt légrugó? Mikor kell használni? Mennyire kell felfújni.
(Saját kompresszora van és jelenleg 0.5Bar-t mutat a nyomásmérő órája.)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 29 23:04 #52202

KVD írta:

A víz-szivattyúval kapcsolatban lenne egy kérdésem. Kisfogyasztású és csendes vízpumpa van felszerelve a víztartály tetejére és ez látja el az egész lakóautót. Gondolom ez mindegyik lakóautónál így van. 1 gondom van vele: -sokkal kisebb a vízhozama, mint a lakókocsimban lévő merülőszivattyúnak, és ezért a WC öblítés is elég csekély mértékű. Van valami külön szerepe, hogy a lakóautókba ilyen vízpumpát szerelnek, vagy kicserélhetem nagyobb vízhozamú merülőszivattyúra??? Az, hogy azzal hangosabb lesz a rendszer, az nem zavar.

Állíts a nyomásszabályzóján, rögtön többet fog nyomni! Ha már van egy nagy nyomású szivattyúd, nehogy kicseréld egy búvárra. Az meg nem nagy hátrány, ha kicsit kevesebb víz fogy a lakóban, mert nem fogjátok hamar elpacsálni az értékes készletet. :-)
Amennyiben magasabb nyomásra állítottad, nézd meg az összes csatlakozást, nincs-e szivárgás a nagyobb nyomás okán!!! Találkoztam már olyannal, hogy inkább a nyomást csökkentették, ahelyett, hogy megjavították volna a szivárgó csatlakozást. :sir


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 28 19:34 #52195

A víz-szivattyúval kapcsolatban lenne egy kérdésem. Kisfogyasztású és csendes vízpumpa van felszerelve a víztartály tetejére és ez látja el az egész lakóautót. Gondolom ez mindegyik lakóautónál így van. 1 gondom van vele: -sokkal kisebb a vízhozama, mint a lakókocsimban lévő merülőszivattyúnak, és ezért a WC öblítés is elég csekély mértékű. Van valami külön szerepe, hogy a lakóautókba ilyen vízpumpát szerelnek, vagy kicserélhetem nagyobb vízhozamú merülőszivattyúra??? Az, hogy azzal hangosabb lesz a rendszer, az nem zavar.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 25 22:27 #52193

Tóthok írta:

A fűtés működhet-e a meleg vizes kazán feltöltése nélkül? Ugyanis , ha feltöltöm a rendszert vízzel, hogy legalább a WC-öblítés működhessen, az elektromos leeresztő szelep azonnal leengedi a vizet a rendszerről. Mi lehet a gond? Hogyan tudom használni a fűtést,és a WC öblítést téli üzemmódban?

A Truma kombi kazánjait, lehet víz nélkül is fűtésre használni. Egyébként a 3402-es egy megbízható, jó készülék.
Az elektromos leeresztő szelep, (frost control) azért van, hogy védje a kazánodat az elfagyástól. 3-4 fok környékén, automatikusan leereszti a vizet. Elképzelhető, hogy érzékeli a hideget, és egyszerűen teszi a dolgát. Fűtsél be, és akkor nézd meg mit tesz!
Mivel a wc a központi víztartályból nyeri a vizet, ezért csak úgy tud működni, ha feltöltöd a teljes vízrendszeredet.
Feltöltés nélkül, is működhet a dolog, egyszerűen, megtöltesz egy PET palackot vízzel, és abból öntve öblíted le a wc csészét.

Egyébként, az összes lakóautó azonos készülékekkel, és technológiával épül, ezért a különböző típusok között, nagy a hasonlóság. Amennyiben jól emlékszem, ez a Pössl, szinte az utolsó csavarig megegyezik az Adria azonos évjáratú Twin-jével. Talán az lehet a különbség, hogy az Adria Ducato alapra épült.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 25 21:21 #52192

A fűtés működhet-e a meleg vizes kazán feltöltése nélkül? Ugyanis , ha feltöltöm a rendszert vízzel, hogy legalább a WC-öblítés működhessen, az elektromos leeresztő szelep azonnal leengedi a vizet a rendszerről. Mi lehet a gond? Hogyan tudom használni a fűtést,és a WC öblítést téli üzemmódban?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 25 20:58 #52191

Tóthok írta:

Köszönjük a kedves szavaidat! Mivel sok a problémánk, ezért vagy egy személyes találkozó, vagy telefonos segítség lenne jó számunkra elsősorban. Persze a személyes találkozás a távolság függvényében.......? Eddig itt a környékünkön (Komló) sajnos nem sikerült olyan csapattaggal felvenni a kapcsolatot, akinek ilyen típusú lakóautója lenne. Szívesen venném, ha privátban olyanok küldenének telefonszámot, akinek olyan autója van, mint az miénk (Pössl 2 Wim felépítmény, trumatic C3402/C 6002 meleg-vizes gázkazán, thetford C-200 S/CS WC, electroblock EBL 263-3 kezelő panel).
Köszönjük előre is!

Nos.. szerintem írd le mi a gondod. Hátha tudunk segíteni.
Mivel van baj. mi nem működik.... stb.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 25 19:54 #52190

Köszönjük a kedves szavaidat! Mivel sok a problémánk, ezért vagy egy személyes találkozó, vagy telefonos segítség lenne jó számunkra elsősorban. Persze a személyes találkozás a távolság függvényében.......? Eddig itt a környékünkön (Komló) sajnos nem sikerült olyan csapattaggal felvenni a kapcsolatot, akinek ilyen típusú lakóautója lenne. Szívesen venném, ha privátban olyanok küldenének telefonszámot, akinek olyan autója van, mint az miénk (Pössl 2 Wim felépítmény, trumatic C3402/C 6002 meleg-vizes gázkazán, thetford C-200 S/CS WC, electroblock EBL 263-3 kezelő panel).
Köszönjük előre is!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 24 20:25 #52184

Tóthok írta:

Sziasztok!
Tóth János vagyok. 2018. január elején végre megvásároltam az első lakóautómat: Peugeot Boxer 2,8 HDI motor, Pössl 2 Win felépítménnyel. Az új családtag (Boxy) 16 éves és mint egy átlagos kamasz rengeteg problémát vet fel. Sokat segítene nekem, ha Komló környékén találnék egy rutinos lakóautós ismerőst aki hasonló felépítményű autóval rendelkezik. Előre is köszönöm a segítséget!

Kedves Jani!

Mint öreg lakós, mondhatom neked, hogy bölcs döntés volt a családi kötelékbe állítani Boxy-t. :cheer:
Legyen megbízható társatok a kis kék csiga a csavargásaitok során!

Bármi problémátok, kérdésetek merülne fel vele kapcsolatban, bátran kérdezz, hiszen vagyunk itt sokan, sok tapasztalattal, akik szívesen segítenek egy új kollégának!!!!


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 23 22:39 #52180

Előre is köszönöm!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 23 20:50 #52177

Szia!

Bár én sem vagyok régi csigás, de ha tudok segítek.
Nem lakunk messze egymástól.
Ha gondolod privátban küldök egy számot.

Laccci

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 23 20:13 #52176

Sziasztok!
Tóth János vagyok. 2018. január elején végre megvásároltam az első lakóautómat: Peugeot Boxer 2,8 HDI motor, Pössl 2 Win felépítménnyel. Az új családtag (Boxy) 16 éves és mint egy átlagos kamasz rengeteg problémát vet fel. Sokat segítene nekem, ha Komló környékén találnék egy rutinos lakóautós ismerőst aki hasonló felépítményű autóval rendelkezik. Előre is köszönöm a segítséget!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 13 15:35 #50929

Köszönöm a hozzászólásokat és a kedves fogadtatást. Hűtőt közben visszavittem az eladóhoz, remélem hamar kiderül mi a baja. Beszámolót hamarosan megírom a tere-fere témában.
Köszönöm "Cimbi" a segítséget!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 11 22:57 #50911

Köszönjük a bemutatkozást, az élménybeszámolók között örülnénk az utazás tapasztalatainak is. Sok szép utat kívánok, úgy látom már kellően megfertőződtetek a lakóautózás megkedvelésével, néhány kis kezdeti műszaki galiba nem fogja elvenni a kedveteket.


Judit

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 11 17:03 #50910

Kedves Kolby!
Köszi a hangulatos beszámolót! Sokunknak ismerős helyzetekről írtál… :-) Ahogy látom, a használt, és hosszabb ideig álló lakautók szinte minden betegségét sikerült megismerned. Vigasztaljon, hogy innen már csak jobb lesz (a szerelőd családjának :-) ).
Ahogy látom, szintén budapesti vagy, így nem kizárt, hogy akár személyesen is megosszunk majd tapasztalatokat, vagy ha egy-egy házilagos munkánál igényled, esetleg segítő kezet nyújtsak. Nyugodtan csörgess, ha aktuális! 06-30-701-4080

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 11 11:39 #50907

Kedves Klubtagok,

Idén Augusztus 10-n belevágtunk a lakóautózás világába. Kicsit izgalmasabb legyen és ne csak béreljünk egy újat, vettünk családilag egy 1995-s Ford Transitot Marlin 2 by elnagh felépítménnyel. Első nagy boldogság után, elkezdtük kitapasztalni mi hogyan működik illetve mi nem :)
Előző tulajdonos egy osztrák idősebb úriember volt aki a magyar rokonoknak ajándékozta az autót akik az árán kívül mást nem nagyon tudtak az autóról.
Még izgalmasabb legyen a dolog volt 15. napunk, hogy mindent kipróbáljunk rajta, felújítsuk, megjavítsuk amit kell. Augusztus 25.-n el is indultunk vele a kisebb próbaútra hollandiába amely 12 nap és kb 3000km lett. :)

Felsorolás képpen leírom mit kellett megcsinálni mit cseréltem indulás előtt:
- Lányok szépen kitakarították, és lekeztük kiírtani az autóval ajándékba kapott rengeteg kedves kis óriáshangyát. Az út első felére, sikerült is megvállni tőlük, a gyerekeknek már szinte hiányoztak, báránykák helyett a szaladgáló hangyákat számolgatták lefekvés előtt :)
- Kapott egy olajcserét, szűrőkkel, új ékszíjakat, új 4 gumit, és egy új munkaakkut. + egy szép kardhal matricát az orrára. Gázpalackokat feltöltettem. Gyerekágyak kaptak új matracokat. Van benne 220V-s mikró, ez hasznos volt.
- Felszereltem egy flexibilis lépésálló 50W-s solar panelt, ezt még be kell kötnöm, ehhez is kérek majd az aktuális témában egy kis segítséget.
- Kis 220V-s hűtő volt az eredeti helyén, amit boldogan lecseréltem egy méretben pont passzoló Dometic Coolmatic MDC 90-s hűtőre amit használtan vettem. Indulás előtti pár napban szépen beszereltem, még dicsekedtem is a haveroknak, hogy kérsz egy hideg sört, működött is szépen az indulás előtti napig, ahol beadta az unalmast. Bővebben írok a hűtő témakörben róla, lényeg, hogy útközben mindent megtettem, hogy elinduljon, de visszavinni már nem volt időm és megjavíttatni sem. Szerencsére volt egy kis hordozható 12V-s hűtőnk, na evvel és mélyhűtős akukkal húztuk ki a 12 napot. Szerencsére hideg sört a kempingben is találtam. :)
- Tűzhely jó, Truma gázfűtéshez nem mertem nyúlni elég poros koszos, ezt szakemberre bíznám, úgyhogy vittünk egy 220V-s ventillátoros fűtést a gyerekek miatt.
- Mosogató csap kicsit folyik, fürdőben kézmosó jó, bojler nincs benne azt kiszerelték. Tartály, vízpumpa ok. Mobil WC szépen működik, gyerekek imádják használni, én meg üríteni. :) Zuhanyt nem próbáltuk mert kempingekben aludtunk, meleg víz hiányában vittünk egy 20L fekete tartályos kinit zuhanyt amit végül nem használtunk.
- Van benne egy inverter ami megy a munkaakkuról vagy az indító akkuról. Munkaakkut nem tölti a generátor menet közben, ez lehet direkt van így vagy hiba, nem jöttem még rá. Illetve ha be vagyunk kötve a hálózatra akkor is csak az indító akkut tölti a beépített 12v-s töltő. Mikor rátaláltam úgy döntöttem ehhez sem nyúlnék hozzá akkora a kábel dszungel :)
Úgy tervezem, majd a solar panel tölti vissza a munka akkut illetve van egy ctek 5A-s csepptöltőm, ezt használtam hozzá, vagy építenék be egyet később. Hűtőt direktben bekötöttem a munka akkura, meg is kapja a megfelelő felszültséget, csak ha már nagyon merül az akku akkor tilt le.
- Beázás, sajnos ezt is megtapasztaltuk, mindjárt második este nagy vihar sok eső sok víz bent az asztalnál, másnap találtunk egy OBI-t ahol vettem átlátszó szilót, amivel körbe nyomtam mindenkét ablakot, és olyan helyeket a tetőn ami gyanús volt. Gondolom nem ez a legmegfelelőbb anyag de hirtetelen evvel próbáltam rendbehozni. Még nem tudom mekkora sikerrel, mert azóta nagyobb esőt nem kapott.

Merre jártunk ez szintén bővebben leírom az utazás témakörben. Ide inkább csak az első tapasztalatokat szerettem volna leírni. Összességében nagy jól érztük magunkat, de úgy érzem a biwakolásra még nem áll készen az autó.

Amire viszont hamar rájüttünk, hogy ha már megérkezik valahová az ember érdemes egy napot ott eltölteni. Mire odaértünk, kipakoltam, gyerekek egyből játszótér, vacsora, fürdetés, alvás, reggeli, pakolás. Örültem, hogy ma is megvolt a 300-400-500km 60-80-100km/h-val, másnap tovább indulás egy kicsit strapás volt. Kell egy kis idő, hogy nézelődjünk, biciklizzünk, pecázzunk, stb.

Kicsit hosszúra sikerült a bemutatkozás, de úgy érzem még sokáig boldog lakóautó tulajdonosok leszünk :)

Megköszönte: repi, Brigi, NagyPapa, olah80, Döme, Cimbi, dallosne

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.