Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Az áram nyomában

Több
2011 okt. 21 19:52 #31340

Jelenleg ez a munkaaksim van, megnéztem a típusszámát. http://akkumulatoroutlet.hu/exide-excel ... b1004.html
Két éve gyártották, vagyis nem a legújjabb.
Ezt írják róla: EB 1004 12V 100Ah/720EN Exide Excell Ca-Ca ötvözetű lezárt ólom-sav akkumulátor, teljes élettartama alatt karbantartásmentes, feltöltöttsége varázsszemmel ellenőrizhető.
A varázsszem most fekete vagyis újratöltést mutat. Meddig húzzam vele? Amikor már nem tölt rá semmit se? Vagy ezt is fel lehet tölteni ioncserélt vízzel? Van valamilyen Belkin akkutesztem az energiaközpontok kívűl, terhelés nélkül 50 %-ot mutat az aksira, terheléssel 25%-ra esik vissza. A töltőfeszültséget nem tudom. Akkor dobjam csak ki, ha már a vízpumpa se indul be róla?

Nem vagyok a villamosságban annyira jártas, azért kérdezek ennyit.

Az indítóaksim is lehet hogy kifekszik a télen az is már elmúlt 4 éves. Banner Unibull 12 v 80 Ah. Attól függ mennyire megyünk meleg helyre.


Az utazás az élet értelme, így tágul leginkább az embertudása, tapasztalata.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 okt. 21 08:51 #31336

csep88 írta:

Exide tipus, 100 Ah,a tipusat nem tudom, de szerintem nem teljesen zart, mert a folia alatt vannak kupakok.
Ha vannak kupakok (mégha zárva is) akkor savas vagy másnéven folyadékos aksid van, tehát az sem AGM, de ez nem baj. :wink:
ciklikusan kell tolteni,vagyis picit tolt a tolto, utana merit....Azonben lehet,hogy en ertettem valamit felre.
Valamit tényleg félreérthettél.
A töltők nem merítenek töltés közben. Az AGM és a zselés akkuknál fontos, hogy figyelik a töltöttséget és annak megfelelően szabályozzák a töltőáram karakterisztikát (feszültséget ás az áramerősséget). Ez a pezsgés elkerülésének érdekében van, amitől egy zselés akku kinyifanna.
A ciklikusság nem a töltésre, hanem az üzemeltetésre vonatkozik.
Vagyis a kerdesem az, hogy mikor erdemes kidobnom a munkaaksimat,amikor mar allandoan a toltes ellenere is 10,8V ala esek a feszultseg?
Ez már cellazárlatot jelent. Mennyi a töltőfeszültség?
Csak parameterek vannak rajta, mit figyeljek hogy munkaaksit vegyek
A különbség jellemzően a benne lévő lemezek vastagsága, de ezt nemigen látod kívülről. Emiatt van, hogy az ugyanolyan kapacitású munka akku nagyobb és nehezebb.
Ha tudsz típusokat és van neted akkor utánanézhetsz a gyártói oldalakon.
Ha szerencséd van, akkor a paraméterek között találsz ciklusszámot, az pedig a munkaakkukra jellemző.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 okt. 20 22:16 #31332

A munkaaksit hívják még ciklikus akkunak is.
Ezt olvasd el, itt nagyon jól le van írva a lényeg.

http://www.panelectron.hu/akkumulator_gyik.html#2

A 250 wattos napelem jól hangzik, de ezek idővel veszítenek a névleges teljesítményükből. Az is kérdéses, hogy milyen technológiájú a napelem. Ha épületre készített kütyüről van szó, akkor nem biztos, hogy bírja a rázkódást a kocsi tetején. Ezzel együtt lehet hogy megfelelő töltést ad, és még az is elképzelhető, hogy bírja a karcokat és a gyűrődést a kocsi tetején.
Akkuból a koreait választanám. Az már majdnem Japán.
A fiam kocsijában egy 6 éves koreai akku található, és jelét nem mutatja annak hogy feladná a közeljövőben a küzdelmet.

:lol: :lol:


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 okt. 20 21:34 #31330

A napelemre terve, itt olcsobbak az árak. Vagyis kb. 100.000 Ft-ból 250 w-os tablát beszerelve megvan. Azonban nem tudom, hogy mennyire sérülékenyek. Az eladó azt mondja, hogy nem, mivel erre készültek. Azonban ő szerintem csak eladni akarja.
Milyenek a tapasztalatok a tetőn levő napelemekkel, amit sokszor karcol levél,faág egyébb...?


Az utazás az élet értelme, így tágul leginkább az embertudása, tapasztalata.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 okt. 20 21:26 #31328

Koszonom a felvilagositast. Engem az isemerosom vilagositott fel,aki azt mondta,hogy AGM aksi az munkaaksi es ciklikusan kell tolteni,vagyis picit tolt a tolto, utana merit. O egy lakoautoszervizben dolgozik. Azonben lehet,hogy en ertettem valamit felre.
Az aksim most valami Exide tipus, 100 Ah,a tipusat nem tudom, de szerintem nem teljesen zart, mert a folia alatt vannak kupakok.
Vagyis a kerdesem az, hogy mikor erdemes kidobnom a munkaaksimat,amikor mar allandoan a toltes ellenere is 10,8V ala esek a feszultseg?
Masik kerdesem az akis boltokban szerintem nincs munkaaksi se,vagy nem igy hivjak.Itt irani, ukran, es koreai aksikat arulnak. Csak parameterek vannak rajta, mit figyeljek hogy munkaaksit vegyek EN,vagy egyeb szakok alapjan kiderul, hogy az nem inito, hanem munkaaksi?
Koszi az infokat.
nemo25 írta:

Indító aksit ne vegyél, az nagyon hamar ki fog feküdni. Azok nem bírják a ciklikus használatot. 2-3 lemerítés után tönkremehetnek. Mindenképpen munkaakkumulátort vegyél. Lehet az savas ólomaksi is. Azt azért talán kapsz ott is. Arra figyelj, hogy vezesd ki a szuszogóját egy kis csővel a szabadba, hogy a savgőz ne a lakótérbe kerüljön.

http://bolthely.hu/akkumulator/id/00389 ... 00Ah_Jobb_

Ez csak egy példa, de ha megnézed akkor ez akár 800 ciklust is kibír, miközben még 60%-a megvan a névleges kapacitásnak.Ezt egy indító akku nem tudja.

Szerintem a napelem nem igazán jó megoldás, mert amellett hogy méregdrága, nagyon kicsi a teljesítménye


Az utazás az élet értelme, így tágul leginkább az embertudása, tapasztalata.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 okt. 20 10:22 #31324

csep88 írta:

Hányszór tudom utánatölteni ciklikus töltővel? Itt AGM aksit még nem találtam, de ha kifekszik teljesen az én aksim, inditóaksit is tehetek be a helyére? Akár nagyobb Ah-sat.
Itt egy kis zavart érzek az erőben.
Az egyik fogalom a szerkezetre utal a másik az üzemmódra.
AGM aksi létezik start és munka üzemre is.
Munka aksi is van savas, AGM és zselés is.
Anno írtam az akkukról egy kis összefoglalót ami itt is megvan az irományok között.

A lényeg, hogy ott ahol jársz ne úgy keresd, hogy AGM akkut akarsz, hanem munka akkumulátort. pl elektromos csónakmotorhoz is ugyanez kell.
Persze ha nincs más, betehetsz egy bármilyen startaksit is hazáig, de ahogy Nemo is mondta az nem fog sokáig tartani.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 okt. 19 21:33 #31316

csep88 írta:

Megint kérdezni, szeretnék. Az Exide AGM 100 Ah munkaaksim gyengélkedik, mivel, csak menet közben kap töltést, néha agregátorról is. Valamikor leesik 11 V-ra is a feszültség. Hányszór tudom utánatölteni ciklikus töltővel? Itt AGM aksit még nem találtam, de ha kifekszik teljesen az én aksim, inditóaksit is tehetek be a helyére? Akár nagyobb Ah-sat.

A napelemem jelenleg nincsen, mivel féltem tőle, hogy a faágak és a rossz utak összetörik. Napelemekkel, max. hány W-ot tudok termelni, ha befedek kb. 8-9 m2-rt a tetőn? Milyenek a tapasztalataitok a napelemek sérülései, karcolásai ás időjárási viszontagságai végett?
Indító aksit ne vegyél, az nagyon hamar ki fog feküdni. Azok nem bírják a ciklikus használatot. 2-3 lemerítés után tönkremehetnek. Mindenképpen munkaakkumulátort vegyél. Lehet az savas ólomaksi is. Azt azért talán kapsz ott is. Arra figyelj, hogy vezesd ki a szuszogóját egy kis csővel a szabadba, hogy a savgőz ne a lakótérbe kerüljön.

http://bolthely.hu/akkumulator/id/00389 ... 00Ah_Jobb_

Ez csak egy példa, de ha megnézed akkor ez akár 800 ciklust is kibír, miközben még 60%-a megvan a névleges kapacitásnak.Ezt egy indító akku nem tudja.

Szerintem a napelem nem igazán jó megoldás, mert amellett hogy méregdrága, nagyon kicsi a teljesítménye


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 okt. 19 19:27 #31308

Megint kérdezni, szeretnék. Az Exide AGM 100 Ah munkaaksim gyengélkedik, mivel, csak menet közben kap töltést, néha agregátorról is. Valamikor leesik 11 V-ra is a feszültség. Hányszór tudom utánatölteni ciklikus töltővel? Itt AGM aksit még nem találtam, de ha kifekszik teljesen az én aksim, inditóaksit is tehetek be a helyére? Akár nagyobb Ah-sat.

A napelemem jelenleg nincsen, mivel féltem tőle, hogy a faágak és a rossz utak összetörik. Napelemekkel, max. hány W-ot tudok termelni, ha befedek kb. 8-9 m2-rt a tetőn? Milyenek a tapasztalataitok a napelemek sérülései, karcolásai ás időjárási viszontagságai végett?


Az utazás az élet értelme, így tágul leginkább az embertudása, tapasztalata.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 aug. 31 13:24 #30533

benojeno írta:

Ja, logikus! Most mar. :) Az jutott eszembe, hogy kiszedem a biztositekot a fedelzeti aksi aramkorebol, ott van valahol a sarura meno vezeteken, az ules alatt. Aztan figyelem, hogy folytatodik-e a kattogas, meg egyuttal az aksik is kezdhetik a merulest...

Ha jól értem, akkor az akku és a töltő között van egy biztosítékod?
A lemerítést a voltmérő nélkül inkább hagyd! Annyira nem fontos, mint amekkora kárt tehetsz egy mélykisütéssel.
Persze amit írtál azt kipróbálhatod, de ne várd meg, hogy teljesen lemerítsd az akksit (11,8V).
Semmi fedélzeti feszültségmérő nincs a lakódban?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 aug. 31 12:36 #30530

GaborApa írta:

A laptopon nem is fogod látni a feszültség ingadozását.
A laptop alapvetően a saját akkumulátoráról működik, még akkor is ha azt közben töltöd. Másrészt valószínűleg a 230-ról töltöd, tehát az a másik kör.
A "kattogó" pedig valószínüleg a 12V os rendszeren kapcsolgat, de ezt így, ennyi infóból nem lehet megállapítani.

Ja, logikus! Most mar. :) Az jutott eszembe, hogy kiszedem a biztositekot a fedelzeti aksi aramkorebol, ott van valahol a sarura meno vezeteken, az ules alatt. Aztan figyelem, hogy folytatodik-e a kattogas, meg egyuttal az aksik is kezdhetik a merulest...


A világ látása egyben világlátás.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 aug. 31 12:01 #30529

benojeno írta:

Gaborapa!

Koszonom a tanacsokat. Nincs nekem mivel merni, max. a szememmel. :) Szoval nem lattam pl. a laptopon, hogy kimaradt volna.

akkor tovabb figyelek. Vagy csak [-o<

Udv!
Jeno
A laptopon nem is fogod látni a feszültség ingadozását.
A laptop alapvetően a saját akkumulátoráról működik, még akkor is ha azt közben töltöd. Másrészt valószínűleg a 230-ról töltöd, tehát az a másik kör.
A "kattogó" pedig valószínüleg a 12V os rendszeren kapcsolgat, de ezt így, ennyi infóból nem lehet megállapítani.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 aug. 31 11:36 #30528

Gaborapa!

Koszonom a tanacsokat. Nincs nekem mivel merni, max. a szememmel. :) Szoval nem lattam pl. a laptopon, hogy kimaradt volna.

akkor tovabb figyelek. Vagy csak [-o<

Udv!
Jeno


A világ látása egyben világlátás.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 aug. 30 18:24 #30520

benojeno írta:

.... Semmi nyoma aramingadozasnak, csak a kattanast hallani....
:-k
Ezt mérted, vagy csak a működő fogyasztókon nem lehet észrevenni?

A porral oltóval akkor számolj, ha melegszik is a rendszered , de ez nem valószínű ha ennyi ideje áram alatt van. A kattanás valószínüleg egy relé.

A hűtő ebben nem játszik szerepet, az közvetlenül kapja a 230-at.

Az akksid valószínűleg nem lesz túltöltve, a töltésvezérlőd lemegy csepptöltésbe.
Az állandó feltöltöttségtől sem lesz komoly baja, de lustulni fog. Minimimum havonta egy lemerítés majd azonnali feltöltés az jót tesz neki. Kondicionálja az ólom akkukat.

A fontos az, hogy lemerülve ne maradjon hosszabb ideig. Főleg ne hidegben.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 aug. 30 15:31 #30519

Sziasztok!

A lakonk honapok ota 220V-ra van kapcsolva, a huto uzemel folyamatosan aramrol, amugy csak a lampak meg a laptop neha. Par hete figyeltem fel arra, hogy van, amikor a hatso fertalybol kattanast hallok, ott van a biztositek is, vagy a fokapcsolo-doboz, akarminek is hivjak, ahol bejon az aram.
Ugy 10 percenkent kattan egyet, de van, amikor orakig nem hallani. Semmi nyoma aramingadozasnak, csak a kattanast hallani.

Nem szeretnem, ha valami elektromos zur tuzet okozna, de nem igazan tudom, mihez kezdjek ezzel a jelenseggel. Van valami megnyugtato valasz, vagy tegyem a labamhoz a porraloltot?

Masik kerdes, jo-e az a fedelzeti aksinak, ha folyamatosan toltesen van, vagy a toltesvezerlo teszi a dolgat, es levalasztja az aramrol, amikor szukseges?

Koszi a segitseget!

Jeno


A világ látása egyben világlátás.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 febr. 28 21:16 #28242

GaborApa írta:

Inkább úgy mondanám, hogy csak akkor kapja meg a 12-V-ot, ha tölt a Generátor (van D+jel) és ezáltal biztosítva van, hogy nem meríti az aksikat.

Azt hittem, már megoldódott a problémád :?
A hűtő működik 12V-on valóban. Ettől függetlenül járt az agyam helye egy töltésvezérlőn. Nagypapa megvilágosított, már csak a bátorság és egy kis szabadidő hiányzik a megvalósuláshoz. :wink:


EDit & GÁbo®

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 febr. 28 21:13 #28241

EdGaR írta:

...a hűtőszekrény 12V-ja közvetlen a generátorról külön áramkörről működik...
Inkább úgy mondanám, hogy a fűtőtekercs csak akkor kapja meg a 12-V-ot, ha tölt a generátor (van D+jel) és ezáltal biztosítva van, hogy nem meríti az aksikat.

Azt hittem, már megoldódott a problémád :?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 febr. 28 19:15 #28216

rlacika írta:

Eszerint Repinek mégis igaza volt, hogy a hűtőszekrény 12V-ja közvetlen a generátorról külön áramkörről működik.
Holnap multimétert ragadok. :D
A francia tudásom sajnos csak a webforditas.hu-ig terjed :oops: , de a lényeget azt hiszem értem.
Köszi Rlacika!


EDit & GÁbo®

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 febr. 28 16:51 #28212

Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 febr. 27 19:37 #28194

NagyPapa írta:

Üdv EdGár! :smt039

A te gépedet ugyan nem ismerem, de a töltés lényege a következő:
Járó motornál az indító akku töltése az elsődleges, a generátor által, amit vettél cuccot, tökéletesen teljesíti ezt a funkciót! A fedélzeti akksit csak akkor fogja tölteni, ha az indító akksid tele van!

Álló motornál, hálózatra kapcsoláskor a fedélzeti akksit használod, az elektronikus töltő elsősorban ezt az akksit kell, hogy töltse, ez ha tele van akkor tölti az indító akkut is.

Ezért a három vezeték létjogosultsága a rendszerednél jogos lehet, a 30 Amperes áramérték is jogos, ha a 230/12 V töltődre megy!
Ha ezt neked korábban egyetlen egység vezérelte -és ilyen egység ma már beszerezhetetlen- ezt te most ennek hiányában úgy tudod megoldani, (elötte mérd ki multiméterrel, hogy erről van-é szó) hogy bármennyire fáj, veszel egy második Panelektric cuccot, amivel a töltő fő pozitív kimenetére kötve fordítva osztod a vezetékeket, azaz az elsődleges a fedélzeti akksi, a másodlagos, pedig az indító!
Ehhez azért még ki kellene mérni, hogy a fedélzeti töltőd nincs eleve rákötve mindkettőre, ebben az esetben ezeket a kötéseket bontani kell!
Így az alapfeladat megoldottá válik! Ez a "cucc" nélkül nem ily elegánsan, teljesítménydiódákkal, egyszerűbben is megoldható, csak a diódás módszerrel nem teljesíthető a mindenkori elsődlegesség!!

Remélem érthető, ha igen, akkor másoknak is sikerült segíteni, ha nem hívjál fel, megbeszéljük!

A mai, korszerűnek tekinthető (max 5-6 éves) akksi töltők intelligensek, azaz ezt a kettős töltési feladatot ellátják, sőt, az akksik feltöltését követően a töltőfeszültségük automatikusan visszaesik, átvált un. csepptöltésre!
Ezért maradhat állandó hálózatra, köldökzsinórra kötve a járgány, akár hónapokra!!

Üdv NagyPapa!

:2010_igen2.gif :2010_igen2.gif
Köszönöm... és a telefonos segítséget is!!! :wink:


EDit & GÁbo®

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2011 febr. 27 16:17 #28182

EdGaR írta:

Egy kis műszaki segítséget szeretnék kérni, hátha már valaki látott ilyet.
Két akkumulátoros rendszerről beszélünk. Van egy (azt hiszem) töltésvezérlő elosztó panel a tűzfalon (a motortérben az indító akku felett), ami egy kicsit eldeformálódott, valószínűleg kontakt hiba miatt. Szétszedtem, igen gatya állapotban volt, ezért úgy döntöttem veszek helyette egy ilyen cuccot. A bekötésével nem is lenne gond, de az előző panelből nem csak az indító (sziluett: alváz) és a fedélzeti (sziluett: fedélzet) aksihoz vezetett pozitív kábel, hanem egy harmadik is volt. Ennek a sziluettje a panelon egy világító izzó volt.
A régi panelon minden egyes kivezetéshez tartozott egy 30A-es villás biztosíték. Na most: vagy nem jó cuccot vettem és ennek a régi panelnak nem a töltés vezérlés a funkciója, vagy nem értem minek a harmadik áramkör.
Nem tudom mennyire voltam érthető lehet, hogy inkább le kellene fényképezni miről beszélek.

Üdv EdGár! :smt039

A te gépedet ugyan nem ismerem, de a töltés lényege a következő:
Járó motornál az indító akku töltése az elsődleges, a generátor által, amit vettél cuccot, tökéletesen teljesíti ezt a funkciót! A fedélzeti akksit csak akkor fogja tölteni, ha az indító akksid tele van!

Álló motornál, hálózatra kapcsoláskor a fedélzeti akksit használod, az elektronikus töltő elsősorban ezt az akksit kell, hogy töltse, ez ha tele van akkor tölti az indító akkut is.

Ezért a három vezeték létjogosultsága a rendszerednél jogos lehet, a 30 Amperes áramérték is jogos, ha a 230/12 V töltődre megy!
Ha ezt neked korábban egyetlen egység vezérelte -és ilyen egység ma már beszerezhetetlen- ezt te most ennek hiányában úgy tudod megoldani, (elötte mérd ki multiméterrel, hogy erről van-é szó) hogy bármennyire fáj, veszel egy második Panelektric cuccot, amivel a töltő fő pozitív kimenetére kötve fordítva osztod a vezetékeket, azaz az elsődleges a fedélzeti akksi, a másodlagos, pedig az indító!
Ehhez azért még ki kellene mérni, hogy a fedélzeti töltőd nincs eleve rákötve mindkettőre, ebben az esetben ezeket a kötéseket bontani kell!
Így az alapfeladat megoldottá válik! Ez a "cucc" nélkül nem ily elegánsan, teljesítménydiódákkal, egyszerűbben is megoldható, csak a diódás módszerrel nem teljesíthető a mindenkori elsődlegesség!!

Remélem érthető, ha igen, akkor másoknak is sikerült segíteni, ha nem hívjál fel, megbeszéljük!

A mai, korszerűnek tekinthető (max 5-6 éves) akksi töltők intelligensek, azaz ezt a kettős töltési feladatot ellátják, sőt, az akksik feltöltését követően a töltőfeszültségük automatikusan visszaesik, átvált un. csepptöltésre!
Ezért maradhat állandó hálózatra, köldökzsinórra kötve a járgány, akár hónapokra!!

Üdv NagyPapa!

:2010_igen2.gif :2010_igen2.gif


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.