Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Hűtőszekrény

Több
2017 jan. 23 19:03 #49176

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 16 17:58 #49148

Nekem sajnos csak a gagyi osztályú kis hűtők férnek be, úgyhogy maradok az általad is javasolt "nemcserélnék" megoldásnál :) pedig csábító dolog egy jó hűtő...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 16 11:26 #49147

Kértem árajánlatot egy R600-as kompresszor átalakításra. 30e Ft-ba kerülne az 1fázisú 230V-os betétmotor kicserélése 3 fázisú 48V-os motorra. Hozzá való 12V-ról működő elektronikám van még 2 db, ha esetleg valakit érdekelne egy ilyen kísérleti projekt.

A 48V érintésvédelmi szempontból lényeges, az még teljesen biztonságos. Az elektronika lágyan indít, 1-2 perc alatt pörgeti fel a max. fordulatra a motort, így nincs gond az újraindulással. Egy A++ osztályú hűtőszekrény napi fogyasztása kb. 0,5 kWh, ha az elektronika veszteségére még számolunk +10%-ot, egy 100 Ah-s aksiról legalább 24 órán keresztül működnie kell a hűtésnek. Az biztos, hogy sokkal kevesebb lenne a fogyasztás, mintha egy nagy inverterről menne a hűtőszekrény, amivel ráadásul újraindulási problémák is lehetnek, ha csökken a kapocsfeszültség.

Áramfogyasztás szempontjából a Danfoss (Secop) egyenáramú kompresszorok is nagyon jók, de azok elég drágák, és nem nagyon vannak már R134a-val működő hűtők. A kisebb, 2,5 cm3-is BD 50F kompresszor listaára jelenleg 97e Ft elektronikával együtt. A kicsivel nagyobb, 3 cm3-is BD 80F most nincs raktáron, tavaly 237e Ft volt az ára elektronikával együtt. De ha egy R600-as hűtőbe akarunk R134a-s kompresszort beépíteni, akkor a kapilárist mindenképpen cserélni kell, de lehet az elpárologtató és kondenzátor sem lesz jó. Ezeket viszont már elég macerás lehet kicserélni.

Vagy vehetünk még komplett 12V-os hűtőegységet és elpárologtatót a Dometictől, de annak is kb. 200-240e Ft lenne az ára.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 10 13:57 #49119

A gyártók általában azt ajánlják, hogy 10x teljesítménye legyen az inverternek kompresszoros hűtőnél. Ezért választottam ezt, valamint az 1200 és 1500 W között elenyésző a veszteség különbség.

Szóval akkor maradok az inverteres megoldásnál.
woodoopilot írta:

gattila írta:
Pont ezt tervezem. Akkor ne rendeljem meg az 1500/3000W invertert? :) De nekem csak a Hausmeister 45x48-as hűtője fér be...
woodoopilot írta:
Ezért érdekelne egyrészt, hogy legálisan használhatók-e az izobutánnal töltött hűtők a lakóautókban, illetve hogy hányan tervezik, hogy kicseréljék kompresszorosra az abszorpciós hűtőjüket.

Az a mini hűtő csak ilyen brutál nagy inverterrel indul el? A lehető legkisebbet kell venni, amiről még elindul a hűtő. Minél nagyobb az inverter, annál nagyobbak a veszteségek.

Van egy 1200W-os szinuszos Volcraft inverterem, az simán elindít egy 80 literes fagyasztószekrényt, még akkor is, ha már 12V alatt van a kapocsfeszültség. Mert azzal szokott gond lenni, hogy a nagy induló áramok miatt egy pillanatra leesik a kapocsfeszültség, és az inverter letilt. Hiába lenne még bőven áram az aksiban, nem bír elindulni a hűtő. A vastagabb, min. 25 mm2-es betáp kábelek valamit szoktak segíteni, meg az indítókondi is sokat csökkent az induló áramon, de a háztartási hűtőkhöz sajnos csak ellenállásos indítóegység szokott lenni.

A te hűtődben én nem cserélnék kompresszort.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 10 11:19 #49116

gattila írta:

Pont ezt tervezem. Akkor ne rendeljem meg az 1500/3000W invertert? :) De nekem csak a Hausmeister 45x48-as hűtője fér be...
woodoopilot írta:
Ezért érdekelne egyrészt, hogy legálisan használhatók-e az izobutánnal töltött hűtők a lakóautókban, illetve hogy hányan tervezik, hogy kicseréljék kompresszorosra az abszorpciós hűtőjüket.

Az a mini hűtő csak ilyen brutál nagy inverterrel indul el? A lehető legkisebbet kell venni, amiről még elindul a hűtő. Minél nagyobb az inverter, annál nagyobbak a veszteségek.

Van egy 1200W-os szinuszos Volcraft inverterem, az simán elindít egy 80 literes fagyasztószekrényt, még akkor is, ha már 12V alatt van a kapocsfeszültség. Mert azzal szokott gond lenni, hogy a nagy induló áramok miatt egy pillanatra leesik a kapocsfeszültség, és az inverter letilt. Hiába lenne még bőven áram az aksiban, nem bír elindulni a hűtő. A vastagabb, min. 25 mm2-es betáp kábelek valamit szoktak segíteni, meg az indítókondi is sokat csökkent az induló áramon, de a háztartási hűtőkhöz sajnos csak ellenállásos indítóegység szokott lenni.

A te hűtődben én nem cserélnék kompresszort.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 10 08:35 #49113

Pont ezt tervezem. Akkor ne rendeljem meg az 1500/3000W invertert? :) De nekem csak a Hausmeister 45x48-as hűtője fér be...
woodoopilot írta:

Ezért érdekelne egyrészt, hogy legálisan használhatók-e az izobutánnal töltött hűtők a lakóautókban, illetve hogy hányan tervezik, hogy kicseréljék kompresszorosra az abszorpciós hűtőjüket.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 22:19 #49112

Nagypapa! Az enyemre olasz gyartoja vagy harom helyre is odabigyesztette hogy R134. Az nem az R600. No mindegy, ahogy mondod ott van a ket 11 kilos bomba ! Meg ha van is rajta holmi biztositek ami utkozeskor, tomlo vagy cso szakadaskor azt igeri hogy megved...de azert nem szeretnem megtudni hogy mukodnek e? :)))
Woodpilot - az iden kiprobaltam hogy birja a napelem az aramszuksegletet es kb 50%-os napsutes eleg volt hogy az akku feszultsege ne essen reggelre 11,8V ala. A napelem 240W, akku 110A normal un. "inditoakku", tolto 20A-s Victoryn MMPT. Nincs aramatalakitom...minden 12V-rol mukszik, meg a vilanyborotva es az asszonykam hajszaritoja is. Egyszer se maradtam delej nelkul, egy honapig offkempingeztunk a szebeni havason.


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 21:22 #49111

NagyPapa írta:

Tudja valaki, hogy a 80-as, 90-es években gyártott abszorpciós hűtőkben mi volt a hűtőközeg és mi van most bennük???



Az már pedig, csak hab a tortán, hogy nem néhány év volt csupán az élettartamuk...

A hűtőközeg továbbra is ammónia, mint ahogy az volt évtizedekkel ezelőtt is. Annak idején, a 60-as évek elején, még drága jó édesapám kísérletezte ki az abszorpciós hűtőket a jászberényi hűtőgépgyár megbízására a KFKI-ban. Azok még valóban hatékonyabban működtek, de viszont volt egy alapvető problémájuk, hogy mozgatás hatására felborulhatott a kialakult egyensúly a rendszerben, és időre volt szükség, hogy újra helyre álljon a működése. Ezt sikerült egészen jól megoldani, de némi kihatással van a működés hatékonyságára. Lakóautókba, csak az RM típusjelű készülékek alkalmasak, amiket mobil üzemre fejlesztettek ki.
Mindeközben, egy sor funkciót akasztottak a hűtőkre, amivel, valljuk be, túl lettek bonyolítva, ami magában hordozza az idő előtti pusztulásukat. Erre szokták mondani, hogy a kevesebb sokszor több. Érdemes az egyszerűségre törekedni. Szerintem! :)


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 18:02 #49110

A mi csigánkba abszorpciós hűtőt szereltek, amit ki akartam cserélni kompresszorosra, de mint kiderült egészen jól hűt, ezért egyelőre letettem a cseréről. Egy éjszaka alatt megfagy benne egy 2 literes flakon víz, és menet közben sem alszik el a gázláng. Igaz ha meleg van, elég hangos a szellőző rácsba épített hűtőventilátor, de este szerencsére el szokott hallgatni.

Az nyilvánvaló, hogy a kompresszoros hűtő sokkal biztosabban hűt nyáron, csak a működéséhez szükséges energiát sajnos nem tudjuk egy palackban magunkkal vinni. Egy kisebb háztartási hűtő napi fogyasztása 0,5-1 kWh között van, ennyit éppen meg lehet termelni napelemmel. Csak az a gond, hogy egy hűtőkompresszor elindításához szükséges inverter "alapjáraton" is elég sok energiát fogyaszt, üzem közben meg kb. 10% a vesztesége. Ez utazás közben vagy kempingben nem gond, de a biwakolásnál, pláne borús időben könnyen lehet, hogy a napelem nem termel elég áramot. Megoldás lehetne ilyenkor pl. egy kis benzinmotoros akkutöltő, de azt cipelni is kell, meg zavaró lehet a berregése.

A kereskedelmi forgalomban beszerezhető energiatakarékos 12V-os kompresszorok csak R134a-val működnek, ezért nem lehet 1:1-ben beépíteni az új hűtőkbe. Ha csak néhány hűtőt kell átalakítani, akkor egyszerűbb kapilárist, elpárologtatót és kondenzátort cserélni, hogy beépíthessünk pl. egy Secop (leánykori nevén Danfoss) BD 50 v. 80-as kompresszort. De ha esetleg lenne nagyobb igény a háztartási hűtők átalakítására, akkor megpróbálkoznék egy R600-as kompresszor átalakításával, hogy inverter nélkül, közvetlenül 12V-ról tudjon működni, anélkül, hogy szét kéne bontani egy vadi új hűtőt. De ez túl sok meló ahhoz, hogy 1-2 darabnál megérje vele foglalkozni. Ezért érdekelne egyrészt, hogy legálisan használhatók-e az izobutánnal töltött hűtők a lakóautókban, illetve hogy hányan tervezik, hogy kicseréljék kompresszorosra az abszorpciós hűtőjüket.

Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 15:31 #49109

A abszorpciós hűtőket, ammóniával töltötték fel. Ha elszáll, nem javítható. Nekem még az van a lakóban, tökéletesen működik.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 15:06 #49108

Tudja valaki, hogy a 80-as, 90-es években gyártott abszorpciós hűtőkben mi volt a hűtőközeg és mi van most bennük???

Nem hiszem, hogy megszépültek volna az emlékeim, de az akkor gyártott lakókocsikban a legnagyobb melegben, -ventillátorok nélkül is- úgy hűtöttek a hűtők, mint az atom!!

:smt204

Az már pedig, csak hab a tortán, hogy nem néhány év volt csupán az élettartamuk...


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 14:40 #49107

rlacika írta:

A gaz uzemu keszulekeknek a lakoban specifikus biztonsagi rendszere van ami nagyreszt megved a katasztrofak ellen. Termeszetesen biztonsagi problemak meg igy is leteznek...ezert talaltak ki a kulombozo riaszto rendszereket is. Ha magad epited ki a lakoteret akkor meg jobban oda kell figyelni a biztonsagi dolgokra. Ahogy mondtam, nekem a q..va budos amoniakszag boven eleg volt ketszer, ugyhogy kompreszoros hutore valtotam. Napelemel megfejelve egy 110A-s belteri akkut megvan a szukseges delej mindenhez (vilagitas,tv, radio, huto, laptop-ez utobbi egy egyenaramu "boosterrel" ). Es a komreszoros huto sokkal jobban bizonyit mind az abszorbcios: nyari +35-ben is hideg a sorom! :))))

:meghajol
Lacika drága!

Akkor nálad, most hogy van ez a dolog a biztonsággal, ha neked is kompresszoros a hűtőd??
:sorry

Tudom bizony nem köztudott a dolog, hogy 2005 - óta minden európában gyártott háztartási hűtőszekrény izobután gázzal van töltve, azaz robbanásveszélyes a kütyű!!
:sir
Lacika a tied is azzal van töltve!!
:rohog
Egyetlen Angliai esetről tud a szakirodalom, hogy felrobbant egy hűtő egy konyhában.

Nincs tiltás a lakóautóban való használatról, mert hiszen az ottani rendszerek is propán-bután keveréket használnak, ahol sok esetben a buherálások miatt, a csőrendszer relatíve sokkal nyitottabb volta miatt, a sok csap, csatlakozó ...miatt, még nagyobb az esély egy robbanásra, de nincs irodalom ilyen esetről sem, ráadásul egy hűtőben 150 - 200 grammnyi gáz van, annak is nagy része, mint ahogy a hűtésben professzor Woodoopilot írta, bele van diffundálódva a kompresszor olajába! Ehhez képest a két darab 11 kilós palackkal mi van??
:evil:

Ezek egy hűtőhöz képest valóságos atombombák..
:rohog :rohog


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 10:32 #49106

A gaz uzemu keszulekeknek a lakoban specifikus biztonsagi rendszere van ami nagyreszt megved a katasztrofak ellen. Termeszetesen biztonsagi problemak meg igy is leteznek...ezert talaltak ki a kulombozo riaszto rendszereket is. Ha magad epited ki a lakoteret akkor meg jobban oda kell figyelni a biztonsagi dolgokra. Ahogy mondtam, nekem a q..va budos amoniakszag boven eleg volt ketszer, ugyhogy kompreszoros hutore valtotam. Napelemel megfejelve egy 110A-s belteri akkut megvan a szukseges delej mindenhez (vilagitas,tv, radio, huto, laptop-ez utobbi egy egyenaramu "boosterrel" ). Es a komreszoros huto sokkal jobban bizonyit mind az abszorbcios: nyari +35-ben is hideg a sorom! :))))


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 09 09:52 #49105

"Milyen hűtők üzemelnek R660-zal?"

2005 óta minden EU-ban gyártott háztartási hűtőszekrényben R600a van. Lehet az EU-n kívülről szürke importtal be lehetne még hozni R134a-s hűtőt is, de az itthon betiltott hűtőközegeket egy ideje már Ukrajnából se tudják becsempészni.

Otthon a konyhában is elengedheti a gázt a hűtő, az még egy lakóautónál is kisebb tér is lehet, ráadásul ott egy csomó elektromos kütyü is van, ami szikrázhat. Ennek ellenére a biztosítók statisztikája szerint nem jellemző, hogy felrobbannának az izobutánnal töltött hűtők. Márpedig az elmúlt 12 évben jó sokat eladtak belőle. Az R600a-ból csak néhány grammot töltenek a hűtőkbe, annak a nagyrésze is belediffundál az olajba, és a szívóoldal a légkörinél alacsonyabb nyomáson üzemel, így ha kilyukad, nem a gáz jön ki, hanem a levegő megy be a rendszerbe.

De ha a biztonság a legfontosabb szempont, akkor se pb gáz üzemű abszorpciós hűtőt, se gáz üzemű fűtést sem lenne szabad egy lakóautóba beszerelni.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 08 22:22 #49104

Errol csak anyit hogy nekem ket hutom is elengedte a gazt de nem leven gyulekony/robbano, megusztuk csak egy nagy adag budoseggel!
Na ezt gondold a robbano R600-ra, es gondolom mar tiszta a kep! Sokszor nem kell kulonleges tiltas legyen valamire...eleg a jozan gondolkodas is!


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 08 19:53 #49103

Milyen hűtők üzemelnek R660-zal?
woodoopilot írta:

Tudja valaki, hogy az R600a (izobután) hűtőközeggel működő hűtőszekrények használatára van valami korlátozás a lakóautóknál?
A szervizes autóknál van egy csomó biztonsági előírás az ilyen hűtőszekrények szállítására a robbanásveszélyes hűtőközeg miatt, de az nyilván azért van, mert egy meghibásodott hűtőszekrénynél szivároghat a hűtőközeg, és egy furgon rakterében már néhány gramm izobután is robbanóképes keveréket képezhet. Egy lakóautóban, ahol amúgy is vannak gázüzemű berendezések, én nem érzem különösebben veszélyesnek az izobutánnal működő hűtőket, de attól még akár tilthatják is a használatát.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 08 18:39 #49102

Tudja valaki, hogy az R600a (izobután) hűtőközeggel működő hűtőszekrények használatára van valami korlátozás a lakóautóknál?
A szervizes autóknál van egy csomó biztonsági előírás az ilyen hűtőszekrények szállítására a robbanásveszélyes hűtőközeg miatt, de az nyilván azért van, mert egy meghibásodott hűtőszekrénynél szivároghat a hűtőközeg, és egy furgon rakterében már néhány gramm izobután is robbanóképes keveréket képezhet. Egy lakóautóban, ahol amúgy is vannak gázüzemű berendezések, én nem érzem különösebben veszélyesnek az izobutánnal működő hűtőket, de attól még akár tilthatják is a használatát.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 aug. 15 23:59 #48378

gattila írta:

Ez a javaslatod nekem is nagyon megteszett:
"ha van rá lehetőség, célszerű kicserélni az indítóegységet a kereskedelmi hűtőkompresszorokban használatos kondenzátoros típusra"
Tudsz valami konkrét megoldást javasolni? (cég alkatrész, szerelő, stb?)

A Danfoss kompresszorokat lehet kapni ellenállásos és kondenzátoros kivitelben is, a többi típusnál meg kell kérdezni egy hűtős szakembert. Hűtéstechnika szaküzlet található minden nagyobb városban, Debrecenben 3 is van.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 aug. 15 21:29 #48376

Ez a javaslatod nekem is nagyon megteszett:
"ha van rá lehetőség, célszerű kicserélni az indítóegységet a kereskedelmi hűtőkompresszorokban használatos kondenzátoros típusra"
Tudsz valami konkrét megoldást javasolni? (cég alkatrész, szerelő, stb?)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 aug. 05 15:19 #48346

EdGaR írta:

woodoopilot írta:
A hétvégén elaludt a hűtőnk gázlángja menet közben, és nem tudtam visszagyújtani megállás után sem. Azt nem láttam, hogy a szikrázó működik-e, de a láng nem robbant be egyszer sem, mint a múltkorában, amikor nem maradt égve a láng.
Sajnos az égőhöz kívülről nem lehet hozzá férni, ki kellett venni a hűtőt a helyéről. A fúvókában nem találtam semmilyen koszt, át lehet fújni. Amikor a csővezetékbe belefújtam, kiesett valami fehér dugó féleség, az valami szűrő lenne? Mert hasonlít egy cigaretta filterhez. Az esetleg nem tömődhet el? Valahol lehet kapni ilyen filtert?
Az filternek látszó cucc, nem pók pete véletlenül? Sajnos bele szokott fészkelni a fúvókába... fene az ízlését.

Nem a fúvókánál volt a filter, hanem fent, a csap előtt. A gázos boltban azt mondták tegyem vissza, mert kiszűri a gázból a szennyeződést. Kicseréltük az égésbiztosítót, azóta jó a hűtő. A szikráztató sem működött tökéletesen, mert megrepedt a szigetelés az elején, és nem jó helyre adta a szikrát. Sajnos újat nem tudtunk venni, de lezsugorcsöveztem, most jónak tűnik. Amióta kifújtuk a port a gázcsőből, egész jól hűt a hűtő, 2-es 3-as fokozatnál nem is kellett fentebb venni mostanában.

Megköszönte: EdGaR

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.